Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

instabil uppkoppling


john.l

Rekommendera Poster

Vi har ett återkommande problem med vår uppkoppling som innebär att det funkar ena minuten men inte nästa. Ibland funkar det inte alls, ibland om man har tur så funkar det ca en halvtimme.

 

Vi har ett moden kopplat till ett telefonjack, och en trådlös router kopplad till modemet, det är även en telefon kopplad till samma jack, men den funkar. Vi har testat med nya sladdar, modem, router och telefon och har fortfarande problem, vi har även felanmält till telia, men de hittar inget fel.

 

Om någon här har någon lösning eller förslag så blir jag djupt tacksam!:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon skillnad om en dator som är direktansluten till modemet, dvs utan att använda routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon skillnad om en dator som är direktansluten till modemet, dvs utan att använda routern?

 

Nej, tyvärr inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du nämnde inget om att ni hade prövat med en annan splitter och att inte ha telefonen ansluten alls.

 

Gäller det en eller flera datorer eller liknande?

Tappar alla uppkopplingen samtidigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

splitter får du förklara, :-) det gäller flera datorer och alla tappar uppkopplingen samtidigt. Vi har även testat utan telefon utan resultat.

Du nämnde inget om att ni hade prövat med en annan splitter och att inte ha telefonen ansluten alls.

Gäller det en eller flera datorer eller liknande?
Tappar alla uppkopplingen samtidigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Splitter är dosan man sätter in i telefonjacket och som delar upp telefonsignalen, dels till modemet och dels till telefoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har detta bara uppkommit eller har linan varit bra innan?

 

Vad har du för download med bredbandskollen om du kan testa det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har detta bara uppkommit eller har linan varit bra innan?

 

Vad har du för download med bredbandskollen om du kan testa det?

det har varit såhär en gång innan. Då blev det gradvis bättre och bättre. Och nu har det börjat fungera relativt felfritt sen jag la upp problemet på den här sidan. Denna gången blev det dåligt efter att vi drog ut det från jacket för att det åskade.

 

Bredbanskollen säger 7, 3 ner,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur långt du har till "stationen" och betalar för, jag har ca 2 km och får ner ca 12-13Mbit och då är modemet strypt av Bredbandsbolaget för att inte tappa bärvågen.

Lägger dom på fullt upp till 24Mbit så dippar modemet och tappar signal m.m.

Så ringde BBB och de såg då att signalen inte var bra till modemet eftersom de tappade kontakten med det hela tiden(för mycket brus/felpaket på linjen).

 

Så om du kan ringa din fina Felia-support och fråga hur bra kontakt de har med ditt modem så kanske du får svar?

 

En länk att begrunda.

 

https://forum.tewss.telia.se/topic/8223-adsl-via-telejacket-pa-forlangd-rackvidd-vilken-hastighet-ar-tekniskt-mojlig/

 

"Angående första jacket så för min del är det bull, jag har 6 st i villan på olika ställen och ingen skillnad i signal/hastighet oavsett jack, provade detta då jag hade ovanstående problem med Modemet."

 

Trevlig Påsk :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur långt du har till "stationen" och betalar för, jag har ca 2 km och får ner ca 12-13Mbit och då är modemet strypt av Bredbandsbolaget för att inte tappa bärvågen.

Lägger dom på fullt upp till 24Mbit så dippar modemet och tappar signal m.m.

Så ringde BBB och de såg då att signalen inte var bra till modemet eftersom de tappade kontakten med det hela tiden(för mycket brus/felpaket på linjen).

 

Så om du kan ringa din fina Felia-support och fråga hur bra kontakt de har med ditt modem så kanske du får svar?

 

En länk att begrunda.

 

https://forum.tewss.telia.se/topic/8223-adsl-via-telejacket-pa-forlangd-rackvidd-vilken-hastighet-ar-tekniskt-mojlig/

 

"Angående första jacket så för min del är det bull, jag har 6 st i villan på olika ställen och ingen skillnad i signal/hastighet oavsett jack, provade detta då jag hade ovanstående problem med Modemet."

 

Trevlig Påsk :)

Ska kolla lite på detta, glad påsk!:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...