Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har tänkt skaffa en ny dator.


svenskheder

Rekommendera Poster

svenskheder

Tjena! Hade tänkt på att köpa/bygga en ny dator och behöver lite hjälp med det. Jag har inte precis någon stor erfarenhet av datorer och vet inte riktigt vad som är bra.

Min budget lär ligga någonstans runt 10-14 tusen, men helst runt 11-12 då jag även måste köpa en ny skärm.

Jag hittade en länk på 5 olika datorer: http://shop.compless.com/?p=datorer&artid=68174. Jag hade tänkt mig på någon av de 3 längst till höger, men det återstår från er att bedöma dom.

Jag vill helst att min dator ska kunna klara av spel som Battlefield 4, Rust, AC4, Titanfall och typ resten av alla nysläppta spel.

Tack på förhand! 

//svenskheder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Svenskheder,

Du önskar synpunkter på 3 av de 5 datorer du länkar till hos Compless.
Här får du några från mig.

De två första saker jag reagerar på direkt är valet av nätaggregat (PSU) samt hårddisk.
AXP är inte direkt kända för att göra några bra nätaggregat. I vissa fall är de rent usla!
Med tanke på val av grafikkort, HD7960OC, är AXP-aggregatet inte särskilt lämpligt.

Nu har jag inte läst tester på AXP-aggregat på något år men under många år har jag inte gjort annat än läst vilken låg kvalitet de håller. Jag brukar föreslå AXP till de som absolut måste pressa priset hårt på en dator och då ta till i marginal beträffande effekten som de anger klara.

Det aktuella nätaggregatet har ett mycket närbesläktat syskon som ganska nyligen testades av IDG. Du kan ta del av testet här:

http://extreme.idg.se/2.1030/1.282097/stort-test-av-nataggregat---del-2-550---650-w

Det andra jag reagerar på är valet av hårddisk. Visst, 2TB är inte alls fel, liksom valet av WD (Western Digital). Men valet av Green-serien till operativsystemet är helt fel val. Green är en långsam hårddiskserie mest ämnad för lagring och externa hårddiskar. Inget bra val alls som systemdisk.

http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=780


Lådan kan jag inte uttala mig om mer än att det är en helt okej låda. Det är mycket en smaksak och därefter om den är praktisk att bygga i. Det gäller i synnerhet måtten inuti så den klarar långa grafikkort.

16GB minne är aldrig fel. Uppdelat på 4 stycken 4GB är det bra.
Val av moderkort är inte heller så mycket att orda om mer än att jag hade valt Z87-chipsetet för en speldator av den här klassen. I synnerhet för den dyraste med Intel Core i7-CPUn. Där tycker jag valet av moderkort kunde varit lämpligare.

Till viss del berör det även mellanprisdatorn eftersom det sitter en överklockningsbar Intel Core i5 i det paketet.

Om jag nu utgår från mellanprisdatorn, den här för 10223 kronor:

http://shop.compless.com/?p=utforska&artid=68173

så ser jag att priset är utan operativsystem. Priset för operativsystem, som t.ex. Windows, tillkommer.
Då tycker jag det är en dyr dator!
För att göra det enkelt för mig så väljer jag att jämföra med Kompletts datorer.
Eftersom grafikkortet är av bra klass hos Compless har jag gått igenom ett antal av Kompletts datorer för att kunna möta prestandan som ett HD7960OC-kort har.
Ett val blev den här datorn:

https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10881

I sitt grundutförande kostar datorn 8444 kronor.
Jag nämner här vilka ändringar jag gör för att få den mer åt det håll som du önskar:

Chassi:
Är ett Corsair Carbid 200R, vilket är ett utmärkt chassi, fullt jämförbart med Zalman hos Compless. Jag behåller detta.

Strömförsörjning:
Jag byter ut det förvalda till Corsair CX600M 600W för att få mer marginal till speldatorn. Höjer priset med 211 kronor.
I motsatts till AXP-PSUn hos Compless är det här ett aggregat som håller vad det lovar. Mycket bra kvalitet.

Processor:
Jag byter till Intel Core i5-4670K, för att komma närmre Compless-valet. Det här är dock en bättre CPU än den i5:a som Compless valt. Sänker priset med 207 kronor.

Moderkort:
Byter till MSI Z87-G43, som är lite trevligare tillsammans med en olåst CPU, som är vald ovan. Höjer priset med 394 kronor.

DDR3 minne:
Behåller de 8GB som är förvalt. Det ger visserligen 8GB mindre minne än Complessdatorn men det behövs inte mer. 8GB fungerar fint.

Grafikkort:
Byter till MSI GTX770 Gaming 2GB DDR5-minne. Höjer priset med 1391 kronor.
Detta grafikkort presterar ungefär som HD7970OC som finns hos Compless. Skillnaderna är inte stora så säg att de är ungefär likvärdiga.

SSD/Hårddisk - Primär lagringsenhet:
Här byter jag till Seagate Barracuda 2TB för att matcha storleken på HDD hos Compless-datorn.
Den här Seagatedisken är ämnad för system, vilket WD Green inte är. En snabbare hårddisk än hos Compless med andra ord. Valet höjer priset med 226 kronor.

Tangentbord:
Jag väljer bort det förvalda tangentbordet. Det sänker priset med 223 kronor.

Slutpriset för denna dator blir 10231 kronor.
Då ingår Windows 8.1 samt 3 års garanti på datorn.
Självklart levereras den färdigbyggd också!

Priset är således inte mer än 8 kronor dyrare än Complessdatorn, som kostar 10223 kronor.
Visst, Compless har 16GB minne men saknar operativsystem.
Komplett lämnar 3 års garanti, Compless lämnar 1 års garanti.
PSU och CPU i Komplettdatorn är bättre än i Compless-datorn och det gäller i synnerhet PSUn.
Moderkortet har Z87-chipset vilket tillåter överklockning av CPUn om så önskas. Det gör inte B85-chipsetet.
Hårddisken i Komplett-datorn är snabbare än i Compless-datorn.

Byt ut minnena i Komplett-datorn till 16GB Cruszial DDR3 BallistiX (2x8GB) så höjer du priset med 647 kronor.

Slutpriset blir då 10882 kronor för Komplett-datorn.

Lägg till Windows 8.1 i Compless-datorn och slutpriset blir 11166 kronor.

Nu blir Komplett-datorn 284 kronor billigare än Compless-datorn.
PSUn är betydligt bättre i Komplettdatorn.
CPUn är lite bättre i Komplett-datorn.
Moderkortet tillåter överklockning i Komplett-datorn.
Hårddisken är snabbare i Komplett-datorn.
Grafikprestandan är likvärdig i de båda, kanske med en liten övervikt för Compless.
Minnen, Komplett enbart 2 moduler medan Complessdatorn tar upp alla 4 platser på moderkortet.
Minnesprestandan är likvärdig.
Den optiska enheten är likvärdig.
Lådan är bra i båda. Utseendet är personligt.
Garantitiden är 3 år hos Komplett, 1 års hos Compless.
Windows 8.1 hos båda.

Med ovanstående information kanske du skall fundera igen på vad du skall köpa och var du skall köpa.
Inet erbjuder inte konfigurering av det här slaget. De erbjuder istället att bygga datorn för dig med egna utvalda delar. För detta tar de 799 kronor:

http://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dator-med-valfria-komponenter

Ta delarna från Komplett-datorn och lägg dem i en kundvagn hos Inet så får du fram pris på ett datorpaket hos dem som de bygger ihop åt dig.

Jag har gjort ett exempel på detta där jag plockat ihop så likvärdiga produkter jag kan från Komplett-datorn. Moderkort, hårddisk, grafikkort, låda, PSU och CPU är identiska.
Minnen på 16GB är Corsiar Vengeance, mycket bra minnen. 2x8GB som hos Komplett.
Den optiska enheten är likvärdig.
Det finns en viktig skillnad mellan Inet-datorn och de två övriga. Jag har valt Windows 8.1 fullversion för Inet-datorn. Det betyder att din licens ger dig rätt att flytta detta operativsystem från denna datorn till en annan dator om du skulle få för dig att bygga en ny om ett par år.
OEM-licenserna som Komplett och Compless har tillåter inte detta enligt de licensvillkor som gäller för OEM-versioner.

Självklart har jag lagt med monteringskostnaden för datorn.
Här är en länk till kundvagnen:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6694334/svenskheder_2014-04-21forum-divider.pngcart%5Ckundvagn-6694334-00.png

Priset för Inetdatorn landar på 10632 kronor inklusive frakt.
Observera att priserna är dagspriser och ändras från stund till stund.

Inet lämnar 2 års garanti på datorn.

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fraktkostnaden tillkommer i datorpaketet ovan, vilket ger ett totalpris på 10032 kronor.

Missade detta tillägg.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser att Compless också tillåter att man konfigurerar datorerna lite. För att göra det mer jämförbart har jag ändrat lite i mellandatorn hos Compless, samma dator som jag utgår från i inlägg nummer 2, den som kostar 10223 kronor i sitt grundutförande.

 

http://shop.compless.com/?p=utforska&artid=73904

 

Jag har ändrat följande:

 

Nätaggregatet (PSU) har jag bytt till Antec High Current Gamer 620W

Moderkortet har jag bytt till Gigabyte GA-Z77X-D3H

Internminnena har jag bytt till 2x4GB G.Skills Ripjaws Gaming 1600MHz

Hårddisken har jag bytt till Seagate Barracuda 2TB ST2000DM001

Jag har lagt till Windows 8.1 svensk 64-bitars OEM

 

Priset på denna dator blir idag 11499 kronor med 1 års garanti.

 

Den här liknar mer den dator jag satte ihop hos Inet igår till priset 10032 kronor (inkl. frakt från Inet).

De finns skillnader och de är:

CPUn i Inetdatorn är något bättre.

Windows 8.1 i Inetdatorn är en "retail" - version vilket tillåter dig att flytta den till en annan dator om du vill.

Grafikkortet i Compless-datorn är något bättre än den i Inet-datorn.

 

I övrigt är delarna likvärdiga.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt vad Åge säger är helt rätt! Förutom jag skulle lägga även en SSD hårdisk som systemdisk till din Windows, då rullar windows rappt och smärtfritt. Kostar kanske ca. 700kr extra men det är så värt! Du får windows uppstart som 13sec, och man märker skillnaden direkt jämför med gamla "mekaniska" hårdiskar. Det är det värt, för att du kommer klara flera år med den här datorn som Åge har byggt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...