Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stud

Rekommendera Poster

Köpråd om aktuell dator. Tips, ideer, erfarenhet ?

(Om ni missat min hela post i samma forumkategori, så är det fortfarande inte 100 % vad för lösning som blir bäst. Det är  2 stationära datorer som idag kör XP som skall uppgraderas. 
Jag har spånat fram och tillbaka om eventuell MacPro, simulera desktops i den, serverlösningar mfl men har selekterat bort det mesta på eget bevåg eftersom ingen kompetens eller hjälp finns nånstans!

 

Valet verkar bli Dell Latitude/Företagsserie datorer av många skäl. 

Har goda erfarenheter av Dell.
Deras Latitude-serie har samma batterier,adaptrar, tillbehör som kan paras ihop korsvis vilket blir
bäst i detta fall då vi behöver port-extenders och replikatorer och att ha prylar i samma familj så att säga vilket är en fördel med kors-kompabilitet.
+ Är ju att man har bra migreringsverktyg och faktiskt vad jag förstår först går till Win7 och sen
erbjuds "uppdateringsdvd" till Win8...?


 

Min kundvagn hittills. Tips mottages tacksamt om det mesta, som processor, typ av nätverkskort mm!
All citerad text/hårdfakta är röd och min normal svart (med inflikande frågeställningar,kommentarer )

 

Dell Latitude  E5430

 

 

Företagsklar bärbar dator på 14 tum med funktioner för enkel hantering och universell dockningskapacitet för E-familjen.

 

10 425 kr

 

Utvärderingsversion av Office2013

 

WINDOWS® 7 ULTIMATE MED XP MODE

 LCD-skärm med LED-bakgrundsbelysning, HD-upplösning (1 366 x 768)
16 GB (2 x 8 GB), 1 600 MHz DDR3-minne
128 GB Mobility Solid State-hårddisk
Mediafackenhet för DVD +/-RW 

 

Dell Wireless™ 380 Bluetooth 4.0-kort, modul med låg energiförbrukning

EMEA Dell Wireless 1504 minikort i halvstorlek (802.11 a/b/g/n 1x1
Primärt 9-cellsbatteri (97 wattimmar) med ExpressCharge-funktion 
Windows 7 Professional (64-bitars)

 

 

 

 

 

 

Massa teknikaliteter jag inte förstår/förmår än:

 

 

Utvärderingsversion av Office2013

Hmm... jag vet inte heller här vad som blir bäst. Att köra hela suiten vore ett plus med
publisher-excel-mm. Frågan är då om Office 365 är bäst/dvs mest ekonomiskt om man nu kan köra det upp till 5 klienter som jag läst det ska gå göra. Webbresurs dock och årsprenumation.

 

 

 

 

 Intel® Core™ vPro™

Förbättrad strömhantering – spara energi med fjärrkonfigurerad, automatiserad påslagning och avstängning. Det är enkelt att omdirigera, starta om och göra nya imagekonfigurationer av datorerna oavsett var du befinner dig

 

Begränsa hot: Nu kan du på ett säkert sätt starta affärsklienter med hjälp av plattformsskyddsteknik med startskydd från Intel®. Hjälp till att förhindra att skadliga program tar sig in i operativsystemet med Intel® OS Guard7

 

Se vad dina användare ser. Fjärreparera och fjärrskydda dina datorer med maskinvarubaserad KVM-fjärrkontroll oavsett om datorerna är försatta i vänte- eller viloläge eller är avstängda, är kabelanslutna eller trådlösa eller är placerade innanför eller utanför företagets brandvägg, eller om operativsystemet inte fungerar.1

 

...jaha? Massor av bra-ha-saker kan tyckas. Men fundamentala frågetecken:
-med VAD når jag datorerna? En konsol, ett verktyg, en annan Vpro dator?

TurboBoost samt 4/8 vägs multikörning förstår jag dock vad det innebär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

= inte löst ! Det behöver inte vara systemen ovan, men funktionerna mm är förslag och preliminära konfigurationer endast.

 

Önskbart:

 

1-

Stationär kraftfull dator, evt OptiFlex med  Intel Vpro tekiken.
i7 processor, systemhantering, SSD för operativ win7 pro eller Ultimate (helst) samt XP-mode.  minimnúm 8GB  arbetsminne samt bra grafikkort.

 

 

2-  Bärbar tålig driftsäker sak.

 

Lenovo har fina hybrid-tablets med vridbara skärmar osv men jag tror det blir en Dell Latitude som ni ser ovan. Det är en del saker som behöver res ut.
bla - bästa nätverkskortet? dual-band osv 
 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som brukar svara på frågor om lämpliga datorer brukar vilja veta vad datorn ska användas till och andra krav. Men de som frågar om datorer här vill normalt ha en dator för vanligt hemmabruk.

 

Intel vPro kan du läsa om på https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_vPro

 

Office 365 Small Business är upp till 25 användare: http://office.microsoft.com/sv-se/business/jamfor-abonnemang-pa-office-365-for-foretag-FX102918419.aspx

Om du behöver köpa fem eller fler licenser finns det två Microsoft Office-sviter som är tillgängliga via volymlicensiering: http://office.microsoft.com/sv-se/business/jamfor-microsoft-office-sviter-med-volymlicensiering-FX101812899.aspx

 

När det gäller nätverkskort och dual-band beror det ju på miljön om det behövs, t ex avstånd till router och mängd andra nätverk i närheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som brukar svara på frågor om lämpliga datorer brukar vilja veta vad datorn ska användas till och andra krav. Men de som frågar om datorer här vill normalt ha en dator för vanligt hemmabruk.

 

Intel vPro kan du läsa om på https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_vPro

 

Office 365 Small Business är upp till 25 användare: http://office.microsoft.com/sv-se/business/jamfor-abonnemang-pa-office-365-for-foretag-FX102918419.aspx

Om du behöver köpa fem eller fler licenser finns det två Microsoft Office-sviter som är tillgängliga via volymlicensiering: http://office.microsoft.com/sv-se/business/jamfor-microsoft-office-sviter-med-volymlicensiering-FX101812899.aspx

 

När det gäller nätverkskort och dual-band beror det ju på miljön om det behövs, t ex avstånd till router och mängd andra nätverk i närheten.

Hej!

Absolut.

 

Syftet

är att ha en produktiv dator för 80 % professionellt bruk och kanske 20 % privat. 

 

Jag har valt Latitude-serien för att de är stryktåliga & genomgått mer omfattande livsscykler än normala laptops för hemanvändare.

 

Jag har  valt Latitude -E serien i synnerhet  pga att man kan köra i en dedikerad dockningsstation och får då sömlöst upp  extended eller mirrored skrivbord på exempelvis två st externa 24" skärmar i seriekoppling. Likaså inkopplade tangentbord,skrivare, lankabel mfl då man kan arbeta precis som det vore en stationär dator (samt så sparar man ju på kontakter,tangentbord med allt nötande...) För att sen bara koppla ur datorn t om  i drift och packa ner när den skall med ut i fält.

 

Angående Office kan man välja  på:

 Office Home and Business 2013, EMEA

Microsoft Office Professional 2013, EMEA

 

men informationsrutan handlar om 2010-versionen så det framgår inte  vad jag borde välja! Det bör räcka med 2 licenser till att börja med men sen har jag hört man kan se och göra mindre redigeringar på sina dokument som med fördel sparas i Driven online...?  365 kanske kräver stor volym för att löna sig.

 

 

Angående nätverskorten

 INTEL CENTRINO ULTIMATE-N 6300 (802.11 A/B/G/N),

 

har stöd för både frekvensbanden. Och jag tänker att varför inte välja det bästa från början?  Har höga krav på uppkopplingen oavsett var man befinner sig. Att välja den framtida   versionen med "Gigabit" wifi  tror ju inte jag blir realistiskt på 5års sikt ändå utan hellre då bredare produkt. 

 

+Inbyggt Dell Wireless 5630-minikort (Gobi 3000, EVDO-HSPA) för global användning, SIM ingår inte

 

är också möjligt att bygga in utifall att *man måste fly till Brasilien och leva på anonyma kontantkort för att undkomma NSA...

(Även om man kan bli låst i ett uråldrig system när alla bärbara 4G routrar börjar komma att nyttjas istället. Tittar på en nu som stödjer multipla klienter uppkopplade samtidigt men å andra sidan är 165 kronor inte mycket för ett global access och simkort kanske löses där man befinner sig just då. )

 

 

Intel V Pro   

Är också ett frågetecken, för större administration av klienter men det har ju även fördelar för mindre bruk. Här blir det 1 stationär och i fortsättningen alla bärbara med samma chipset-och tekniken aktiverad för att hantera systemet även utanför företagets väggar. Sålänge interfacet är någorlunda logiskt och inte normal driftsättning/användning störs vore det skönt att ha tekniken där (man kan ex wipa en hårddisk och monitorea bios,nätverkskort på datorn om den blir stulen. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...