Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med SSD-diskar


Lennart.J.Gbg

Rekommendera Poster

Lennart.J.Gbg

Håller på att uppgradera en gammal dator och har köpt det mesta nytt. Detta inkluderar bl a två SSD-diskar men jag får inte datorn att hitta dem! De visas i BIOS en gång men inte mera!

 

Mitt moderkort är ett ASUS Z87-A och mina SSD-diskar är Kingston HyperX 240 GB.

 

Vad gör jag för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på att uppgradera en gammal dator och har köpt det mesta nytt. Detta inkluderar bl a två SSD-diskar men jag får inte datorn att hitta dem! De visas i BIOS en gång men inte mera!

 

Mitt moderkort är ett ASUS Z87-A och mina SSD-diskar är Kingston HyperX 240 GB.

 

Vad gör jag för fel?

De tär för lite info du har kommit med för att kunna hjälpa till. Kan du förklara lite tydligare när och var diskarna inte syns. Vad menar du t.ex. med att

De visas i BIOS en gång och inte mer

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lennart.J.Gbg

Datorn hittar helt enkelt inte SSD-diskarna utom vid den första uppbottningen efter nymontage. Jag provade återigen idag och skruvade loss SSD-diskarna från sina adaptrar och lade dem ned på den antistatiska mattan och då visade de sig åter men endast en gång. Vid ombootning var de återigen borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja det är inget konstigt, dina SSD behöver initieras antagligen?

Har du också en hårddisk i datorn eller enbart dessa SSD? För om du installerar Windows från början alltså bootar datorn med installationsskivan så kommer systemdisken att formateras och initieras vid installationen av operativsystemet.

Men i så fall rekommenderar jag att endast ha en disk/SSD inkopplad under Windows installationen.

 

Vilket operativsystem har du?

I BIOS Setup meny, kontrollera också att Sata-porten för SSD är satt till AHCI mode och inte IDE mode.

 

Kan du lägga upp en skärmbild av Diskhanteraren.

Windows 7: Start > i sökrutan skriv format > i listan som kommer upp klicka "Skapa och formatera hårddiskpartitioner" > dra upp rutan så alla diskar och partitioner kommer med > ta ett skärmklipp av Diskhanteraren och bifoga.

 

Använd med fördel av Windows inbyggda Skärmklippverktyget (WIndows Windows 7) och lägg upp i nästa inlägg (klicka "Använd fullständig editor" och sedan knappen under "Bifoga filer"), så blir det lättare att se vad som verkligen gäller hos dig och lättare för den som skall ge tips.

Se till att du får med alla diskar och partitioner i bilden.

 

Ps. Såvida du inte redan löst problemet, tala gärna om hur i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lennart.J.Gbg

Hej igen!

 

Jag har löst problemeefter mycket svett och tårart! Det är ett hårdvarufel på SATA-port 2. Jag har nu bytt till Portarna SATA 3 och SATA 4 (BlueRay-brännaren finns på SATA 1) och si nu funkar det! Men vad sjukt tyst datorn är! Jag kan inte höra att den är igång! inte ens processorfläkten hörs!

 

Tack för alla som har brytt sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...