Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Support för Windows XP upphör, byt


Cecilia
 Share

Rekommendera Poster

Microsoft upphör med supporten av den 9 april. Det innebär att när någon framöver upptäcker ett säkerhetshål i XP kommer det inte att lagas och alla XP-datorer är öppna för en attack. Det finns sådant som tyder på att kriminella grupper har suttit och letat säkerhetshål sedan i höstas men väntat med att utnyttja dem tills datumet är passerat.

 

Det innebär att efter den 9 april är det troligt att det kommer att gå att infektera XP-datorer från webbsidor utan att man gör något, så kallad "drive-by download". Ett exempel på "drive-by download" idag är den så kallade Cryptolocker-infektionen som krypterar ens egna filer i datorn med ett meddelande om att pengar ska betalas för att återfå dem och den infektionen sker nu via säkerhetshål i t ex gamla versioner av Java.

 

Drive-by download: https://sv.wikipedia.org/wiki/Drive-by_download

Cryptolocker: https://en.wikipedia.org/wiki/CryptoLocker

 

Den allmänna rekommendationen är att man byter till ett annat operativsystem än XP. I stort sett alla XP-datorer fungerar hyfsat med Windows 7 eller med en lättare Linux-distribution.

 

Skapa gärna nya ämnen i Eforum med frågor som har att göra med ovanstående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

I tidningen PC För alla (Nr. 3 April 2014 sid. 58) tipsas om några operativsystem istället för Windows XP bl.a. en guide hur man installerar Google Chromium OS på en gammal XP-dator och även några Linux distributioner för den som inte vill ha Google OS som tex. Zorin OS för den som är van vid Windows 7, Peppermint OS 4 (resurssnålare) och Bodhi Linux för en riktigt gammal dator (rejält resurssnålt).

 

[Edit] Dessa är alltså gratis.

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste en artikel under PCFörAlla här nere till höger.
Där skrevs det typ "bla bla... ...kommer XP att stå vidöppet!"
Första intrycket då var att det väl ändå inte kan stämma, det lät som att alla tidigare igentäppta hål skulle öppnas på nytt.
Vilket ju inte lär stämma...
Men om det är 

Det finns sådant som tyder på att kriminella grupper har suttit och letat säkerhetshål sedan i höstas men väntat med att utnyttja dem tills datumet är passerat.

så stämmer det väl till viss del.
Ska man skrämma upp folk kanske det ska vara mer... sakligt förklarat..??
 
Sedan har jag stött på frågeställningen "Hur säkert är det att köra XP i virtuell miljö?"
Här har väl jag och Flyfisherman gjort några snabba tester i samband med någon tråd om VMware men finns någon ytterligare information kring detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste en artikel under PCFörAlla här nere till höger.

Där skrevs det typ "bla bla... ...kommer XP att stå vidöppet!"

Första intrycket då var att det väl ändå inte kan stämma, det lät som att alla tidigare igentäppta hål skulle öppnas på nytt.

Vilket ju inte lär stämma...

Men om det är 

så stämmer det väl till viss del.

Ska man skrämma upp folk kanske det ska vara mer... sakligt förklarat..??

Det här är väl den artikeln: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.551694/sa-paverkas-du-nar-xp-supporten-laggs-ned/sida/2/sakerhetsforetagen-varnar

Så här står det:

Enligt säkerhetsexperten Andreas Marx på det oberoende säkerhetsföretaget Av-Test kommer säkerhetsprogrammen dock endast att erbjuda ett begränsat skydd mot attacker. Anledningen är att säkerhetsprogrammen inte kan skydda mot underliggande säkerhetshål i Windows XP, och dessa kommer att stå vidöppna efter det att supporten läggs ned.

Det gäller säkerhetshål som blir kända/utnyttjade efter den 9 april.

 

Sedan har jag stött på frågeställningen "Hur säkert är det att köra XP i virtuell miljö?"

Här har väl jag och Flyfisherman gjort några snabba tester i samband med någon tråd om VMware men finns någon ytterligare information kring detta?

Om man inifrån den virtuella maskinen kan komma åt mappar som hör till värddatorn eller mappar i det lokala nätverket kan skadliga program spridas den vägen, men det är ju inget som har med just XP att göra utan gäller jämnt.

 

Om den virtuella XP-maskinen kan bli infekterad och vad det kan leda till beror ju på hur man använder den. Om man surfar i den regelbundet, dvs den har t ex lösenord till webbplatser, så är det ju ingen skillnad jämfört med att ha en fysisk maskin med XP. Däremot om den inte är ansluten till internet utan endast använder den för att köra något gammalt program så är det ju riskfritt på samma sätt som det vore med en fysisk dator som används på samma sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viss internettrafik kommer ju att förekomma på dessa "datorer".

Programvaru-uppdateringar, drivers, firmware osv.

Kanske skulle ett allmänt råd vara att ändra inställningarna till:

post-52940-0-98575600-1395841732_thumb.png

 

För just VMware då..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I tidningen PC För alla (Nr. 3 April 2014 sid. 58) tipsas om några operativsystem istället för Windows XP bl.a. en guide hur man installerar Google Chromium OS på en gammal XP-dator och även några Linux distributioner för den som inte vill ha Google OS som tex. Zorin OS för den som är van vid Windows 7, Peppermint OS 4 (resurssnålare) och Bodhi Linux för en riktigt gammal dator (rejält resurssnålt).

 

[Edit] Dessa är alltså gratis.

 

:) Det verkar trevligt med gratis ersättare.

 

Men finns det drivrutiner för gamla tillbehör vilka  funkade med XP...? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Det verkar trevligt med gratis ersättare.

 

Men finns det drivrutiner för gamla tillbehör vilka  funkade med XP...? :unsure:

 

Jag kan inte Linux så bra att jag törs svara på detta men Linux Mint är utvecklad av en person som arbetat med Microsoft support och just Mint ska vara "vänlig" mot vana Windowsanvändare men nybörjare på Linux.

Jag tycker det i alla fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte Ubuntu ganska likt Windows också? Jag har aldrig haft det installerat själv men tyckte så när jag surfade på en dator som körde Ubuntu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte Ubuntu ganska likt Windows också? Jag har aldrig haft det installerat själv men tyckte så när jag surfade på en dator som körde Ubuntu.

 

Inte lika som Mint enligt min åsikt. Möjligen kan man med diverse teman och inställningar få till detta. En sådan sak som högerklicksmeny hittade inte jag när jag testade Ubuntu..

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast.. om man vill ersätta XP (i en dator som tidigare fungerat med just XP) med något annat så måste man ju inte välja de allra enklaste och minst resurskrävande alternativen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast.. om man vill ersätta XP (i en dator som tidigare fungerat med just XP) med något annat så måste man ju inte välja de allra enklaste och minst resurskrävande alternativen...

 

Sant. Men med tanke på att det finns många äldre XP-datorer där ute så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte Ubuntu ganska likt Windows också? Jag har aldrig haft det installerat själv men tyckte så när jag surfade på en dator som körde Ubuntu.

Linux Mint är baserat på Ubuntu så de är rätt lika men Mint kommer med fler förinstallerade program t ex.

 

Fast.. om man vill ersätta XP (i en dator som tidigare fungerat med just XP) med något annat så måste man ju inte välja de allra enklaste och minst resurskrävande alternativen...

XP-datorer varierar ju mycket och det var inte så länge sen det var en seg XP-dator i forumet och den datorn visade sig ha bara 768 MB RAM, viket är mindre än den rekommenderade mängden för Linux Mint 16 Petra Cinnamon. Men gäller det en sen XP-dator med 2 GB RAM så finns det ju ingen anledning att ha ett användargränssnitt baserat på LXDE som Lunbuntu och Peppermint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux Mint är baserat på Ubuntu så de är rätt lika men Mint kommer med fler förinstallerade program t ex.

 

XP-datorer varierar ju mycket och det var inte så länge sen det var en seg XP-dator i forumet och den datorn visade sig ha bara 768 MB RAM, viket är mindre än den rekommenderade mängden för Linux Mint 16 Petra Cinnamon. Men gäller det en sen XP-dator med 2 GB RAM så finns det ju ingen anledning att ha ett användargränssnitt baserat på LXDE som Lunbuntu och Peppermint.

Precis.

Även Mint finns ju som en lite lättare version, ex. Linux Mint 13 "Maya" - Xfce som dessutom har "Long term support release (LTS), supported until April 2017".

 

 

System requirements:

  • x86 processor (for both 32 & 64-bit versions)
  • x86_64 compatible processor (for the 64-bit version)
  • 384 MB of system memory (RAM)
  • 5 GB of disk space for installation
  • Graphics card capable of 800×600 resolution
  • CD-ROM drive or USB port
Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Linux Mint är nog en av de bättre distributionerna att börja med vid skifte till Linux.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F-secure och Norton kommer fortsätta med stödjet till XP, så det är väl ingen problem. Hela uppdateringen är så överskattat, är det ingen fel i maskinen, varför uppdatera? Det här är bara Microsoft´s trick att få folk köpa windows 7 & 8, för de är inte nöjda med försäljningen,men sanningen är att de flesta kommer klara sig bra med XP även framöver. Men visst är Windows 7 och 8 bättre visuellt,snabbhet och framförallt säkerhet, men låt folk har sin XP som är lite oldschool. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

videofotografen

Microsoft upphör med supporten av den 9 april. Det innebär att när någon framöver upptäcker ett säkerhetshål i XP kommer det inte att lagas och alla XP-datorer är öppna för en attack. Det finns sådant som tyder på att kriminella grupper har suttit och letat säkerhetshål sedan i höstas men väntat med att utnyttja dem tills datumet är passerat.

 

Det innebär att efter den 9 april är det troligt att det kommer att gå att infektera XP-datorer från webbsidor utan att man gör något, så kallad "drive-by download". Ett exempel på "drive-by download" idag är den så kallade Cryptolocker-infektionen som krypterar ens egna filer i datorn med ett meddelande om att pengar ska betalas för att återfå dem och den infektionen sker nu via säkerhetshål i t ex gamla versioner av Java.

 

Drive-by download: https://sv.wikipedia.org/wiki/Drive-by_download

Cryptolocker: https://en.wikipedia.org/wiki/CryptoLocker

 

Den allmänna rekommendationen är att man byter till ett annat operativsystem än XP. I stort sett alla XP-datorer fungerar hyfsat med Windows 7 eller med en lättare Linux-distribution.

 

Skapa gärna nya ämnen i Eforum med frågor som har att göra med ovanstående.

 

Att uppdateringen av XP upphör på om en vecka dvs nästa onsdag är jag medveten om. Men hur funkar det att uppdatera en gammal enkärnig (32 bit) 3.0Ghz P4 till ett annat OS? I så fall vilket? Vill inte under några som helst omständigheter börja flytta över alla egna filer o program till en extern hdd o omformatera hdd även om det vore det optimala då datorn idag är seg som sirap. Utan det optimala vore att bara köra in en DVD i spelaren o bara installera det nya OS över mitt gamla XP Sp3.

 

Frågan är vilket OS jag ska välja? Vista, 7 eller 8? Går det helt smärtfritt utan problem att installera både Vista, 7 eller 8 "över" mitt gamla XP Sp3?

 

Jag köpte min första dator i mitten av 80-talet (ABC80) o min första PC 1995 (133Mhz P2) men jag förväntar mig att datorerna ska funka klockrent utan några större ansträngningar från min sida.  :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar aldrig installera om en fungerande hårddisk med viktiga egna filer. Dessutom slits en disk. Mitt råd är att köpa en ny intern hårddisk och göra en provinstallation. Du behöver inte lägga in Windows produktnummer förrän efter 30 dagar, så du kan prova olika versioner. Se till att du använder 32-bitars versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

videofotografen

Jag brukar aldrig installera om en fungerande hårddisk med viktiga egna filer. Dessutom slits en disk. Mitt råd är att köpa en ny intern hårddisk och göra en provinstallation. Du behöver inte lägga in Windows produktnummer förrän efter 30 dagar, så du kan prova olika versioner. Se till att du använder 32-bitars versioner.

 

Exakt så tänker jag också. Den datorn jag har nu som jag beskrev ovan är från ca 2005 o som jag köpte beg ca 2008. Då satt det bara en 20GB disk i den. Nu har jag två stycken 320GB diskar i en. På C har jag alla mina program o egna filer... ca 200GB av diskens totala 320GB. PÅ den andra 320GB disken har jag bara Photoshop CS6 o mängder med egna tagna bilder.

 

Enl ditt tips skulle jag alltså kunna plocka ur D-disken o sätta i en ny 320GB disk. Jag har minst 5 stycken 320GB o 500GB diskar jag köpt beg på Tradera så diskar har jag gått om.

Sedan installera ett nytt OS på den nya disken. Vilket tycker du att jag bör välja? Vista, 7 eller 8?

Kan jag sedan få datorn att starta från D-disken med det nya OS så vore det ju bra... alt skifta diskarna så att D blir C o C blir D.

 

Datorn funkar annars som en klocka... är väldigt rädd om den o städar ofta med CCleaner.  :thumbsup: 

 

Annars köpte jag en ny beg dator förra sommaren. En kille hade köpt en ACER-dator för ca 5K kronor. Veckan efter får han en betydligt mer kraftfull ny dator av sin styvfarsa eller X-farsa. Så han lade ut datorn på Blocket o jag köpte den. Alla kvitton, garantipapper mm var självklart i ordning. Men jag hade bara igång den datorn EN GÅNG... med MS Win 8 som OS o jag satt som ett ufo framför skärmen o fattade NOLL. Så den burken åkte in i en garderob o står kvar där än. Kanske vore idé att packa upp den istället?   ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan installera ett nytt OS på den nya disken. Vilket tycker du att jag bör välja? Vista, 7 eller 8?

 

...

 

Men jag hade bara igång den datorn EN GÅNG... med MS Win 8 som OS o jag satt som ett ufo framför skärmen o fattade NOLL. Så den burken åkte in i en garderob o står kvar där än. Kanske vore idé att packa upp den istället?   ;)

Anslut och sätt på skrivare, skanners, kameror och annat du brukar ansluta till datorn och kör sen Upgrade Advisor för Windows 7 och 8 för att få reda på om där är kända problem med de två Windows-versionerna.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/help/upgrading-from-windows-xp-to-windows-7

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/upgrade-from-windows-vista-xp-tutorial

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/downloads/upgrade-advisor

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/upgrade-assistant-download-online-faq

http://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=20

 

Kolla om datortillverkaren har drivrutiner för och/eller information om Vista/Windows 7 på deras webbsida för din datormodell.

 

När det gäller datorn i garderoben så läs lite i tips-tråden i Eforums forum för Windows 8 så att du lär dig lite om hur du kommer till skrivbordet och stänger av datorn. Se sen till att uppgradera den till Windows 8.1 så att du kan ställa in t ex automatisk inloggning till skrivbordet och annat så att det blir rätt liten skillnad mellan Windows 7 och 8. Nästa vecka kommer dessutom en större uppdatering till Windows 8.1 som gör det ändå mer likt: http://techcrunch.com/2014/04/02/microsoft-shows-off-windows-8-1-update-1/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sedan installera ett nytt OS på den nya disken. Vilket tycker du att jag bör välja? Vista, 7 eller 8?

 

Annars köpte jag en ny beg dator förra sommaren. En kille hade köpt en ACER-dator för ca 5K kronor. Veckan efter får han en betydligt mer kraftfull ny dator av sin styvfarsa eller X-farsa. Så han lade ut datorn på Blocket o jag köpte den. Alla kvitton, garantipapper mm var självklart i ordning. Men jag hade bara igång den datorn EN GÅNG... med MS Win 8 som OS o jag satt som ett ufo framför skärmen o fattade NOLL. Så den burken åkte in i en garderob o står kvar där än. Kanske vore idé att packa upp den istället?   ;)

Det beror ju lite på om du har enheter eller program som har några år på nacken, och kanske inte kommer att fungera med Windows 8, men att du gärna vill ha kvar dessa, då är nog 7:an att föredra, 7:an kommer ju också att finnas i många år till, det sista datumet jag sett när dom tar bort supporten för 7:an är 1 jan 2010, kanske kommer att ändras.

 

Men är du nyfiken på 8:an, så visst, kör den då.

Men gör som sagt här ovan, koppla in dina prylar och kör Upgrade Advisor för det system du vill använda, så får du besked vad som kommer att fungera och inte kommer att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- - - 7:an kommer ju också att finnas i många år till, det sista datumet jag sett när dom tar bort supporten för 7:an är 1 jan 2010, kanske kommer att ändras.- - -

 

När jag fann information häromdagen fattade jag som att det är 14 januari 2020 som gäller...? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, datumet kommer troligen att ändras flera gånger fram tills dess, kan hända/händer  mycket under sex år inom dessa områden.

 

Datumet för XP ändrades också flera gånger innan det blev helt spikat.

 

Men vi kan nog ändå säga, Windows 7 kommer att ha kvar supporten under dom närmaste sex åren ändå, som vi vet idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Om du tänker skifta mellan operativsystemen ska du låta C-disken sitta kvar. Är programmet Photoshop installerat på D (varför?) ska den också sitta kvar. I annat fall skulle jag som säkerhetsåtgärd koppla loss D under installationen. Stoppa sen i en ny disk och installera nya OS:et på den. Du kommer sen att få välja operativ vid varje uppstart. När du stoppar in D igen, kan du ev få ställa om startdisk i BIOS.

 

- Om du bara ska köra det nya operativet, men kunna starta det gamla på C vid något tillfälle, kopplar du bort alla gamla diskar och kopplar in den nya och installerar. Detta är att föredra vid test av OS. Den partition som operativet ligger på kommer att heta C, oavsett vilken systemdisk som är inkopplad. När du är klar med denna separata installation kan du koppla in alla diskar igen och gå in i BIOS vid första start och välja vilken disk du ska starta från. Då kommer du att hitta din gamla C-partition (och ev övriga på gamla systemdisken) under en annan bokstav (andra bokstäver).

 

Jag har provat båda alternativen och skulle i ditt fall välja det sista, eftersom den gamla disken är mer sliten och ska bort före den nya. i så fall måste installationen göras om igen utan den disken. Om du väljer att koppla bort den gamla disken, kom ihåg att antingen inte ändra övrig hårdvara, eller se till att du aldrig blir beroende av att kunna köra gamla udda program från den gamla disken. 

 

Vad det gäller val av OS, följ Cecilias råd. Jag skulle dock inte välja Vista p g a att det är äldst av de tre. Enda skälet är om enbart Vista har drivrutiner för någon utrustning du använder.

 

Vad gäller ACER-datorn med Win 8, jag skulle dragit igång den OCKSÅ, kanske t o m börjat med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kan tillägga att i.o.m. Windows 8.1 Update som släpps om nån vecka så har systemkraven sänkts betydligt, vilket borde betyda att många "klenare datorer" borde kunna köra detta, ifall övrigt stöds vill säga....

 

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.555138?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=H%C3%A4r%20%C3%A4r%20nyheterna%20i%20Windows%208&utm_campaign=PFA%20Express%202014-04-04%209%3A02%3A25&img=12

Citat:

Minimikraven är nu en gigabyte arbetsminne och 16 gigabyte ledigt lagringsutrymme.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...