Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ikoner (genvägar) som flyter omkring på skrivbordet vid start


Arne C

Rekommendera Poster

Hej, har vaknat till liv igen eftersom vi har bytt datorer med W7 nu istället för väl fungerande XP.

Vårt problem är på hustruns dator att hennes genvägar till hennes släktforskarprogran som hon har på höger sida av skärmen flyttar tillbaka till vänster sida av skrivbordet när hon startar datorn efter en god natts sömn!

 

Rutan för "ordna ikoner automatiskt är inte förbockad.

På min dator ligger motsvarande ikoner kvar stilla och lugnt.

 

M.v.h

Arne C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänger Windows av sig utan problem?

För jag har sett att om det är avstängningsproblem så har inte Windows hunnit sparat undan var ikonerna ska finnas.

 

Det är väl ingen sortering vald i högerklicksmenyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Eftersom det endast är de separata Släktforskningsprogrammen som hon har på högersidan så är det dessa som rymmer och sitter tillsammans med hennes övriga ikoner på vänster sida av skärmen när hon går in på morgonen.

 

Betr. Cecilias fråga: Windows stängs av korrekt och det är ingen sortering vald i högerklicksmenyn.

 

Nu under förmiddagsfikat så stängde hustrun av datorn utan att stänga skärmen och vid återstarten så fanns ikonerna kvar på sin rätta plats. Vi ska prova att låta datorn slockna helt i kväll innan vi stänger av skärmen så får vi se vad morgondagen har för överraskning att bjuda på :unsure:

Mvh

Arne C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God förmiddag.

Nu är det torsdag och vid dagens uppstart så hade ikonerna återagit sin position på vänstersidan av skrivbordet och hustrun blir mer och mer irriterad över att behöva sitta och flytta tillbaka dem till högerkanten varje gång hon startar datorn efter nattvilan :thumbsdown:.

Vi kan ju självklart skapa en egen mapp för hennes ikoner så att hon bara behöver flytta tillbaka den varje morgon, men......

 

Mvh

Arne C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej igen.

Nu verkar det som om vi har funnit en lösning på problemet även om vi inte har funnit orsaken till det!

 

Om hustrun stänger av datorn först och låter allt bli tyst och stilla och därefter slår av strömmen till skärmen och nästa dag sätter på skärmen först och sedan startar datorn så ligger ikonerna kvar där dom ska ligga.

 

Dock är det hela mycket mysko eftersom jag har lagt upp samma program på min dator och där är det bara att stänga ner rubbet direkt utan att behöva väntat på att datorn ska gå och dra nattmössan över skallen. Ikonerna ligger kvar på högersidan i alla fall!!!

 

Tack Cecilia för din hint om en lösning! :):thumbsup:

Arne C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack själv för att du kom tillbaka och berättade vad som verkligen fungerar :thumbsup:

men jag håller med om att det är underligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...