Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur ominstalerar man datorn?


AdrianEklund

Rekommendera Poster

AdrianEklund

Hej, hej! Min dator har börjat bli väldigt seg de senaste månaderna, jag har försökt att rensa datorn men ingenting funkar. Jag vill ominstalera hela min dator men vet inte hur man gör. Hjälp mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Till att börja med är det nog bra att berätta vad du har för Windows-version och för datormodell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Hej! Är det en märkesdator (typ: HP, Dell eller liknande) så surfar du till tillverkarens webbplats, och söker på support-sidorna efter anvisning om hur du installerar om datorn..

Då körs samma procedur som när du startade datorn för första gången!

 

Om det är en egenhändigt hopplockad dator så stoppar du i din Windowsskiva, startar datorn mot BOOTmenyn så du tillfälligt ändrar 1:a startenhet till DVD-skivan.

 

När du ser valet "Avancerad" så väljer du den, och ser till att radera befintliga partitioner NEDIFRÅN och upp, skapar en ny partition som du markerar och installerar Windows till..

 

När du ser valet för att skapa ett användarkonto, skriver du in: PCAdmin och ger detta konto ett starkt lösenord..

Du installerar alla program och spel... samt alla Windows uppdateringar även alla valfria utom just Security Essentials (Undermåligt virusskydd)

Sedan går du via kontrollpanelen och användarkonton för att skapa ett vanligt användarkonto till dej själv (och ett per annan användare)

 

Klart! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja, om man har en återställningspartition är det nog inte så bra att ta bort den partitionen eftersom man kan vilja använda den en annan gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska ominstallera datorn så måste du först bränna några cd-r eller DVD-r med det som du vill ha kvar. När man formaterar om datorn så försvinner allt som man vill ha kvar. Det som man inte vill ha kvar försvinner inte :-) Då måste man använde speciella program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med återställningspartition är att man måste börja om från 0 filer om man t.e.x. har raderat en viktig fil i operativ systemet. För närvarande funkar inte ljudet i min dator men det bryr jag mej inte om. Jag laddar ner de ljudfiler som jag vill lyssna och på en vanlig CD-R eller CD-RW. Om det är några bra ljudfiler så lagrar jag dem på vinyl-cd-r. Dessa har jag inte fått något fel på ännu. Men om man använder dem mycket kanske det blir fel på dem efter 1 år. Arkiv CD-R håller längre. Det står att de håller 100 år men det gäller bara om man inte använder dem så mycket. Annars kanske de håller i 20-30 år. Vanliga CD-R håller också länge om man inte använder dem så mycket. Jag har några CD-R från 2004 men de har jag inte använt så mycket och skulle jag vilja använda dem och kolla på alla gamla filer så kopierar jag över dem till arkiv CD-R eller Vinyl-CD-R. Vinyl CD-R kan man köpa på Claes Olhsson. Arkiv CD-R och DVD-R kan man bara köpa i vissa fotobutiker eller beställa på nätet. Vanliga CD-R blir förstörda efter 1-2 månader om man använder dem mycket. Efter drygt 3 timmar blir det fel på en vanlig DVD-R som man t.e.x. har spelat in en film på. Tyvärr så går det inte att använda arkiv DVD-R direkt i en DVD-video-brännare. I alla fall inte de DVD-video-brännare som jag  har testat med.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...