Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows XP-dator-långsam uppstart


Mållgan

Rekommendera Poster

Min dotter övertog för något år sedan min Windows XP-dator med ordentlig konfiguration beträffande hårddiskar, internminne, processor mm.

 

Nu har jag märkt att den har blivit irriterande långsam vid uppstart och jag har försökt åtgärda genom att minimera antal program som autostartar, defragmenterat C-disken, kört virus- och spywareprogram utan märkbar förbättring. Dock har hon ett stort antal symboler för program nere i aktivitetsfältet. Kan detta förlänga uppstartstiden märkbart.

 

I nedanstående youtubeklipp finns ett tips för hur en ändring av ett registervärde kan förkorta uppstarttiden. Är den åtgärden något att rekommendera eller finns det risker med detta?

 

 

Hoppsan! Jag glömde länken:

 

 

 

Det är efter det att Windowsskärmen med symboler visas som timglaset jobbar i fem minuter innan datorn svarar ordentligt på tilltal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock har hon ett stort antal symboler för program nere i aktivitetsfältet

 

Gå till inställningar för varje program och bocka av att det ska startas med Windows - funkar inte det - ta bort autostarten i Systemkonfiguration

 

Mecka inte med Registret som du inte känner att du klarar av det  :P

 

Ha bara ett aktivt Antivirus program installerat åt gången

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men jag har kört Advanced System Care som jag tror städar bort samma saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Mecka inte med Registret som du inte känner att du klarar av det".

 

Att klara av att göra den registerändring som beskrivs i youtubeklippet förefaller ju inte kräva någon större kunskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att klara av att göra den registerändring som beskrivs i youtubeklippet förefaller ju inte kräva någon större kunskap.

Visst, men är det värt det för att få datorn att starta 10 sek snabbare? Har hon en massa programikoner nere till höger, kommer det att påverka starttiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om 10 sekunder (10 sekunder är knappast "irriterande långsam vid uppstart" som jag nämnde inledningsvis) utan om flera minuter innan timglaset har slutat snurra och datorn svarar på tilltal som den ska. Och något uppseendeväckande beträffande program som startar vid uppstart finns inte.

 

Jag ska börja med att prova med följnande: Start-Kör--msconfig-BOOT-INI-fliken (eller Systemstartfliken)- och där ändra i "Timeout"-boxen från defaultvärdet 30 sekunder till t ex 5 sekunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej jag gjorde så här med mitt xp jag satte i en samsung ssd 840 EVO hårdisk o instalerade om mitt windows program datorn vart dubbel så snabb disken har en läshastighet o skrivarhastighet på 545 mb funkade kanon på min dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men det är en annan story (med ny C-disk och ominstallation). På min Windows 7-huvuddator installerade jag också en SSD-disk för en tid sedan och men "körde dit" en image av den gamla C-disken, inklusive hela systemet, och därefter blev datorn blixtsnabb. Men den hade inte heller varit trög tidigare. Jag behövde dock även köra Windows7-startreparationsskivan för att Windows 7 skulle köra igång på SSD-disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som alltid vid en långsam dator, som kanske blivit märkbart långsammare på kort tid, kontrollera hårddiskens hälsa innan andra försök att snabba upp den görs.

 

Först en säkerhetskopia av alla viktiga dokument och filer på datorn, därefter en koll av diskens hälsa.

 

 

Samt hav i minne att Win XP är ett uråldrigt system, supporten är i princip slut, och man bör installera annat operativ på datorn. Som att köra en EU-moppe utan lampor på en motorväg mitt i natten, ungefär så säkert anses Win XP vara att köra idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om 10 sekunder (10 sekunder är knappast "irriterande långsam vid uppstart" som jag nämnde inledningsvis) utan om flera minuter innan timglaset har slutat snurra och datorn svarar på tilltal som den ska. Och något uppseendeväckande beträffande program som startar vid uppstart finns inte.

 

Jag ska börja med att prova med följnande: Start-Kör--msconfig-BOOT-INI-fliken (eller Systemstartfliken)- och där ändra i "Timeout"-boxen från defaultvärdet 30 sekunder till t ex 5 sekunder.

Om det är svårt att få den att starta snabbare, varför inte installera om Windows XP?

Det kanske går snabbare än att försöka hitta skälet till att den är långsam (vilket kan vara ett flertal skäl).

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis är ominstallation att föredra men ännu bättre är att köpa en ny dator och helst en med SSD-disk och Windows 8. Tyvärr blir det då jag som åker på förberedelserna och ominstallationerna men snart hamnar jag väl där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller installera en linuxdist på datorn.

SSD disk till gammal dator är doping av en gammal häst, ger inte så mycket

 

men det är en hel del jobb även det. Framförallt om ingen är direkt bekant med linux. De allra flesta klarar sig dock bra där bara de får epost, webbläsare och office att fungera.

 

men till ämnet igen, kolla att hårddisken mår bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om 10 sekunder (10 sekunder är knappast "irriterande långsam vid uppstart" som jag nämnde inledningsvis) utan om flera minuter innan timglaset har slutat snurra och datorn svarar på tilltal som den ska. Och något uppseendeväckande beträffande program som startar vid uppstart finns inte.

 

Jag ska börja med att prova med följnande: Start-Kör--msconfig-BOOT-INI-fliken (eller Systemstartfliken)- och där ändra i "Timeout"-boxen från defaultvärdet 30 sekunder till t ex 5 sekunder.

5 - 10 sek är vad det sägs att man kan vinna på att göra det som visas i youtube länken du har lagt in. Det är den jag refererade till. Det verkar ganska meningslöst att göra ändringar i regedit, som gör att datorn startar 10 sek snabbare när det handlar om minuter, eller hur.

 

Och ja, jag förstod redan från ditt första inlägg att det tar flera minuter att starta datorn.

 

Ändra timeout till 5 sek, gör att windows kommer att börja 25 sek snabbare men det blir ingen skillnad med timglaset. Men om du vill ändra där kan du lika gärna sätta den till 0, så vinner du 5 sek till. I msconfig, prova med Selektiv Start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska köra chkdsk, en åtgärd som man kanske lätt glömmer bort, men sedan lägger jag locket på och ordinerar nyinvestering. Tack för alla synpunkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chkdsk ändrade inte på förhållandet.

 

Datorn är en "stordator" i burk med ansluten bildskärm som inte slocknar ordenligt när datorn och bildskärmen stängs av (bildskärmens på/av-knapp). Skärmen fortsätter att lysa med ett grå/vitt sken. Enda sättet att släcka skärmen förefaller vara att dra ur elsladden. Så var det inte när jag ägde paketet för några år sedan. Vad kan detta bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chkdsk upptäcker bara en del fel, det är inte ett djuplodande test.

 

Jag brukar rekommendera

1: Ladda hem exempelvis HD Tune, kolla fliken hälsa, finns det några varning från S.M.A.R.T.

http://hdtune.com/

 

2: Ladda hem test från tillverkaren av disken och låt detta gå igenom den, man kan börja leta program här

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

även om det inte alltid är senaste version av mjukvaran som finns där.

 

HD Tune har iofs ett yttest även det programmet men jag vet inget om den. Likaså har Windows ett mer omfattande test men bäst är att kolla disken med tillverkarens program ( eller Hitachis Drive Fitness Test som fungerar bra)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en ny Acer Aspire-laptop åt henne igår med Windows 8.1 och av den ambitionsnivå som räcker och blir över för hennes behov. Pular igång den om någon dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...