Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Föräldrarspärr?


D. Bäckström

Rekommendera Poster

D. Bäckström

Det går att barnspärra windows med föräldrarkontroll.

Du kan t.ex. begränsa antalet timmar som barn kan använda datorn, typerna av spel de kan spela och vilka program de får köra.

 

Men! Finns det nåt sätt man kan föräldraspärra datorn?

Varje gång jag träffar mina föräldrar och svärföräldrar så har dom klickat på något de inte vet vad det var.

Adware och toolbars måste avinstalleras. Ibland är det lätt och ibland krävs det efterforskning för att få bort de jobbiga programmen.

 

Jag hittar inga inställningar för att skrivskydda Chrome så inte tillägg och liknande inte går att installera.

 

Har nån några tips? Jag kan väl inte vara den enda med klåfingriga föräldrar!

 

Edit:

Jag har installerat Adblock på chrome.

Har nu även gjort en ny användare utan admin-rättigheter. Ska prova hur det påverkar användarvänligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte standardkontot räcker till för att begränsa vad de gör finns det gästkonton som kan aktiveras, åtminstone i de flesta Windows-versioner.

 

Chrome installeras i kontots profil vilket gör att det inte enkelt går att blockera installation av tillägg mm men har de ett eget konto kommer inte din Chrome att ändras av vad de gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D. Bäckström

Om inte standardkontot räcker till för att begränsa vad de gör finns det gästkonton som kan aktiveras, åtminstone i de flesta Windows-versioner.

 

Chrome installeras i kontots profil vilket gör att det inte enkelt går att blockera installation av tillägg mm men har de ett eget konto kommer inte din Chrome att ändras av vad de gör.

Tack för tipset.  :thumbsup:

Jag börjar med ett standardkonto, om inte det räcker så provar jag gästkontot.

 

Det är deras egna dator så jag har inget där på som de kan klanta bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D. Bäckström

Här är en länk till howtogeek som handlar om fördelen med gästkonton (guest accounts):

http://www.howtogeek.com/142434/htg-explains-why-every-user-on-your-computer-should-have-their-own-user-account/

Tack! Intressant läsning!

 

 

 

Tipsar om Uncheky som kan minska arbetsinsatsen med att ta bort oönskade program http://unchecky.com/

Får prova det som en sista utväg. Jag är inte så förtjust i för mig okända program.

Men tack ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

I regel så räcker det med att du skapar ett dedikerat adminkonto (t.ex. PCAdmin)  som du sätter ett lösenord på! (Ett lösenord som någon av användarna bör känna till, det behövs bl.a. för att tillåta att vissa uppdateringar av frekvent sårbara program som Java och flashplayer installeras!)

 

När alla program är installerade så skapar du vanliga standardkonton till var och en av föräldrarna.. (Om det ena slutar fungera har de ett i reserv att använda)

 

Och framförallt! TESTA resp. konto innan du ger över datorn!

Och skapa ev. regler i brandväggen så du kan fjärradministrera datorn via RDP (fjärrskrivbord) Gå in på http://windows.microsoft.com och sök efter fjärrskrivbord så får du en beskrivning av hur man ansluter via fjärrskrivbord.

Då slipper du att fysiskt åka över varje gång det blir ett problem!

 

Anledningen till att du har ett lösenord på PCAdminkontot är just för att detta gör att dom får upp en UAC-promt där de måste ange detta lösenord..

 

Och därmed tar dom sig tid att tänka efter, något många inte tillåter sig att hinna om man bara behöver klicka OK! (Tro mej Enbart Det räcker riktigt långt!)

 

Och den som inte kan PCadmin lösenordet kan ju heller inte installera något riktigt dumt! (Utom Chrome då, som har flest allvarliga sårbarheter av alla webbläsare! men går att installera utan PCAdmin behörighet!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...