Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rullist i formulär


JennyPersson

Rekommendera Poster

JennyPersson

Hej - jag blir toookig på mitt problem som jag har haft i flera månader men ingen verkar kunna hjälpa mig med. Jag har modifierat Adobes mall kontktdatabas till min egen och får inte dit rullist på ett "statiskt" fönster. Det är en knapp man trycker på för att uppdatera en post och ett fomulär öppnas då i ett nytt fönster. Men här saknas rullist så jag kan inte fylla i alla uppgifter eftersom fårogna "försvinner" nedanfö skärmen. Kan någon hjälpa mig?

 

Har bild på hur det ser ut om ngn vill ta sig an mitt problem...

 

MVH

Jennypost-134614-0-72149900-1397209590_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som att du har ett formulär som är för högt.

 

Högerklicka någonstans i formuläret och välj designläge.

 

Sedan finns det två vägar att gå:

1) Öppna egenskapsfönstret och ändra egenskapen Rullist till vertikal.

2) Flytta och minska några av kontrollerna (fälten) så att alla kontrollerna får plats på en skärmsida. Minska sedan höjden på formuläret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JennyPersson

3) Ett tredje alternativ är att dela upp kontrollerna i olika flikar.

Underbara du som svarar!!!

 

Att få in en rullist finns inte med som alternativ. Jag kan stå i en "cell" eller kontroll och sätta rullist på den men när jag har hela formuläret markerat finns inte rullist som alternativ i egenskaper.

 

Hur menar du i olika flikar? Helst skulle jag ju vilja att all info fanns nedanför varandra men eftersom jag redan fyllt i databasen med grundinfon är jag mån om att kunna använda den jag redan modifierat så olika flikar skulle kunna vara en sista utväg.

 

Kan man inte sätta scroll på flera celler som i excel när man låser celler?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att få in en rullist finns inte med som alternativ. Jag kan stå i en "cell" eller kontroll och sätta rullist på den men när jag har hela formuläret markerat finns inte rullist som alternativ i egenskaper.

 

Du hittar egenskapen för formuläret om du klickar i den lilla fyrkanten uppe till höger i formuläret. Sedan i fliken Format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JennyPersson

Problemet är att det inte finns rullista att välja - jag kan inte bifoga en bild men under egenskaper finns inte det att välja för detta formulär. Det är ju ett popupfönster - kan det bero på det? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att Popup-en har en höjd som går en bit ner under skärmens nederkant. Dvs hela popupen kan inte visas men den har hela dess höjd ändå och då behövs inte rullningslisten.

 

Lösning: ändra fönstrets höjd efter att formuläret öppnas med MoveSize. Då kan du anpassa storleken så att Popupen ryms på din skärm och då kommer rullningslisten synas.

 

Lägg till följande kod vid händelseegenskapen "Vid öppning":

Private Sub Form_Open(Cancel As Integer)
    DoCmd.MoveSize , , , 6000
End Sub

Värdet 6000 kan du ändra så att det passar din skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...