Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn låser sej vid filmuppspelning


habbeli

Rekommendera Poster

Behöver hjälp, datorn låser sej totalt ibland när jag kollar filmer. Det spelar ingen roll om det är sparade filmer eller direkt via nätet (You Tube). Datorn tvärlåser sej och jag får en skärm med olika utseenden, ibland randig, ibland rutig, ibland enfärgad (olika färger varje gång). Bifogar skärmdump på felmeddelandet som jag fått men jag kan inte göra nåt åt det, "Windows kunde inte åtgärda problemet", åsså blir jag ombedd att skicka mera info men det funkar inte att göra det...... Vad gör jag åt detta ?  :(

 

 

 

post-56414-0-98597900-1396799162_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut som du har överhettning i grafikkortet, eller fullt med damm i samma?

 

Är det en laptop så kan det vara krångligare att få rent?

 

Kolla så ev. fläkt(ar) snurrar?

 

Om det inte är damm eller att du gjort rent det och samma fenomen uppstår så håller nog kortet på att ge upp.

Prova i så fall med ett annat om du har möjlighet till detta, om det inte är en laptop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en stationär dator med många fläktar och alla fungerar.
Jag har haft upp chassit och blåst rent just med tanke på överhettning, men det var inte speciellt mycket damm och det blev ingen skillnad  :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

 

Är det ett externt grafikkort eller internt.

 

Om det är externt så kan du ju prova det interna om det fungerar, ta bort det externa först givetvis och se om det blir bättre?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett externt kort sitter det i burken. Ja om jag för felsökningens skull måste prova så gör jag väl det trots att det tar emot då datorn står lite illa till  :(

Kan det inte sitta i drivrutinerna för kortet? Jag har inte provat att installera om dom men tanken har funnits  :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du fortfarande har kvar Intel Core 2 Duo E8400 processorn så har du inget integrerat grafikkort.

 

När du blåste rent, gjorde du rent fläkten för grafikkortet också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är den processorn som jag har kvar. Jo jag rengjorde fläktar och allt ordentligt.
Jag funderar på detta,,,, när datorn låser sej så startar jag om den på en gång och då kan den gå resten av dagen fast jag tittar på filmer och belastar grafiken...  :wacko:  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu konstaterat att den låser sej vid vanlig surfning också,,,,, vad är det som händer  :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hårddisken börjar på att ge upp?
Då kan dom mest konstiga fenomen uppträda. inte minst att hela systemet blir trögare än att traska i en blötmyr.

 

Du kan om du vill köra http://www.hdtune.com/ men kom ihåg att en hårddisk som håller på att ge upp kommer att skadas ännu mer och göra all filräddning svårare om inte omöjlig sedan pga. att all läsning/skriving på denna kommer att skada disken ännu mer.

 

Se också till om du lyckas få kontakt med disken att först kopiera dina bokmärken samt epost- kontakter, e.post och övriga filer som du själv skapat.

 

Det är tyvärr otroligt många som trots alla goda råd att ta backup som överhuvudtaget inte lyssnar och gör detta.

 

En hårddisk kommer att ge upp, helt enkelt gå sönder och detta är inte frågan om, utan när.

Det kan ske i morgon, om en vecka eller om fyra år...

Hårddiskar i bärbara datorer och i USB/NAS-kabinett (undantag är sådana kabinett med fläktkylning) som konstant är inkopplade har generellt sett kortare livslängd än motsvarande i en stationär dator med bra luftgenomströmning; i huvudsak pga. av högre värme men även hur dessa hanteras.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken börjar på att ge upp?

Då kan dom mest konstiga fenomen uppträda. inte minst att hela systemet blir trögare än att traska i en blötmyr.

 

Du kan om du vill köra http://www.hdtune.com/ men kom ihåg att en hårddisk som håller på att ge upp kommer att skadas ännu mer och göra all filräddning svårare om inte omöjlig sedan pga. att all läsning/skriving på denna kommer att skada disken ännu mer.

 

Se också till om du lyckas få kontakt med disken att först kopiera dina bokmärken samt epost- kontakter, e.post och övriga filer som du själv skapat.

 

Det är tyvärr otroligt många som trots alla goda råd att ta backup som överhuvudtaget inte lyssnar och gör detta.

 

En hårddisk kommer att ge upp, helt enkelt gå sönder och detta är inte frågan om, utan när.

Det kan ske i morgon, om en vecka eller om fyra år...

Hårddiskar i bärbara datorer och i USB/NAS-kabinett (undantag är sådana kabinett med fläktkylning) som konstant är inkopplade har generellt sett kortare livslängd än motsvarande i en stationär dator med bra luftgenomströmning; i huvudsak pga. av högre värme men även hur dessa hanteras.

Mvh

Nu är inte datorn så gammal och pigg och alert i övrigt, men men,,,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Moderkortstempen kan visa fel. 128 grader låter osannolikt när alla andra temperaturer ligger bra till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortstempen kan visa fel. 128 grader låter osannolikt när alla andra temperaturer ligger bra till.

Ja det verkar faktiskt så, när jag än kollar så är moderkortet på dom där 128 graderna om jag så kollar det första jag gör när jag startar datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om temperaturerna ändras medan du tittar på en film

Ja alla temperaturerna går lite upp och ner med någon enstaka grad utom moderkortet, det står helt orörligt på 128

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Ja nu har det ju gått en tid och jag har samma problem än. Det visar sej att jag inte behöver belasta datorn över huvud taget, jag kan sitta och kolla på t.ex. ett dokument eller någon bild och hux flux så tvärfryser datorn och jag måste starta om den, allt slutar att fungera  :(

Kan man få fram nåt felmeddelande på nåt sätt i datorer, eller hur funkar det ?

Börjar bli ganska irriterande detta  :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat något med en annan version av grafikdrivrutinen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att Windows systemfiler har blivit korrupta. Det är inte bra att stänga av Windows med strömknappen på datorn. Efter alla frysningar och avstängningar du har gjort, kan så vara fallet. Då är bästa lösningen att installera om Windows.

 

Lite trist lösning på problemet, men ibland är det så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat något med en annan version av grafikdrivrutinen?

 

Nej det har jag inte gjort  :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Habbeli skrev:Kan man få fram nåt felmeddelande på nåt sätt i datorer, eller hur funkar det ?

 

Börjar bli ganska irriterande detta :angry:

 

Du kan ju börja med att kolla denna video

http://res2.windows.microsoft.com/resbox/sv-SE/Windows%207/main/bde462e3-76ca-4251-89e2-1c0c9d153923_5.wmv

Perfekt, den där videon hjälper mej nog en hel del, ska gå igenom det hela i morron  :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att Windows systemfiler har blivit korrupta. Det är inte bra att stänga av Windows med strömknappen på datorn. Efter alla frysningar och avstängningar du har gjort, kan så vara fallet. Då är bästa lösningen att installera om Windows.

 

Lite trist lösning på problemet, men ibland är det så.

Har bara använt omstartsknappen än så länge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...