Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sparade lösenord i webbläsaren


gråvarg

Rekommendera Poster

Det har väl inte undgått många att man ska ha säkra lösenord. PC för Alla och andra tidningar har regelbundet artiklar om det.

Men starka lösenord i all ära, vårdslös hantering av lösenorden är lika illa som att ha svaga lösenord. Tex är det ju vanligt på kontor att lösenordet finns under tangentbordet, eller är ett och samma ord som bara får nytt löpnummer när systemet kräver lösenordsbyte.

 

Så hur farligt är den ovana som säkert många har, att låta webbläsaren spara lösenorden? Är de något vidare säkert skyddade i Explorer, Firefox eller Chrome, eller ren text snudd på neonskyltat!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chrome sparar lösenord i klartext i en fil på hårddisken. Dom gör det med motivationen att om någon brutit sig in i datorn så spelar skydd kring lagring av lösenorden mindre roll då skurken ändå kan surfa in på en webbsida och browsern fyller i lösenordet åt denne. Firefox tror jag har tagit en liknande approach i senare versioner, men är inte helt säker på det.

 

IE11 på Windows 8 har ett nytt sätt att lagra lösenord och exakt hur det fungerar har jag inte tagit reda på än. Safari på Mac lagrar lösenord i något som heter keychain har jag för mig. Det är en krypterad lagringsplats, men samma sak gäller där som med alla anda browsrar. Om någon tagit sig in i din dator så kan dom surfa in på en webbsida där du sparat lösenord och på så vis ta sig in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det gäller att skydda sig mot skadliga program i datorn som stjäl lösenord så duger det ju utmärkt med att ha lösenorden under tangentbordet, däremot hjälper det ju inte mot kollegers nyfikenhet.

 

I Firefox kan man ställa in att man vill ha ett huvudlösenord som måste anges för att få åtkomst till lösenorden för webbplatserna.

http://nakedsecurity.sophos.com/2013/08/08/chrome-firefox-display-plain-text-passwords-with-a-few-clicks/

 

Det finns skadliga program som har riktat in sig på att stjäla lösenord som är lagrade i webbläsarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ayersrock

Chrome sparar lösenord i klartext i en fil på hårddisken. Dom gör det med motivationen att om någon brutit sig in i datorn så spelar skydd kring lagring av lösenorden mindre roll då skurken ändå kan surfa in på en webbsida och browsern fyller i lösenordet åt denne. Firefox tror jag har tagit en liknande approach i senare versioner, men är inte helt säker på det.

 

IE11 på Windows 8 har ett nytt sätt att lagra lösenord och exakt hur det fungerar har jag inte tagit reda på än. Safari på Mac lagrar lösenord i något som heter keychain har jag för mig. Det är en krypterad lagringsplats, men samma sak gäller där som med alla anda browsrar. Om någon tagit sig in i din dator så kan dom surfa in på en webbsida där du sparat lösenord och på så vis ta sig in.

Hej. Det där med Chrome blev jag inte klok på. Jag har Chrome som webbläsare och ett vill jag påstå starkt lösenord. När jag ska in på detta forum t.ex så loggar jag in med min e-postadress och ett lösenord. Att lösenordet måste finnas någonstans i datorn för att verifiera att det jag skriver in är rätt begriper jag. Men menar du att någon kan gå in i datorn och ta reda på mitt lösenord eller vad menar du med att den sparar i klartext på en fil på hårddisken? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...