Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inloggning med användarnamn och lösenord


TSH

Rekommendera Poster

Hur kan man ändra så att defaut blir att man loggar in med användarnamn och lösenord? Som det är nu så kommer det alltid upp att logga in med smartcard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Dock behövs användarnamn och lösenord användas då vi är flera som delar på datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in på Start och skriv "Tjänster" och öppna det programmet. Dubbelklicka på " Smart Card ".  Välj Inaktiverad under startmetod. Klicka på OK. Starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig använt mig av smartcard för att logga in, men det går att inaktivera den funktionen i "Lokala grupprinciper". Om du vill prova, gör du följande:

 

Klicka på Start och skriv gpedit.msc i sökrutan. Öppna gpedit och dubbelklicka på följande. Datorkonfiguration - Windows-inställningar - Säkerhetsinställningar - Lokala principer - Säkerhetsalternativ. Leta upp "Interaktiv inloggning Kräv smartcard". Högerklicka på den raden och välj Egenskaper. Där kan du inaktivera den funktionen.

 

Som sagt, jag har aldrig använt mig den funktionen. En sak till. Är du inloggad som administratör med ditt smartcard? Det behövs för att ändra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in på Start och skriv "Tjänster" och öppna det programmet. Dubbelklicka på " Smart Card ".  Välj Inaktiverad under startmetod. Klicka på OK. Starta om datorn.

Inte säker på att det är rätt väg att gå för då stoppar man användningen av smartcard helt och hållet, även när man är inloggad, gissar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Jag vill kunna logga in med både Användarnamn och Smartcard. Dock vill jag att det förslagna alternativet ska vara Användarnamn (är nu Smartcard)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Jag vill kunna logga in med både Användarnamn och Smartcard. Dock vill jag att det förslagna alternativet ska vara Användarnamn (är nu Smartcard)

Gör du som jag har beskrivit och inaktiverar smartcard, kan du använda alla alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

PRoblem: Använder sedan länge Bank-ID på kort med SEB och har en "VASCO Digipass 930" läsare som fungerat klanderfritt med banken och aldrig gjort sig på minnd i windows i övrigt tidigare. Efter ett försök att mallan min android telefon , en laptop som nu kör Windows 10 technical preview och denna stationära Windows 7 pc som är min arbetsstation och håller alla personliga filer jag vill vara rädd om, försökte jag köra fjärrskrivbord och blev då tvungen att från Laptoppen logga in på denna windows7 utan resultat, ändrade då lösenordet för windows7 inloggningen och eftewr omstart loggar jag in med nya lösenordet men nu vet windows plötsligt inte om att mitt bank id INTE är ett smartcard för windows och jag är helt utelåst från administratörsuppgifter (exempelvis "kör som" eller ändringar av inställningar, till exempel stänga av smartcard... )

 

Jag får inte ens möjlighet att försöka med lösenord ifall usbkontakten till martcardläsarn är urpluggad vid uppstart.. där står bara att man ska skriva lösenord men det finns ingen ruta att skriva i och man kan inte gå vidare, bara avbryta. Pluggar jag in läsaren för smartcard erbjuds att signera med den, men den godkänner då inte mitt SEB-bankkort som ett "Windows Smartcard"... Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...