Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

thumbs-mapp på skrivbordet


Danne

Rekommendera Poster

Hallå allihopa.

Har ett "bekymmer" som jag behöver hjälp med att lösa.

Sedan en tid skapas en mapp på skrivbordet i windows 7, som heter "thumbs" (utan citattecken). Se bild.

 

post-6134-0-82635700-1397607771.jpg

 

Mappen går att ta bort men skapas igen vid nästa omstart. Den dyker dock INTE upp vid start i felsäkert läge.

Jag har sökt igenom registret, msconfig, autostart och allt jag kan komma på, samt sökt på nätet efter en lösning.

 

Vad jag kan förstå har jag heller inte installerat något program som kan tänkas skapa mappen förutom en javaklient från Oracle.

 

Det är alltså inte "thumbs.db" jag menar, utan en helt vanlig dokumentmapp.

 

 

Alla tips är varmt välkomna då detta håller på att göra mig galen.

 

Hälsningar Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mappen går att ta bort men skapas igen vid nästa omstart. Den dyker dock INTE upp vid start i felsäkert läge.

 Inte ens om du går från normalt läge till felsäkert? Jag hade nämligen tänkt föreslå dig att ta bort den permanent där eftersom du ju verkar ha provat alla förslag här: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-desktop/thumbs-folder-appears-on-desktop-at-bootup/866de8e8-6d34-4a99-806d-03218b3bb2f7 Har du provat det sista (diskrensning)?

 

Kanske har din tomma mapp i alla fall något med thumbs.db att göra. Har du ställt in så att du kan se alla filer? Gör det annars:  Startknappen/windowsflaggan -> klicka på Kontrollpanelen -> Utseende och anpassning -> Mappalternativ -> fliken Visning -> under Avancerade inställningar bocka i Visa dolda filer, mappar och enheter -> klicka sedan på OK.

 

Ett sätt att slippa se mappen thumbs på skrivbordet kan förstås vara att flytta den (dra och släpp) till C:\Users\ditt användarnamn Det gjorde jag med en tom mapp som jag därefter helt har kunnat glömma:

//eforum.idg.se/topic/345158-hur-blir-jag-av-med-meddelandet-att-saved-games-saknas/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag visar systemfiler och dolda filer. Och har stängt av cache av miniatyrer med hjälp av gpedit.msc. Så thumbs.db används inte. Tog bort mappen i felsäkert läge, men den dyker upp nästa omstart igen.

Administratörkontot är ägare till mappen, men jag lyckas inte klura ut vilket program eller vilken process som skapar den. Hittar heller ingenting i loggarna.

Körde innan dess diskrensning också, men det hjälpte heller inte.

Ska nu köra Ccleaner och rensa registret. Jag tror dock inte att det kommer att hjälpa eftersom en manuell sökning i registret efter "thumbs" inte har gett några resultat.

 

Jag återkommer om jag hittar en lösning. Tack för svar.

 

Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå.

 

Jag har nagelfarit både msconfig, autostart och registret. Sökt igenom hårddiskarna efter körbara filer (bat osv) samt googlat som en dåre. Inget har fungerat hittils. Vid varje uppstart skapas mappen på skrivbordet.

Samma "problem" uppstod vid förra windowsinstallationen och jag hittade ingen lösning då heller.

Vad jag vet och minns så har jag inte installerat något program vid samma tidpunkt som mappen började dyka upp. Och jag har heller inte använt något program som rimligtvis har någon anledning att skapa en sådan mapp på skrivbordet.

Tänkte först att AcDsee kanske för sig att göra det, men så är inte fallet. Förutom det, photoshop och windows existerar inget program som bör använda sig av en "thumbs"-mapp.

Jag är helt perplex :(

 

Hälsn. Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du placerar muspekaren över den tomma mappen thumbs, vad får du då för information om den (skapad den, storlek osv)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den tråden har Danne nog redan läst och jag refererade till den i inlägg 2. Samtliga åtgärder som föreslås i den tråden har han ju gjort.

 

Synd att det inte hjälpte att ta bort mappen i felsäkert läge. Jag får en känsla av att det är något som SKA vara i datorn. Det befinner sig bara på fel plats, dvs skrivbordet.

 

Om du bockar ur Visa dolda filer, mappar och enheter i Mappalternativ ser du då fortfarande thumbs-mappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej igen Danne!

Har du fortfarande en tom thumbs-mapp på skrivbordet? Jag har nämligen råkat ut för samma sak själv och, till min förvåning, kunde jag inte ta bort mappen permanent med hjälp av Linux, dvs. en Linux live dvd-skiva som jag bootade från. Att ta bort mappen på detta sätt gick bra men den kom tillbaks när jag startade om från Windows igen. Av en slump kom jag emellertid på ett annat sätt att ta bort mappen för evigt så har du fortfarande kvar ditt problem och är intresserad av hur jag löste mitt kan jag berätta hur jag gjorde. Det är mycket enkelt och man behöver inte ändra något i registret. Det gör Windows nämligen själv när man visat hur man vill ha det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...