Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internetuppkopplingen fungerar inte


Emman

Rekommendera Poster

Jag har problem med mitt internet, datorn kan inte hitta något wifi-nätverk över huvudtaget. Har märkt att det är en varningstriangel vid "Atheros AR956x" i Enhetshanteraren och undrar om det kan ha något med saken att göra. Se "felmeddelandet" på bilden intill. (Har provat att uppdatera drivrutinen och det är den senaste.)

 

På min andra dator och på min telefon fungerar wifi-nätverket helt smärtfritt och om man kopplar in kabeln i min problemdator så funkar internet men själva wifi:et vill inte.

 

Det är en Lenovo S215 som har windows 8.1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du missade nog bilden.

 

Dubbelklicka på Atheros AR956x i Enhetshanteraren och berätta vad det står för felorsak.

 

Hur länge har det varit så här?

Vet du vad du gjorde vid datorn sist det fungerade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har problem med mitt internet, datorn kan inte hitta något wifi-nätverk över huvudtaget. Har märkt att det är en varningstriangel vid "Atheros AR956x" i Enhetshanteraren och undrar om det kan ha något med saken att göra. Se "felmeddelandet" på bilden intill. (Har provat att uppdatera drivrutinen och det är den senaste.)

 

På min andra dator och på min telefon fungerar wifi-nätverket helt smärtfritt och om man kopplar in kabeln i min problemdator så funkar internet men själva wifi:et vill inte.

 

Det är en Lenovo S215 som har windows 8.1.

Din dator levererades sannolikt med Windows 8 och du har sannolikt uppdaterat den till Windows 8.1. Den dator du har tillverkades hösten 2013.

När du uppdaterade till Windows 8.1 slutade drivrutinen för ditt nätverkskort att fungera eftersom den befintliga sannolikt inte är kompatibel med Windows 8.1.

 

Du kan hämta en ny version här:

 

http://www.atheros.cz/atheros-wireless-download.php?chipset=83&system=6

 

Sidan är "kluddig" och med många fällor. Du skall inte klicka på vad som helst på sidan.

Jag har bifogat en bild (se nedan) där jag markerat med en pil var du bör klicka för att inte hamna i en cirkel med klickningar.

När sidan öppnas kopierar du allt som finns under texten

 

"This INF file intended "

 

När du kopierat allt under ovanstående rubrik öppnar du "Notepad" eller "Anteckningar".

Klistra in texten och spara sedan som en fil med filändelsen .inf.

Som förslag kan du namnge filen:

 

atheroz.inf

 

Spara filen på din dator.

 

Öppna Enhetshanteraren och markera ditt nätverkskort.

Högerklicka och välj "Uppdatera drivrutin".

När du får frågan om det skall ske automatisk eller om du har en fil på datorn väljer du fil på datorn.

Sök upp den fil du sparat och välj att använda den för att uppdatera drivrutinen.

Nu skall ditt nätverkskorts drivrutin installeras om du gjort rätt.

 

Återkom om du stöter på problem och även om du får det att fungera.

 

Åge

post-118752-0-73447900-1397488386_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Åge det fungerade toppenbra! :thumbsup::D

 

Helt sant Cecilia att jag missade bilden. Skulle bifogat den nedan, men det behövs knappast längre.

post-41953-0-66572800-1397498692_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...