Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pris på webshop


Admini

Rekommendera Poster

Hej

Vad ska man ta för betalt för att bygga en skräddarsydd webbshop åt ett företag?

Hur mycket skulle Ni ta?

Inget superavancerad, utan bara en välfungerande, med enkel navigation, samt CMS förstås.

Säg 300 produkter

 

Tack

 

Glömde: några betalningsalternativ också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte du erbjuda fastpris? För timpris är väl annars ganska rimligt? Har du uppskattat hur lång tid du tror jobbet kommer ta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte du erbjuda fastpris? För timpris är väl annars ganska rimligt? Har du uppskattat hur lång tid du tror jobbet kommer ta?

Ja, fastpris var tanken.

Vad är ett rimligt timpris för ett sånt jobb?

Jag uppskattar tiden till mellan 3 till 6 veckor, beroende på arbetsbörda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Fastpris kan vara bra, om det finns en detaljerad spec på exakt vad som ingår och vad som ska göras, även kundens delaktighet i form av diverse material och information.

 

Risken med en dålig spec är att kunden tycker att han kan ändra sig och komma med nya ideer under arbetets gång. Alla såna tillägg och förändringa från specen ska det vara timpris på.

 

Kunden kan ändå säga att det inte var så han tänkte sig resultatet, men finns det en detaljerad spec, så får han i så fall betala mer. Annars får du jobba gratis i all evighet tills kunden är nöjd.

 

Jag brukar lite på skoj säga att, kunden vet inte vad han vill ha förrän han ser det.

 

Ett bra sätt kan vara att dela upp projektet i smä paket/moduler där du prissätter varje paket. Kunden väljer vilka paket han vill ha och vet därmed kostnaden. Vill han betala mindre, får han ta bort ett paket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller fastpris och spec så är det inte bara specen som kunden levererar som spelar in, utan du måste speca vad som förväntas av dig som leverantör.

 

Du skriver cms och cirka 300 produkter. Förväntas du mata in texter och liknande i databasen? Antagligen inte , men kunden kanske tror det. Och kunden kommer kanske ge dig en lista på produkter som dom inte kontrollerat ordentligt så det följer med fel, rena innehålls fel som du förväntas fixa.

 

Likaså vad händer om fel och buggar upptäcks efter lansering. Ska du fixa dessa? Hur tar du betalt för det?

 

Jag säger inte att fastpris är fel, men det kräver som du säkert märker väldigt tydliga ramar och avgränsningar angående vad som förväntas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fastpris kan vara bra, om det finns en detaljerad spec på exakt vad som ingår och vad som ska göras, även kundens delaktighet i form av diverse material och information.

 

Risken med en dålig spec är att kunden tycker att han kan ändra sig och komma med nya ideer under arbetets gång. Alla såna tillägg och förändringa från specen ska det vara timpris på.

 

Kunden kan ändå säga att det inte var så han tänkte sig resultatet, men finns det en detaljerad spec, så får han i så fall betala mer. Annars får du jobba gratis i all evighet tills kunden är nöjd.

 

Jag brukar lite på skoj säga att, kunden vet inte vad han vill ha förrän han ser det.

 

Ett bra sätt kan vara att dela upp projektet i smä paket/moduler där du prissätter varje paket. Kunden väljer vilka paket han vill ha och vet därmed kostnaden. Vill han betala mindre, får han ta bort ett paket.

 

Det finns inga exakta spec, utan mer en önskan och behov av att förnya hemsidan, samt bygga en webshop i den.

Då måste jag kanske bara ge ett så högt pris som möjligt, för att täcka eventuella extraarbete. Men det kan också avskräcka kunden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller fastpris och spec så är det inte bara specen som kunden levererar som spelar in, utan du måste speca vad som förväntas av dig som leverantör.

 

Du skriver cms och cirka 300 produkter. Förväntas du mata in texter och liknande i databasen? Antagligen inte , men kunden kanske tror det. Och kunden kommer kanske ge dig en lista på produkter som dom inte kontrollerat ordentligt så det följer med fel, rena innehålls fel som du förväntas fixa.

 

Likaså vad händer om fel och buggar upptäcks efter lansering. Ska du fixa dessa? Hur tar du betalt för det?

 

Jag säger inte att fastpris är fel, men det kräver som du säkert märker väldigt tydliga ramar och avgränsningar angående vad som förväntas.

 

Jag tror det blir jag som får mata in produkterna också och det kommer säkert finnas fel och brister också, som jag får rätta till. Fel och buggar är rimligtvis mitt ansvar även efter lanseringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Du har bara två val. Gör en spec eller sätt ett pris som täcker allt. Eller ännu bättre, be kunden göra en spec på vad han förväntar sig av dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag tror det blir jag som får mata in produkterna också och det kommer säkert finnas fel och brister också, som jag får rätta till. Fel och buggar är rimligtvis mitt ansvar även efter lanseringen.

Ditt ansvar är fel i programmet, inte i kundens data. Det är kundens problem. Ska du ha ansvar för det också kan vi skruva rejält på pengaratten.

 

Helt ärligt, av det jag läst hittills hade jag inte vågat göra detta jobbet med ett fastpris. Men min modell med paket funkar. Paket 1: webshoppen , paket 2: inmatning av kunddata. Du kan prissätta de helt oberoende av varandra. Jag personligen hade aldrig tagit på mig ansvaret att mata in kunddata, förutom om jag fått alltig klart att bara importera i databasen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt ansvar är fel i programmet, inte i kundens data. Det är kundens problem. Ska du ha ansvar för det också kan vi skruva rejält på pengaratten.

 

Helt ärligt, av det jag läst hittills hade jag inte vågat göra detta jobbet med ett fastpris. Men min modell med paket funkar. Paket 1: webshoppen , paket 2: inmatning av kunddata. Du kan prissätta de helt oberoende av varandra. Jag personligen hade aldrig tagit på mig ansvaret att mata in kunddata, förutom om jag fått alltig klart att bara importera i databasen.

 

Det återstår i så fall att ge kunden ett fast plus ett rörligt pris, vilket slår in vid extra arbete. Säg att jag uppskattar arbetet till 3 veckor totalt, men alla timmar efter detta får bli typ 450kr/timma eller vad det är man tar vid såna jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det återstår i så fall att ge kunden ett fast plus ett rörligt pris, vilket slår in vid extra arbete. Säg att jag uppskattar arbetet till 3 veckor totalt, men alla timmar efter detta får bli typ 450kr/timma eller vad det är man tar vid såna jobb.

Ja du är inne på rätt spår, men tänk inte tid, utan resultat (det är bara det kunden bryr sig om).

 

1. Be kunden återkomma med hur webshoppen ska fungera och se ut

2. Uppskatta ditt arbete ca, ge fastpris. Bekräfta kundens önskemål.

 

För inmatande av kunduppgifter kan du rimligen inte förutse problem, därför högt timpris. Och hur är det med ansvaret?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Sälj in dig i företaget. Kräv fastanställning mot total ansvar för webbshopen

Bra ide´ :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...