Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur hitta logfilen?


Snow

Rekommendera Poster

Hej!

Jag körde sfc /scannow och fick reda på att "Skadade filer hittades men några av dem kunde inte repareras"

Information finns i CBS.Log. Hur gör jag för att få fram denna Logfil?

Se skärmbild

post-127175-0-42546500-1396090906_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökvägen står ju, använd ex. Utforskaren och bläddra fram den. Öppna sedan med Anteckningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett par rader till jag kör med Windows 7 Home Edition

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utforskaren visar bara sfcdetails 2014-03-29 12:29 Textdokument 0kB

Finns ingen info i det alltså!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du måste väl med Utforskaren kunna hitta mappen Windows?

 

Hittar du den borde du väl där hitta mappen Logs?

 

Öppnar du den borde du se filen CBS.log också?

 

Möjligt att du måste vara Administratör för att se detta?

 

Jag använder ju aldrig Utforskaren utan använder TotalCommander.

Vissa filer syns inte med TotalCommander 32-bit men väl med TC 64-bit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får bara fram detta i utforskaren och givetvis så kör jag som administratör

post-127175-0-41692300-1396094168_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag försökt med alla tips jag fått Inget av dessa tips funkar för mig. :thumbsdown:

Men ett stort tack för tipsen! :thumbsup:

Nu tar jag timeout till ikväll, tänker inte sitta vid datorn när min dotter är hemma.

Utan nu är det familjegemenskapen som gäller! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får bara fram detta i utforskaren och givetvis så kör jag som administratör

Bilden visar att du är inne i biblioteken men du behöver komma till C:.

Hur blir det om du klickar på mappsymbolen till vänster om ordet "Bibliotek" i adressraden?

Eller om du i adressraden skriver in C:\Windows\Logs?

Eller väljer Ordna - Layout - Navigeringsfönstret?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag öppnar CBS får jag upp en tom ruta med en liten fyrkantig ruta i där det är en 3-kantig skylt med ett utropstecken i och texten "Åtkomst nekas"

post-127175-0-76040300-1396114866_thumb.jpg

post-127175-0-16913800-1396115209_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du har lyckats hitta filen men för att kunna öppna den krävs fulla rättigheter:

 

Start-menyn - Alla program - Tillbehör

Högerklicka på Anteckningar och välj "Kör som administratör".

Ställ in fönsterstorleken på Anteckningar så att du ser både det fönstret och Utforskar-fönstret samtidigt.

Dra CBS.log från Utforskarfönstret och släpp den i Anteckningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kommit så här långt genom att följa dina direktiv men file går ej att öppna får fram att det är en ETL fil Sökte på Internet och blev hänvisad till ett program Winthruster vad är detta?

post-127175-0-71759900-1396115928_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag försökt! Jag kan flytta denna fil till skrivbordet och tillbaka till Utforskaren

Men till Anteckningar öppnad med adninistratörsbehörighet går det inte!

Vad 17 är det som stoppar mig från att komma åt innehållet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt med lite annat som t.ex. att när jag inte kunde flytta filen till Anteckningar högerklickade jag på den och sedan klickade jag på Skriv ut.

Svaret jag fick var att jag inte hade behörighet att skriva ut filen jag skulle vända mig till administratören som jag ju är inloggad som.

Vad är det med datorn egentligen??

Har den börjat tänka själv eller? :D :D :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett sätt att göra samma sak:

 

Start-menyn - Alla program - Tillbehör

Högerklicka på Kommandotolken och välj Kör som administratör.

 

I Kommandotolken skriv kommandot (eller kopiera härifrån och klistra in):
notepad C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia! Du är fantastisk! Detta sista funkade! Helt otroligt att kunna läsa filen i Anteckningar.

Men det är nog inget jag behöver bekymra mig över för det första saknas filerna därför går det inte att reparera dem för det andra verkar det vara en massa skräpfiler som medföljde datorn vid inköpet jpg filer antagligen demobilder jag tagit bort plus demomusik och en massa spel jag aldrig använde .

Photo-samples, Video-samples desktop.ini of Microsoft-Windows-ehome-samplemedia

är sådant som kommer upp Kalimda Mp3 kommer jag ihåg som exempelmusik.

Cecilia Du ska ha ett jättestort tack för din lösning av mitt problem!

Bifogar en fil som visar en del av oreparabla filer.

post-127175-0-71858300-1396171410_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat datum så att du bara kollar de rader som har med den senaste körningen att göra?

Finns det några Windows-filer nämnda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datumet är kollat skrev ut de sidorna (13sidor) som innehöll oreparerbara filer

Bara typ Windows-SampleContent -Music-Package

Det står också så här:Cannot repair member file [1:22{11}]"desktop.ini" of Microsoft-Windows-VideoSamples, Version = 6.1.7600.16385, pA =PROCESSOR _ARCHITECTURE_AMD64 (9), Culture neutral,PublicKey neutral in the store, file is missing

Måste var någon video som är borttagen. Jag vet att innan jag blev sjuk överförde jag VHS videofilmer till datorn och brände som DVD skivor. Jag har inte kört sfc på länge så det kan vara någon rest från detta.

I värsta fall får jag väl köra HP Recovery Manager och återställa datorn till den ursprungliga fabriksinställningen men det får vänta tills jag är klar med min cancerbehandling framåt maj månad. Datorn funkar ju utan anmärkning än så länge iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill slippa dos-fönster. Starta Anteckningar som administratör och öppna cbs.log från Anteckningar.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...