Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förhandsgranskning borta


~Helén~

Rekommendera Poster

Jag börjar bli tokfrustrerad snart känner jag . Förhandsgranskningen i mappar har försvunnit på min dator. Tittar jag på bilder får jag bara ikoner som visar att det är en ikonen för bild, men inte vad det är för bild. Likadant med pdf-filer etc. Alla typer av filer. Har provat alla möjliga inställningar men jag får det bara inte att funka igen. Samma sak i alla profiler på min dator. Har varit såhär en tid nu...och jag trodde ju det skulle lösa sig men det går banne mig inte. :angry:   Ska kanske infoga att jag kan se bilderna, pdf-filerna etc om jag öppnar dom i de program som används för vardera fil, men jag vill ju gärna se vad det är för bilder utan att behöva öppna dom först.

 

Såhär ser mina bilder ut:

 

post-34559-0-47486500-1395427873_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Har du provat att ändra på visningsläge för respektive mapp?

Se detta inlägg //eforum.idg.se/topic/333746-förhandsgranskning-filmfiler/?p=1565868

 

Vill du göra det för alla mappar så se denna tråd //eforum.idg.se/topic/331457-bilder-i-windows-7/?p=1553643

 

Här finns det en hel del tips om olika inställningar inkl. detta http://www.kumla.se/download/18.6e000ae7130ae545100800022947/1326201425668/Nyheter+Windows+7.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt....har ju undvikit att lägga ut den här frågan här fram tills nu. Ville ju lösa det själv, och nu efter jag slutligen lagt ut frågan så har jag plötsligt löst problemet :blush: ...åtminstone gällande visningen av bilderna. Däremot är det inte löst på pdf-filer, vilket jag påverkas en hel del av. Har ett usb-minne med en massa pdf-filer som jag ibland har på jobbet och ibland hemma. På jobbet funkar det utmärkt, då visar varje pdf-fil en bild så jag på ett enkelt och överskådligt sätt ser vad det är. Men hemma då får jag minsann sitta och lusläsa vad det står att filerna heter eller öppna dom först för att känna igen om det är den ena eller andra filen.

Mappen med dessa filer är inställd på samma sätt som bildmappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Högerklicka på filen det gäller och välj i menyn Öppna med > välj program och därmed så kommer detta att associeras som standardprogram för att öppna denna typ av filer.

 

Men det hela låter som att något gått galet nånstans så att all filtassociation inklusive mappinställningar gått förlorad. Har för mig att jag sett detta fenomen tidigare på forumet och att det finns en reparation av detta?

 

Ja, får söka på forumet eller om någon annan direkt kommer på vad det är.

Mvh ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman:

Jodå...jag har inställt på stora ikoner som det även går att se på min bifogade bild. Och detta med bildvisningen är nu ordnat (se föreg inlägg). Det var inställningar på mappen som inte stod rätt trots att jag ändrat detta fram och tillbaks en massa gånger förut i försök att lösa detta. Tror det var kombinationen av olika mappinställningar som löste det, för de inställningar jag nu rörde har jag redan rört ett antal gånger förut. 

SÅ nu är det bara frågan hur jag får förhandsvisningen av pdf-filer att fungera också. Jag har gjort samma mappinställningar på dom som på bildmappen...men det löser inte problemet, sedan är ju frågan också om det verkligen ligger där, eftersom samma mapp (på usb-minne) visas korrekt på jobbet. Är det kanske istället några inställningar för Adobe Reader som är fel. Jag har  Adobe Reader XI. Tror egentligen det är samma version på jobbet...men inte helt hundra säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir visst lite galet vid våra svar ;) . Under tiden jag svarat dig har du själv skrivit ett svar. *hehe*...lite förvirrande.

 

#4 Det är inget fel på filassociationen. Det står pdf på alla mina pdf-filer och öppnas i Adobe Reader precis som de ska. Har inga problem att öppna dom. Felet är att de inte förhandsvisas. På jobbet presenteras samma pdf-filer som bilder. Då dessa filer är böcker så underlättar det förstås enormt att hitta rätt bok då jag ser hur de ser ut och slipper läsa deras långa namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag löste felet med pdf-visningen här på morgonen :) . Gjorde enligt denna instruktion: http://forums.adobe.com/message/5726890   (från nummer 5)

Dock var ju Adobe Reader redan förvald, precis som jag redan tidigare sett, så det blev bara ytterligare en bekräftelse men av någon konstig anledning så fungerade detta. Efter att jag valde öppna fil från Adobe Reader så dök ikonerna upp, och finns nu även i utforskaren. Så skönt !!!!!!! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad kul och bra att du berättade hur du gjorde, det kan vara till nytta för någon annan med samma problem.

Du får en poäng för detta.

Mvh. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...