Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mappar i Windows 7


gosta77

Rekommendera Poster

Hej,

Litet problem.
När jag väljer att flytta en fil från en mapp till en annan mapp så ligger den även kvar i den mappen som jag flyttade ifrån, alltså dubletter.
Hur gör man för att slippa det ?
Tack på förhand
Max

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

 

Hur gör du detta exakt?

 

Om man har mapparna på samma partition tex. båda mapparna på C: så flyttas filen när man drar och släpper den från ena mappen till den andra, men om mapparna ligger på olika partitioner tex.C: och D: så kopieras filen när man drar och släpper den från ena mappen till den andra.

 

Dvs. det är skillnad när man drar och släpper filer mellan mappar om mapparna ligger på samma partition med samma enhetsbokstav och - mellan olika partitioner eller diskar och USB-lagringsenheter med olika enhetsbokstäver.

I första fallet så flyttas filerna i det andra fallet så kopieras filerna vid "dra och släpp".

 

Om du högerklickar på filen och väljer "Klipp ut" och därefter går till den nya mappen och sedan högerklickar och väljer "Klistra in"

eller markera filen/filerna, sedan Ctrl + X därefter gå till nya mappen och tryck Ctrl + V så flyttas filen/filerna.

 

Exempel på snabbkommandon:

Ctrl + X klipper ut, Ctrl + C kopierar och Ctrl + V klistrar alltid in. Detta gäller även text och annat i ordbehandlings och diverse andra program också, alltså inte enbart filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

Hur gör du detta exakt?

 

Om man har mapparna på samma partition tex. båda mapparna på C: så flyttas filen när man drar och släpper den från ena mappen till den andra, men om mapparna ligger på olika partitioner tex.C: och D: så kopieras filen när man drar och släpper den från ena mappen till den andra.

 

Dvs. det är skillnad när man drar och släpper filer mellan mappar om mapparna ligger på samma partition med samma enhetsbokstav och - mellan olika partitioner eller diskar och USB-lagringsenheter med olika enhetsbokstäver.

I första fallet så flyttas filerna i det andra fallet så kopieras filerna vid "dra och släpp".

 

Om du högerklickar på filen och väljer "Klipp ut" och därefter går till den nya mappen och sedan högerklickar och väljer "Klistra in"

eller markera filen/filerna, sedan Ctrl + X därefter gå till nya mappen och tryck Ctrl + V så flyttas filen/filerna.

 

Exempel på snabbkommandon:

Ctrl + X klipper ut, Ctrl + C kopierar och Ctrl + V klistrar alltid in. Detta gäller även text och annat i ordbehandlings och diverse andra program också, alltså inte enbart filer.

Hej,

Tack för ditt svar.

Dessvärre kvarstår problemet :( . Båda mapparna ligger under C. Jag har en mapp som jag kallar för filmer2014, under den har jag olika mappar/månad. När jag väljer att flytta (högerklicka och flytta) en film som ligger fritt i mapp film2014 till någon av under mapparna och där går in och klistra in.

Därefter ligger filmen kvar i båda mapparna.

Varken huvudmappen eller undermapparna är dolda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Aha, stora filmfiler...

Hur stora?

 

Det finns en begränsning i hur mycket som ryms i Windows 7 cache minne när det gäller att flytta stora objekt - och extremt stora filer på flera 10-tals GB ingår inte där!

 

Det du beskriver nu låter som att hela kopieringen t.o.m. kan ha misslyckats?

 

Bästa sättet är att införskaffa TotalCommander TC http://www.ghisler.com/

Kom ihåg att bocka ur ev. 3:e parts progrm under installationen.

 

TC klarar galant av detta du vill göra och utan fel.

 

Men, det finns kanske en väg runt det hela; öppna upp två fönster bredvid varandra; bara markera den ena filen/filerna och sedan lugnt ta och högerklicka i nästa mapp.

Stressa inte och framförallt - gör nu inget annat under tiden.

 

Om filen, själva originalfilen då fortfarande ligger kvar efter flytt - så tyder detta på att allt inte gått rätt till.

Kontrollera/jämför filerna det är det första och kasta bort kopian.

Gör sedan om allt, för vid flytt så skall först all data kopieras - det är i praktiken detta som sker - därefter tas originalet bort.

Har inte detta skett, så betyder det att antingen har inte själva kopieringen lyckats för att sedan skrivas, eller så har viss information under detta gått förlorad.

 

 

Två gånger har jag sett detta fenomen, båda under förhållanden beskrivet ovan. ;)

Men jag kan bara rekommendera TotalCommander (TC) för all filöverföring -faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

TC for president!

 

Bara för att posta ett lika meningsfullt som meningslöst inlägg ;-)

 

Har kört TC sedan tidernas begynnelse... (nåja, runt 1998 eller nått sånt..) och programmet har alltid varit första alternativet i min verktygslåda!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för ditt svar.

Dessvärre kvarstår problemet :( . Båda mapparna ligger under C. Jag har en mapp som jag kallar för filmer2014, under den har jag olika mappar/månad. När jag väljer att flytta (högerklicka och flytta) en film som ligger fritt i mapp film2014 till någon av under mapparna och där går in och klistra in.

Därefter ligger filmen kvar i båda mapparna.

Varken huvudmappen eller undermapparna är dolda.

Det brukar inte finnas något alternativ som heter "Flytta" i högerklicksmenyn utan bara "Kopiera" och "Klipp ut".

 

Har du prövat med att ha uppe två Utforskar-fönster med de två inblandade mapparna och sen dra filen från det ena fönstret till det andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar inte finnas något alternativ som heter "Flytta" i högerklicksmenyn utan bara "Kopiera" och "Klipp ut".

 

Har du prövat med att ha uppe två Utforskar-fönster med de två inblandade mapparna och sen dra filen från det ena fönstret till det andra?

Tack för tipsen, det ska jag prova.

Du har rätt, 'klipp ut' står det. Däremot om jag drar filen så står det 'flytta'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tack för tipsen, det ska jag prova.

Du har rätt, 'klipp ut' står det. Däremot om jag drar filen så står det 'flytta'

Stämmer inte detta med vad jag först skrev i inlägg 2 ovan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...