Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lösenord


BillyDeKid

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag skulle vilja ha hjälp med min dator, Det är Windows 7 och nu när jag startar den behövs inget lösenord och det vill jag ändra så att jag måste logga in med ett lösenord efter att den varit helt avstängd. Jag har administratorsrätiigheter och det enda konto jag har är administratorkonto som är  lösenordskyddat men trots det är det bara att starta och man kommer in. Det borde gå att skapa ett nytt lösenord utan att ändra eller ta bort det lösenord som finns.

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna Start och skriv control userpasswords2 och öppna programmet. Markera bocken att användarnamn och lösenord måste anges för att starta datorn. Klicka på OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Jag provade att skriva in control userpasswords2 men det var tomt där fanns inget program.?

När jag skaffade datorn var Windows 7 förinstallerat och jag sade att jag inte ville behöva logga in när jag startar den. 

 

Sedan förra året beslöt jag lägga in ett lösenord och det var enkelt och fungerade bra, varje gång jag startade den fick jag slå in lösenordet. Men sen tröttnade jag och tog bort det vilket oxå var lätt.

 

Men nu när jag tänkte lägga in det på nytt hittar jag inte hur man gör det ser inte likadant ut efter att jag tog bort det,

 

Det är inte ytterligare ett användarkonto jag vill ha utan bara skapa ett nytt lösenord för inloggning. Jag kommer ihåg det lösenord jag använde förra gången och jag tror jag vet lösenordet jag har som administratör

 

Jag är rädd att om jag byter lösenord så kan det krångla till sig som administratör

 

Tacksam för svar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades hitta kommandotolken, där står Users/ och första bokstaven i mitt namn. Vad händer om jag skriver in  control userpasswords2 ? och vad ska jag göra sedan? jag är orolig att ändra något eftersom jag är administratör och kan få problem med datorn sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant jag får det inte att funka ? hmmm

 

ok här finns guide på lösningen - problemet jag får i Win7 är att när jag klickar på bocken - se röda pilen på bilden i guiden - då låser sig fönstret.... bugg?

 

post-2793-0-96048000-1391600670_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades hitta kommandotolken, där står Users/ och första bokstaven i mitt namn. Vad händer om jag skriver in  control userpasswords2 ? och vad ska jag göra sedan? jag är orolig att ändra något eftersom jag är administratör och kan få problem med datorn sedan.

Det enda som händer är att ett fönster kommer upp, det du ser i NordicOnes inlägg.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är netplwiz som fungerar som också beskrivs i guiden som länkas ovan. Har egen erfarenhet av att control userpasswords2 inte fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag är ledsen men ni har missuppfattat mig, jag vill INTE logga in automatiskt utan tvärtom logga in med lösenord. Allt som beskrivits ovan är hur man ska göra för att INTE behöva logga in.

Tacksam för ytterligare hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men man gör på samma sätt förutom att man sätter dit bocken i stället för att ta bort den i fönstret som syns i inlägg 6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men man gör på samma sätt förutom att man sätter dit bocken i stället för att ta bort den i fönstret som syns i inlägg 6.

Hej!

Nu har det ordnat sig, det fungerade med netplwiz och förmodligen med control userpasswords2 oxå men det provade jag aldrig. Tack för all hjälp nu kan den här tråden avslutas för min del i allafall.

Hälsningar Billy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej igen !

 

Jag har problem med att inte kunna skapa ett lösenord som jag måste skriva in när datorn startar för att komma in i Windows. Det började med att jag använt datorn några år utan att ha lösenord det var bara att starta och börja surfa.

 

Jag är ensam användare och adminaströr och så skapade jag ett lösenord och använde det så något år, men tröttnade och tog bort lösenordet.

 

Nu vill jag återigen skapa ett lösenord men nu finns inte den möjligheten, jag har Windows7. Det enda som går att göra är att skapa ett nytt konto eller ändra lösenord. 

 

Jag fick förslag på att skriva in netplwiz och control  userpasswords2 och trodde att det ordnat sig men när jag tittat närmare är det användarnamn som kommer fram och nedanför står det att användarnamnet är lösenordskyddat, Med vad vet jag inte?

 

Det är väldigt konstigt att det inte ska gå och skapa ett lösenord för inloggning, att skapa ett nytt konto löser inga problem det blir bara det kontot som blir lösenordskyddat men administrörkontot är det bara att gå in på.

 

Och byta lösenord går inte därför att jag inte vet vad det gamla som är till administrör är för något, det har jag aldrig haft trots att det står att det är lösenordskyddat.

 

Vore väldigt tacksam för hjälp att lösa detta enorma problem.

 

Hälsningar BillyDeKid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite svårt att hänga med hur det fungerar i din dator.

 

Har du bockat i rutan som syns i bilden i NordicOnes inlägg?

 

Om inte, gör det och se också till att du ändrar till ett känt lösenord för kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia !

 

Jag ska prova det, Men vad menar du med att ändra till ett känt lösenord för kontot ? Finns det ett standardlösenord för Windows?  som 0000 eller 1234?

 

Hälsn Billy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Billy!

 

Nej, det finns inget standardlösenord utan jag bara menar att du bör se till att ändra till en nytt lösenord så att du är helt säker på vilket lösenord som kontot har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2

Hej Cecilia !

 

Jag ska prova det, Men vad menar du med att ändra till ett känt lösenord för kontot ? Finns det ett standardlösenord för Windows?  som 0000 eller 1234?

 

Hälsn Billy

Om du inte minns original-lösenordet så är det riktigt krångligt att fixa det. Här finns dock många olika förslag att följa stegvis om hur du gör för att hitta det, alternativt göra en reset av det och börja om från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...