Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia kontantkort: Registrera eller ej?


Jodie

Rekommendera Poster

Vad innebär det för fördelar respektive nackdelar om jag skulle registrera mitt Telia kontantkort?

 

1.) Blir telefonnumret då med automatik sökbart och kopplat till mitt namn, och ej längre hemligt?

 

2.) Har hört något om att det nu visst tyvärr ska bli fritt fram för telefonförsäljare att ringa även mobiler. Men kommer de att kunna ringa en även om man har ett oregistrerat kontantkort?

 

3.) Går det att få mobilsvarare även till ett oregistrerat kontantkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 Ja tills man tar bort sig på Eniro och liknande.

 

2 Tror jag inte att det spelar någon roll eftersom numerna slumpas fram.  Det finns NIX för mobil enligt denna länk: http://nixtelefon.org/

 

3 Vet ej säkert men tror att det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Kundservice

Vad innebär det för fördelar respektive nackdelar om jag skulle registrera mitt Telia kontantkort?

 

1.) Blir telefonnumret då med automatik sökbart och kopplat till mitt namn, och ej längre hemligt?

 

2.) Har hört något om att det nu visst tyvärr ska bli fritt fram för telefonförsäljare att ringa även mobiler. Men kommer de att kunna ringa en även om man har ett oregistrerat kontantkort?

 

3.) Går det att få mobilsvarare även till ett oregistrerat kontantkort?

 

Hej!

 

Jag heter Maria och jobbar på Telias kundservice.

 

Här kommer svaren på dina frågor.

 

1. Registrerar du kortet så kommer dina uppgifter att synas på de olika nummerupplysningsföretagen. Du kan välja att begära numret hemligt i samband med registreringen om du gör den via vår kundtjänst. Registrerar du kortet på telia.se kan du efter registreringen lägga in Hemligt nummer om du är inloggad på Mina Sidor. Vid registreringen genom vår kundtjänst kan du välja att de du ringer till ska se ditt nummer men att det inte ska synas hos nummerupplysningen.

 

2. Vi som operatör delar inte ut kunduppgifter eller listor på kunder. Däremot söker vissa återförsäljare reda på det själv via internet, telefonkataloger, nummerserier. Har du varit kund hos återförsäljaren en tidigare på något sätt så har de kvar kundens kontaktuppgifter i sina register.

 

3. Det går bra att ha mobilsvar till ett oregistrerat Telia Refill.

 

Vi rekommenderar alltid våra kunder att registrera sina kort. Är kortet registrerat har du alltid möjligheten att beställa din pin och puk-kod. Tappar du bort kortet kan du stänga det för trafik och beställa ett nytt kort med samma nummer.

 

Med vänliga hälsningar

 

Maria Dahlin

Telia Kundservice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag heter Maria och jobbar på Telias kundservice.

 

Här kommer svaren på dina frågor.

 

- - -

 

3. Det går bra att ha mobilsvar till ett oregistrerat Telia Refill.

 

- - -

 

Med vänliga hälsningar

 

Maria Dahlin

Telia Kundservice

 

 

http://www.telia.se/privat/support/mobilsvar

 

står det:

 

 

Har du Telia Refill måste du först registrera ditt refillkort.

 

:unsure: Det har jag tolkat som att jag inte kan få Mobilsvar utan föregående registrering av kontantkortet... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och med att du registrerar ditt kort är det fritt fram använda dina uppgifter för Telia, tex dela med sig av dom till sina samarbetspartners.

läs 12.4 i Allmänna villkor.

 

 

12.4 Telia behandlar Kunduppgifter och Trafikuppgifter för att tillhandahålla Tjänsten, fullgöra skyldighet enligt lag eller annan författning, för registervård samt för att marknadsföra Telias varor och tjänster. Kunden samtycker till att Kunduppgifter och Trafikuppgifter får användas för sådan marknadsföring. Kunden kan återkalla samtycket när som helst genom skriftligt meddelande till Telia. Om det behövs för att tillhandahålla Tjänsten lämnas Kunduppgifter och Trafikuppgifter ut till Telias samarbetspartners.

Och 12.6. Det var troligen med hänvisning till 12.6 som skojföretagen fick köpa telefonnummer till pensionärer som också var  företagare från Telia

 

 

Telia får lämna ut Kundens namn, adress och telefonnummer till annan för nummerupplysningsändamål,

http://www.telia.se/privat/villkor/allmannavillkor/nyaallmannavillkor/nyaallmannavillkor.page

Telia har tex delat ut telefonnummer till pensionärer som är företagare till sina samarbetspartners. Dessa har sedan med löfte om lägre telefonkostnad lurats att teckna företags abbonemang med års avgift på ca 20000kr. Och för företagare finns inte ångervecka.

Eller Telias 1.2 i särskilda villkor

http://www.telia.se/docs/villkor/telias-sarskilda-villkor-for-tjanster-till-konsumenter.pdf

där Telia får informera kunden om andra företags varor och tjänster, tex lägre telefonkostnad.

https://www.gp.se/konsument/konsumentratt/1.1062999-pensionarer-maltavla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- - -

 

2 Tror jag inte att det spelar någon roll eftersom numerna slumpas fram.  Det finns NIX för mobil enligt denna länk: http://nixtelefon.org/

 

-- -

 

Tack för länken!

 

När jag tittar på http://nixtelefon.org/sa-gar-det-till/undantagen/mitt-nummer-gar-inte-att-sparra/ står det bl.a.:

 

 

Vissa telefonnummer uppfyller inte de villkor som gäller för att få finnas med i spärregistret NIX-telefon. Skälen till de kan vara flera:

  • Telefonnumret är hemligt. Hemliga nummer varken går eller behöver spärras i NIX eftersom du själv styr vem som känner till ditt nummer.

 

Mitt oregistrerade kontantskortsnummer har jag inte särskilt begärt ska vara hemligt, men hoppas att det är det. Jag har heller inte försökt NIX'a det ännu enär jag befarar att det kanske rentav får omvänd effekt, alltså att det  hamnar i register.

 

Tror ni att jag kan betrakta mitt kontantskortsnummer som hemligt, ett som "varken går eller behöver spärras i NIX"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Tror ni att jag kan betrakta mitt kontantskortsnummer som hemligt, ett som "varken går eller behöver spärras i NIX"?

Får väl framtiden visa, om du börjar bli uppringd av säljare eller ej. Jag har haft samma mobilnr i flera år som är registrerat men borttaget från Hitta och Eniro men ej reggad på NIX. Jag blir sällan eller aldrig uppringd av säljare.  När jag blir så är det det sådana som man själv är skyldig till eftersom man är kund hos eller lämnat ut numret till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ang registrering av kontantkortet har jag slopat det.

 

Men häromveckan när jag slog på mobilen, vilken inte varit igång på någon månad,  kom plötsligt två SMS som jag inte alls fattar varför jag fick och därför känns lite kusligt. Se bifogad bild.

 

Jag vet mig inte ha gjort någon som helst ändring av någonting - inte ens fyllt på kontantkortet där över hundra kr finns kvar sedan länge - och jag befann mig hemma.

 

Vad handlar det om, hör det till det normala att man plötsligt får sådana här för mig besynnerliga SMS?  :wacko:

 

post-23286-0-83870000-1396795224_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är normalt men det händer inte så ofta. Jag ser det inte som något konstigt alls att Telia gör ändringar som denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har du data påslaget så skickar telefonen för det mesta ut en förfrågan automatiskt om inställningar för MMS och data. Vill du ha det så svarar du ja på frågorna. Och det stämmer att den förfrågan skickas när telefonen startats om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du data påslaget så skickar telefonen för det mesta ut en förfrågan automatiskt om inställningar för MMS och data. Vill du ha det så svarar du ja på frågorna. Och det stämmer att den förfrågan skickas när telefonen startats om.

 

 

Hmm... vilka frågor? Jag vet mig inte ha svarat ja...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förfrågningar som denna angående inställningar tror jag inte att du slipper undan för att du avstår från att registrera dig. De inställningar som skickas är en förutsättning för att SMS, MMS och mobildata tjänsterna ska fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...