Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Helt inaktivera inbyggd kamera på en bärbar.


Mikael63

Rekommendera Poster

Behöver sökhjälp (/är lite ganska så lat)

 

Dator Fujitsu Siemens Amilo PA2548.

På denna finns en inbyggd kamera. Den aktiveras genom en speciell knapp ovanför tangentbordet.

(Inte en sådan Fn-funktion)

Eller, verkar det som, via program som typ Skype.

 

Det är glapp någonstans i kabeln vilket gör att kameran, om den är påslagen, stängs av/på med korta intervaller och dessa ger då BSOD. Detta kan bekräftas genom att BlueScreenView pekar på drivrutinen som hör till kameran.

Jag trodde man kunde avaktivera kameran/funktionen i BIOS men jag hittar inget kring det.

Har från kontrollpanelen avinstallerat något verktyg/drivers som hör till kameran och detta verkar förhindra nya BSOD.

 

Men kameran går fortfarande att starta via knappen och från program som vill använda kameran.

Pling-plongljudet när det glappar är då irriterande.

Enhetshanteraren visar gult tecken för kameran och det stämmer ju med min avinstallation ovan.

Jag har nu där inaktiverat kameran vilket förhoppningsvis förhindrar program från att starta den?

 

Dock kan man manuellt starta kameran via knappen och det är detta jag vill kunna förhindra men hur?

 

Jag har sökt lite men det flesta träffarna handlar om att få igång kameran, installera & uppdatera drivrutiner mm. Jag vill ju ta död på den!

 

Har jag inte hittat rätt i BIOS? Finns andra inställningar dolt någonstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkort till datorer har oftast två olika typer av usb-portar. Dels externa och dels interna. Antagligen så har datortillverkaren gjort det enkelt för sig och kopplat kameran till en intern usb-port. Det är det som gör att du hör ploing-ljud precis som när du ansluter ett usb-minne eller ny mus eller liknande.

 

Så jag tror att det du får göra är att skruva upp datorn, leta fram sladden till kameran och koppla ur den. Om du vill göra det helt permanent dvs. Det är antagligen därför du inte ser kameran i bios, för bios känner inte till att det finns en kamera i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah! Naturligtvis :blush:

 

I Enhetshanteraren, för kameran, står det ju "..USB2.."

Får kolla det nästa gång jag öppnar för att rengöra och hoppas på att det är där och inte på fel sida anslutningen sitter.

Ska komma ihåg att ta en bild då också.

 

Tack :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...