Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med skanning/redigering m.m


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Hjälp med skanning/redigering m.m

Jag har några amatörfrågor som jag behöver hjälp med. Om jag har x-antal brev med olika loggor/adresser på och text. Om jag vill ta bort all text - men behålla loggarna/adresserna och har för avsikt att sätta in ny text och bl.a. har Corel paintshop pro x3 till mitt förfogande. Jag vill inte/kan inte hålla på med raster, utan har istället ”klonat” det ”vita” och på så vis fått texten att försvinna men loggor/adresser är kvar som tänkt. Mina frågor är då följande,

 

  1. När jag skannar skall jag då skanna som bild eller pdf?

  2. Om det är pdf kan jag fortfarande skriva in en ”ny text”?

  3. Hur scannar jag lämpligast (bild eller pdf)? Canon MG6250

  4. Det ultimata vore om jag efter redigeringen fick ”breven” (tomma) och kunde öppna dom i open office och ”där” skriva in den ”nya texten” och printa ut där loggorna/adresserna är behållna

  5. Försökte i Corel paintshop pro x3 att ”sätta in text” och då var ursprungsbrevet i foto (jpg) – men det blir inget bra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina egna åsikter:

Jag brukar alltid försöka skanna som PDF.

Om jag låter min skanner skanna direkt till ett minneskort blir det dock en JPG, men med god upplösning.

 

Om jag skulle skanna dina brev som PDF skulle jag använda ett program för att lägga in en textruta med "min text".

Klarar Corel det?

Jag har i en del PDF, som inte i sig är redigerbar med objekt, markerat ett område jag vill ta bort och klippt ut det så att det bara återstår bakgrundsfärgen. (Vitt)

 

Är det bara frågan om ett fåtal sådana brev och som bara ska redigeras en gång skulle ju ovanstående fungera lika bra om det är en bild. Infoga en textruta i bilden med loggan och adressen.

Dock kan ju den bli svårare att redigera i efterhand om inte bilden sparas med Corels egna format.

 

Inte mycket till hjälp men.. testa båda varianterna och avgör själv.

Hur väl Open Office hanterar PDF vet jag inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är kanske att använda den medföljande programvaran till din Multifunktionsskrivare: Canon MP Navigator EX

 

Och i rullgardinslisten välja Text OCR

post-73434-0-67653900-1392396594_thumb.png

 

Efteråt sparar du kanske bilden som TIFF eller BMP  (går också att välja PDF men tror inte riktigt det fungerar för det du vill göra) och sedan kan du redigera direkt i Canons program, text och annat.

 

Men jag skall samtidigt säga att jag själv inte använt denna funktion på min Canon skanner, eftersom jag antingen skannar bilder/foton till Photoshop eller när det gäller dokument inkl. sådana med både text och bilder så skannar jag in dessa i Adobe Acrobat X Pro som också har inbyggd OCR och kan där redigera text och flytta runt på bildobjekten som jag vill, för att däfter antingen spara som pdf eller att jag exporterar ut resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Enklast är kanske att använda den medföljande programvaran till din Multifunktionsskrivare: Canon MP Navigator EX

 

Och i rullgardinslisten välja Text OCR

attachicon.gifCanon MP Navigator EX.PNG

 

Efteråt sparar du kanske bilden som TIFF eller BMP  (går också att välja PDF men tror inte riktigt det fungerar för det du vill göra) och sedan kan du redigera direkt i Canons program, text och annat.

 

Men jag skall samtidigt säga att jag själv inte använt denna funktion på min Canon skanner, eftersom jag antingen skannar bilder/foton till Photoshop eller när det gäller dokument inkl. sådana med både text och bilder så skannar jag in dessa i Adobe Acrobat X Pro som också har inbyggd OCR och kan där redigera text och flytta runt på bildobjekten som jag vill, för att däfter antingen spara som pdf eller att jag exporterar ut resultatet.

Tack men fungerar inte ändå... Säkerligen för att jag gjort fel. Installerade Canon MP Navigator EX.PNG skannade som du sa och det sparades och så kom alternativet konvertera till textfil - vilket också sker och då i den "nya rutan" kan man ändra texten osv. MEN samtliga loggor adresser m.m. försvinner ju.... Jag vill behålla dem, ändra innehållet och printa ut i exempelvis open office. Alternativt printa ut det endast en gång från något annat program, dock måste som sagt nödvändig information få stanna kvar. Eller sparar jag det fel? Ingen som vet - lite brådskande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Nu har jag provat en del gratisvarianter och detta bör fullfölja dina önskemål med att kunna spara undan bildobjekt (tex. logga) separat till jpg-fil samt att kunna redigera text i dokumentet med bibehållna bildobjekt i Open Office.

 

Det är möjligt att det finns andra gratis alternativ och tjänster som klarar detta bättre men detta är vad jag provat och som fungerar, annars är det dyra betalprogram som gäller.

 

 

1. Skanna med hjälp av Canon MP Navigator EX och välj "Färg dokument" i rullgardinslisten; eller använd något annat skanningsprogram.

 

post-73434-0-87215700-1393056232_thumb.png

 

2. Spara som PDF - anledningen se pkt. 3.

Annars är Tiff eller BMP format att föredra vid skanning av bilder/foton före efterbearbetning.

 

3. Köra OCR och konvertera

Gå in på Free Online OCR Converter

Detta fungerar med filstorlekar på max 4MB när man är oregistrerad, så det betyder att du inte kan använda .tiff eller .BMP filer då dessa troligen vida överstiger maxstorleken.

Fast om man registrerar sig på sajten (vilket är gratis) så kan man köra större bildobjekt och därmed större filer - dock ej testat detta.

post-73434-0-16067100-1393061888_thumb.png

 

3.1 Klicka "Bläddra" och navigera till mappen på din disk och välj ditt inskannade dokument.

3.2 Klicka "Upload"

3.3 Klicka "Recognition language" och välj språk på ditt skannade dokument tex.Swedish för svenska

3.4 Klicka "Output format" och välj MS-Word (Doc)

3.5 I den lilla rutan längst ned matar du in captcha koden som syns till vänster. Obs. ej samma siffror som i min bild nedan.

3.6 Klicka Recognize

 

Exempel:

post-73434-0-36580100-1393057706_thumb.png

 

3.7 Klicka "Download output file" och spara .doc filen på lämplig plats i din dator

post-73434-0-87319400-1393063481.png

 

 

4. Spara bildobjekt separat och redigera dokumentet i Open Office

 

4.1 Öppna Open Office > Arkiv > Öppna > navigera till mappen där du sparat det konverterade dokumentet i .doc format

4.2 Markera bildobjekten tex. loggan genom att ställa muspekaren och klicka på objektet, så visas dessa gröna punktmarkeringar runtom vilka förövrigt används om man vill dra och ändra formen på bildobjektet.

post-73434-0-32083200-1393062619.png

 

4.3 Högerklicka därefter på bildobjektet och välj "Spara grafik" > välj filformat tex. jpg, eller annat lämpligt format > välj namn och plats dit den skall sparas > klicka Spara => Så har du sparat logga eller annat bildobjekt på disk som separat bildfil och kan sedan infogas i andra dokument eller skrivas ut från något bildvisarprogram.

 

4.4 I övrigt går det nu bra att redigera all text och även att flytta om på bildobjekten alt. ta bort dessa eller infoga nya bildobjekt i dokumentet och göra i princip vad du vill i Open Office.

 

Ovanstående fungerar naturligtvis också med Microsoft Word för dom som har detta.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Dag Erlandsson

Hej,

 

Nu har jag provat en del gratisvarianter och detta bör fullfölja dina önskemål med att kunna spara undan bildobjekt (tex. logga) separat till jpg-fil samt att kunna redigera text i dokumentet med bibehållna bildobjekt i Open Office.

 

Det är möjligt att det finns andra gratis alternativ och tjänster som klarar detta bättre men detta är vad jag provat och som fungerar, annars är det dyra betalprogram som gäller.

 

 

1. Skanna med hjälp av Canon MP Navigator EX och välj "Färg dokument" i rullgardinslisten; eller använd något annat skanningsprogram.

 

attachicon.gifMP navigator 1.PNG

 

2. Spara som PDF - anledningen se pkt. 3.

Annars är Tiff eller BMP format att föredra vid skanning av bilder/foton före efterbearbetning.

 

3. Köra OCR och konvertera

Gå in på Free Online OCR Converter

Detta fungerar med filstorlekar på max 4MB när man är oregistrerad, så det betyder att du inte kan använda .tiff eller .BMP filer då dessa troligen vida överstiger maxstorleken.

Fast om man registrerar sig på sajten (vilket är gratis) så kan man köra större bildobjekt och därmed större filer - dock ej testat detta.

attachicon.gifRega sig.PNG

 

3.1 Klicka "Bläddra" och navigera till mappen på din disk och välj ditt inskannade dokument.

3.2 Klicka "Upload"

3.3 Klicka "Recognition language" och välj språk på ditt skannade dokument tex.Swedish för svenska

3.4 Klicka "Output format" och välj MS-Word (Doc)

3.5 I den lilla rutan längst ned matar du in captcha koden som syns till vänster. Obs. ej samma siffror som i min bild nedan.

3.6 Klicka Recognize

 

Exempel:

attachicon.gifFree ONline OCR.png

 

3.7 Klicka "Download output file" och spara .doc filen på lämplig plats i din dator

attachicon.gifDownload output file.PNG

 

 

4. Spara bildobjekt separat och redigera dokumentet i Open Office

 

4.1 Öppna Open Office > Arkiv > Öppna > navigera till mappen där du sparat det konverterade dokumentet i .doc format

4.2 Markera bildobjekten tex. loggan genom att ställa muspekaren och klicka på objektet, så visas dessa gröna punktmarkeringar runtom vilka förövrigt används om man vill dra och ändra formen på bildobjektet.

attachicon.gifOO Markera logga.PNG

 

4.3 Högerklicka därefter på bildobjektet och välj "Spara grafik" > välj filformat tex. jpg, eller annat lämpligt format > välj namn och plats dit den skall sparas > klicka Spara => Så har du sparat logga eller annat bildobjekt på disk som separat bildfil och kan sedan infogas i andra dokument eller skrivas ut från något bildvisarprogram.

 

4.4 I övrigt går det nu bra att redigera all text och även att flytta om på bildobjekten alt. ta bort dessa eller infoga nya bildobjekt i dokumentet och göra i princip vad du vill i Open Office.

 

Ovanstående fungerar naturligtvis också med Microsoft Word för dom som har detta.

Mvh :)

Bättre sent än aldrig (har varit bortrest) ! Stort - stort tack! Du måste ha lagt ned enormt mycket arbete. Jag är så oerhört tacksam - verkligen! :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej. Kul att du uppskattar mödan...men framförallt att du verkar ha fått till det. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...