Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Boot ordningen


reppson

Rekommendera Poster

Hejsan.

 
Jag har en ganska ny Toshiba satellite pro laptop med serienummer: **********.
 
Jag ville att datorn skulle Boota från en Operativsystems DVD först och Hårddisken i andra hand när jag startar datorn, så jag ändrade Boot ordningen i BIOS och sparade mitt val.
Men datorn startar upp från Hårddisken först i alla fall,och inte från DVD skivan med Operativsystemet. Vad kan det bero på?  DVD skivan är felfri och fri från fett och smuts
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sparade du dina inställningar i BIOS?

Jodå det gjorde jag, jag skrev ju att jag sparade mitt val.

Skall kontakta Toshiba om detta också. Kanske är något fel på datorn möjligen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du trycka ex. F12 när datorn startar upp och välja medium att boota från?

Nej det gick inte, datorn startar upp som vanligt ändå och dessutom är boot ordningen i bios ändrad så cd läsaren står som första boot enhet, och HDD som andra. Då skall ju normalt datorn börja läsa från en cd innan  HDD drar igång. Så har det varit på andra datorer jag haft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att din dator är ganska ny och serienummer men inte modell.

Har du Windows 8 installerat?

Har du provat att upprepade gånger trycka på knappen " C " när datorn startar upp?

Flera Toshibamodeller har funktionen att om knappen " C " trycks ned (inte hålls nere utan man trycker upprepade gånger på knappen) när datorn startar upp så går den förbi alla förvalda inställningar och startar från den optiska enheten.

 

Om det är en dator med Windows 8 kan inställningen för funktionen "Boot menu" och knappen F12 vara inaktiverad i BIOS. För att få Bootmenyn att fungera kan det vara som så att du måste aktivera funktionen i BIOS.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://forums.computers.toshiba-europe.com/forums/thread.jspa?messageID=294038

 

Man måste alltså "disabla" secure boot och ändra bootordningen till CSM  för att boota från något annat än recoverymedia framställd i datorn.

 

.Länken i bidraget från  assex beskriver hur det görs.

 

Sökte man på ditt uppgivna serienummer så kom man fram till att det är fråga om en  Satellite Pro C50-A-1FJ så ovanstående bör gälla din dator.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att din dator är ganska ny och serienummer men inte modell. Har du Windows 8 installerat? Har du provat att upprepade gånger trycka på knappen " C " när datorn startar upp? Flera Toshibamodeller har funktionen att om knappen " C " trycks ned (inte hålls nere utan man trycker upprepade gånger på knappen) när datorn startar upp så går den förbi alla förvalda inställningar och startar från den optiska enheten. Om det är en dator med Windows 8 kan inställningen för funktionen "Boot menu" och knappen F12 vara inaktiverad i BIOS. För att få Bootmenyn att fungera kan det vara som så att du måste aktivera funktionen i BIOS. Åge

Det är win 8.1, Toshiba Satellite Pro  men nu fungerar det. Man skulle ändra i BIOS från Fast Boot speed till Normal Boot speed. Jag lusläste manualen lite extra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...