Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

google blivit sämre


moztwanted

Rekommendera Poster

Är det bara jag eller någon annan också som förbannar sig på googles sätt att indexera och ranka sajter nuförtiden? Klassiska sökningar med specifika keywords resulterar allt mer i random sajter som antingen köpt och byggt upp sina sajter via länknätverk och helt random i både domain och innehåll.

Romänska domainer rankar högre än .se eller liknande tack vare sina "40k inlänkar" och trots väldigt dåligt innehåll som tydligt är google translate och med code to text ratio som google borde reagera på då det verkar, blinkar rött och är resultat av spam sajter...? är det bara jag?

 

Jag var tvungen att starta upp satelliter för att hålla mig kvar på första sidan med några av mina sajter enbart för att google inte verkar gilla 2500 ord långa "vettiga" artiklar längre utan gillar mer .ro eller liknande "extremt" korkade sajter som har backlinks och 1000+ indiska fb likes...

 

Någon annan som märker av samma sak? typ att google blivit mer fooler?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag eller någon annan också som förbannar sig på googles sätt att indexera och ranka sajter nuförtiden? Klassiska sökningar med specifika keywords resulterar allt mer i random sajter som antingen köpt och byggt upp sina sajter via länknätverk och helt random i både domain och innehåll.

Romänska domainer rankar högre än .se eller liknande tack vare sina "40k inlänkar" och trots väldigt dåligt innehåll som tydligt är google translate och med code to text ratio som google borde reagera på då det verkar, blinkar rött och är resultat av spam sajter...? är det bara jag?

 

Jag var tvungen att starta upp satelliter för att hålla mig kvar på första sidan med några av mina sajter enbart för att google inte verkar gilla 2500 ord långa "vettiga" artiklar längre utan gillar mer .ro eller liknande "extremt" korkade sajter som har backlinks och 1000+ indiska fb likes...

 

Någon annan som märker av samma sak? typ att google blivit mer fooler?

Hej.

Vad jag märker av är webbläsaren google Chrome. Det fungerar t ex inte längre att titta på öppet arkiv på svt.se, men däremot fungerar explorer. Varför kan man ju undra? Har själv senaste versionen av Chrome. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Vad jag märker av är webbläsaren google Chrome. Det fungerar t ex inte längre att titta på öppet arkiv på svt.se, men däremot fungerar explorer. Varför kan man ju undra? Har själv senaste versionen av Chrome. 

 

Trådskaparen menar träffar på sökmotorn Google och inte deras webbläsare.

 

Jag har inte haft något problem att starta filmer med Google Chrome på "Öppet arkiv". Har också senaste varianten av Google Chrome.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder främst Google som sökmotor men jag har aldrig fått upp några oönskade rumänska sidor. Och ändå har jag flera gånger surfat på rumänska sidor p g a mitt intresse för språket, t ex de här:
http://limba-romana.ucoz.ro/

http://www.abclanguages.ro/chestionar-evaluare-limba-romana.html

Jag har också den senaste versionen av Google Chrome och har aldrig upplevt några problem med den. Dock använder jag oftast Firefox, som fortfarande är min favoritwebbläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller nog med mbgtmari och upplever inte att träfflistan domineras av "random sajter". Blir lite nyfiken på vad dina "Klassiska sökningar med specifika keywords" ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Håller nog med mbgtmari och upplever inte att träfflistan domineras av "random sajter". Blir lite nyfiken på vad dina "Klassiska sökningar med specifika keywords" ser ut.

 

Jag tror att jag förstår vad moztwanted menar, eftersom jag upplever precis samma sak. För min del handlar det dock om att jag tycker att det blivit svårare att göra exakta sökningar som kan vara nödvändiga för att t.ex. hitta programmeringsexempel, xml taggar etc. D.v.s. om man vet vad man vill ha så kan man inte skriva in det eftersom google i alla fall tolkar om det som de tror att du egentligen ville söka. (Det blev flummigt...)

 

Prövar med ett exempel: Försök att hitta exempel med taggen <xmp> i en google sökning.

Sökning på xmp ger samma resultat som <xmp>.

Google tar ju bort <,>, punkter etc. så resultatet blir exakt detsamma.

Vilket betyder inget av resultaten vid din <xmp> sökning faktiskt kommer att innehålla texten <xmp>.

Inte ens att lägga till fnuttar runt omkring fungerar. "<xmp>" kommer fortfarande att generera exakt samma resultat som tidigare.

 

Om jag söker på xmp så är det OK att jag får upp Extensible Metadata Platform som resultat.

Men det är inte OK att samma resultat dyker upp om jag söker efter "<xmp>", eftersom "<xmp>" är en exakt sökning där den exakta frasen faktiskt ska finnas som text i de sidor som visas i resultat-listan. Men texten <xmp> lyser med sin frånvaro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...