Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Farbar Recovery Scan Tool (FRST)-Windows 7-dator-skanning


Mållgan

Rekommendera Poster

Skanningsresultaten i bifogade två filer. Behövs städning av något slag? Datorn funkar dock bra men gjorde det inte för någon vecka sedan efter att jag körde SpyHunter och Reg.Hunter och lät dessa program ta bort allt de hittade. Då blev det uppstartsproblem. Jag återställde då C-disken med en AOEMI-Backupper-C-diskimage, några veckor gammal.

Skanningsresultaten i bilagorna ser ut att innehålla en del mystiskt, åtminstone såvitt jag kan bedöma.

Addition.txt

FRST.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"ActiveX-kontroll för fjärranslutningar för Windows Live Mesh"

Fungerar det Live Mesh fortfarande?

Om inte kan du ju avinstallera det.

 

Spara AdwCleaner av Xplode på Skrivbordet: http://general-changelog-team.fr/fr/downloads/finish/20-outils-de-xplode/2-adwcleaner

Stäng alla program, inklusive webbläsare.
Dubbelklicka på AdwCleaner för att starta programmet.

Klicka på Scan-knappen.
Vänta tills sökningen är klar.
Klicka på Report-knappen.
En rapport kommer upp, kopiera innehållet och klistra in i ditt svar.
Om rapporten inte kommer upp, så finns den även som C:\AdwCleaner[R0].txt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inget i AdwCleaner-loggen som är något att ha kvar. Ser du något där som du inte vill ska tas bort?

Om inte:

 

Stäng alla program, inklusive webbläsare.
Dubbelklicka på AdwCleaner för att starta programmet.

Klicka på Scan-knappen.
Vänta tills sökningen är klar.

Klicka på Clean-knappen.
Tryck på OK.
Tryck på OK fler gånger om det kommer upp meddelanden.

Datorn kommer att startas om.
En rapport kommer upp, kopiera innehållet och klistra in i ditt svar.
Om rapporten inte kommer upp, så finns den även som C:\AdwCleaner[s0].txt

 

Kör FRST igen och bifoga den nya FRST.txt så får vi se om något återstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. I Chrome finns det en gammal osäker Java-version. Se om du kan avinstallera den inifrån Chrome. Kolla om där finns fler tillägg som du inte längre använder.

 

2. Starta Anteckningar.

Kopiera alla rader i rutan:

URLSearchHook: HKLM-x32 - (No Name) - {c2db4fe6-8409-45ce-8010-189a7b5cce86} - No File
SearchScopes: HKLM - {6A1806CD-94D4-4689-BA73-E35EA1EA9990} URL = http://www.searchya.com/?q={searchTerms}&f=4&a=dnldyho&cd=2XzuyEtN2Y1L1Qzu0CzztD0A0Azy0C0EtCtBtBtD0AyB0F0AtN0D0Tzu0CyEtCyBtN1L2XzutBtFtBtFtCtFyDtDtAtN1L1Czu1Q1G1I1Q2U1M1F&cr=494435914&ir=
SearchScopes: HKLM - {9BB47C17-9C68-4BB3-B188-DD9AF0FD2419} URL = http://www.searchqu.com//web?src=ieb&appid=0&systemid=419&sr=0&q={searchTerms}
SearchScopes: HKCU - {05C50ADB-E1F8-4A71-89C2-CE7003DE13D7} URL = http://www.mysearchresults.com/search?c=2402&t=15&q={searchTerms}
Toolbar: HKLM-x32 - No Name - !{2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} -  No File
Toolbar: HKCU - No Name - {77F8C945-4B74-4BD6-A073-E0D1997EDCE8} -  No File
FF Extension: saffe saave - C:\Users\Anders\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles\zxcse7ph.default\Extensions\rzhphrqe@ldcq-.edu [2013-07-02]
och klistra in i Anteckningar. Kontrollera att inga filer har delats upp på två rader.

Spara filen på skrivbordet med namnet fixlist.txt.

 

Starta FRST som finns på skrivbordet.

Klicka på knappen Fix.

Vänta tills programmet är klart.

 

Programmet skapar en logg Fixlog.txt på skrivbordet.

Klistra in innehållet i den i ditt svar.

 

3. Hittade Esets skanner något som du behöver hjälp med att ta bort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Esetskannern har nu skannat i 2 timmar och 27 minuter och hunnit 56%. Ska det gå så långsamt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtliga filer som Esets skanner hittade ligger i karantänmapparna för Spybot S&D resp. FRST, dvs de är redan oskadliggjorda.

Några fler frågor?

 

 

Datorn funkar dock bra men gjorde det inte för någon vecka sedan efter att jag körde SpyHunter och Reg.Hunter och lät dessa program ta bort allt de hittade.

Alla registerstädningsprogram städar då och då bort för mycket vilket leder till problem, kan bli direkt som i ditt fall eller några månader senare när t ex ett program inte går att avinstallera eller en Windows-uppdatering inte kan installeras. Alla Windows-experter anser att registerstädningsprogram ska man låta bli om man inte kan avgöra om det programmen föreslår är vettigt eller inte. SpyHunter har ju inte det bästa ryktet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då är vi klara tycker jag och återstår bara att städa skrivbordet från verktygen och loggarna.

Du ska ha ett stort tack för den ovärderliga insatsen som dessutom varit lärorik för mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P.S. "Samtliga filer som Esets skanner hittade ligger i karantänmapparna för Spybot S&D resp. FRST, dvs de är redan oskadliggjorda."

 

Karantänmapparna? Hur försvinnner filerna därifrån?

 

D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara trevligt att kunna hjälpa till :)

 

Vad som gäller Spybot S&D får du kolla inne i det programmet. FRST:s karantänmapp ska försvinna med nedanstående instruktion.

 

Nu återstår bara en sista städomgång:

1. Stäng alla program, inklusive webbläsare.
Dubbelklicka på AdwCleaner för att starta programmet.
Klicka på Uninstall-knappen.

2. Jag såg att du hade laddat ner ComboFix. Om du har kört programmet också avinstalleras det så här (kan inte utföras om du inte har kört programmet):

Tryck Windows-tangenten + R
Kopiera och klistra in denna rad:
ComboFix /Uninstall

Observera att det är ett mellanrum före /
Klicka på OK.

3. Ladda ner avinstallationsprogrammet OTC till Skrivbordet: http://oldtimer.geekstogo.com/OTC.exe
Dubbelklicka på filen för att starta programmet.
Tryck på knappen CleanUp! och FRST kommer att avinstalleras efter en omstart av datorn. Om något sådant program är kvar efter det så fråga hur du ska ta bort det. Ta bort eventuella loggar.

4. Förbättra skyddet i datorn, se mina Råd för en säkrare dator: http://ceciliasec.wordpress.com/rad/
Det är mycket viktigt att hålla alla småprogram i datorn uppdaterade, gamla versioner av t ex Flash, Java och Adobe Reader innehåller kända säkerhetshål, vilka kan användas av en webbsida för att infektera datorn. Jag tycker att Secunias program (länk på min webbsida) är en bra hjälp för att kontrollera hur det står till med säkerhetshål i datorn och ange vad som behöver åtgärdas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...