Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny skärm, gamla problem


ao

Rekommendera Poster

Jag har en gammal HP EliteBook 8730w där skärmen gick sönder (sprack i nedre högra hörnet), först körde jag med extern skärm, men köpte sedan en ny skärm av samma modell som den gamla och monterade den. Det fungerade perfekt för en stund, men nu beter sig den nya skärmen som den gamla trasiga, med färgfel och linjer som om den också var sprucken i nedre högra hörnet, men när Windows har startat kan jag tillfälligt ordna det med "HP Mobile Display Assistant" och ställa in "Factory default preset" så det tyder ju på något mjukvarufel.

Jag har plockat isär och satt ihop datorn efter alla konstens regler, ominstallerat OS och alla drivrutiner, uppdaterat BIOS och testat felsökning, ingenting hjälper. Jag börjar få slut på uppslag om hur jag ska åtgärda problemet, det verkar som något i moderkortets mjukvara "minns" skadan och försöker återskapa den.

 

Förslag på möjliga orsaker och lösningar mottages med tacksamhet.

 

Stefan H

 

ps

Jag har varit i kontakt med HP och det enda de erbjuder är inlämning utan garanterat resultat och jag vill inte kosta på flera 1000 kr på en så gammal dator.

ds

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grafikkortet är sönder-byt det och du får perfekt bild igen. Pratar vi laptop? I så fall ställ om skärmen via Kontrollpanelen så att bilden ligger på den sekundära externa skärmen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...