Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Delar sökes till Dell Optiplex GX 110 (Ny inriktning - It's alive!)


DePhaz

Rekommendera Poster

Liknande tråd finns i ett annat forum men jag upprepar den här eftersom  det kan finnas annan publik här.

 

Hej.

 

Har något gammalt stående som jag från början tänkt bygga om men som jag sedan tänkte det var synd att förstöra. Datorn är en Dell OptiPlex GX 110  och ingen av delarna är testade utom hårddisken vilken konstaterades vara död.

 

Nätaggregaten var fullproppat med damm så jag vill inte ens testa det utan tänker byta det rakt av. Svårigheten är att få tag i ett liknande. Originalet har benämning: HP-145SND (max uteffekt 125W) och har en specialkontakt P5 som ska kopplas till moderkortet.

 

Moderkortet hittade jag ingen benämning på men det är en specialmodell med socket PGA370 (Pentium 3). Vet inte om moderkortet är OK men jag kan ju köpa på mig ett extra utifall att. CPU kan jag säkert skaffa om den jag har skulle vara trasig.

 

Till sist undrar jag om det går att köra någon fri distro typ Linux Mint på denna apparat och vilken modell som i så fall skulle bli aktuell. P3 800 MHz och 128 mb SDRAM är ju inga toppprestanda precis. Original kan datorn köra Windows 98, ME, 2000 och NT 4.0 (enligt påklistrad dekal). Det finns diskettstation och det vore ju trevligt om den gick att använda utan djupare kunskaper.

 

 

Edit: felaktigheter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Chamaecyparis rekommenderar distributionen antiX till gamla datorer med bara 128 MB RAM, men där finns några andra förslag också: http://www.tomshardware.co.uk/forum/237580-50-what-linux-version-pentium-laptops

En artikel om val av dist. till gamla datorer: http://en.kioskea.net/faq/8584-running-linux-on-small-configurations

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Specialkontakt P5?

Jag har till övers ett nätagg. som heter PS-300S. Denna har dock bara en kontakt till moderkortet..

 

Minne på 128 är väl lite väl klent?

Vad är det för minne? Om vi bara börjar med bredd och avstånd till slits/slitsar?

Ligger minnen i skrivbordslådan här...

 

Jo nån CPU finns också någonstans.. plus lite annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha!  :D 

Läste i Skrotnisses inlägg "med en svart kabel".

Tänkte först att det spelar väl ingen roll vilken färg man har på den man byglar med men insåg snabbt att att det är mot en svart som avses.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, här var det svar. Ska svara på dem i tur och ordning.

 

Skrotnisse

 

Jo, jag känner till knepet och har också utfört sådana tester förut. Har dock blivit lite "feg" på sista tiden. Det vill säga den gången som jag testkörde ett gammalt grafikkort och en relativt liten kondensator sade upp sig med en kraftig smäll. Har också läst en del om aggregat som gått söder med kraftiga ljud och ljus effekter. Ska dock se om jag kan få någon annan att testa aggregatet åt mig.

 

Cecilia

 

Intressant läsning, tack för länkarna. Vet inte vad jag har för grafik "on board" men i värsta fall får jag väl skaffa ett äldre grafikkort som passar. Själv har jag inget liggande men jag ska titta efter.

 

Mikael63

 

Bifogar en bild som förklarar saken. Jag är ingen fotograf men det blev ganska bra tycker jag. Denna kontakt är märkt "P5" och ska in på moderkortet. Jag sökte på nätet och hittade en bild på datorn och lite info (länk: http://www.compupoint.ca/dellgx110866sdt.htm). Det är visserliggen en GX version men det spelar kanske inte så stor roll. Här stod att det skulle finnas 128 MB SDRAM. Ska se om jag har dem liggande någonstans och om jag hittar just rätt minnen. Jag har nog ett par av dem.

 

 

post-123285-0-47125600-1389983345_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en spontan tanke från mig, tycker inte att du skall avskriva nätdelen ännu, i alla fall inte för att dammråttorna byggt bo där...

 

Du kan ju pröva att blåsa ur det med tryckluft och då menar jag inte tryckluft på burk utan med en kompressor så du får rejält flöde (utan att för den skull använda högt tryck). Och vill du vara på den säkra sidan så kan du provstarta nätdelen utan att ha den monterad i datorn genom att brygga den gröna kabeln i 20/24-pins kontakten med en svartt kabel. Om aggregatet startar när du ansluter elsladden finns det ju hopp att nätdelen är intakt.

 

Nu är det ju så här med tryckluft; detta alstrar otroligt mycket statisk elektricitet.

En kompressordriven trycktank, ja det hör alls inte hemma bland elektronik, för övrigt tabu inom elektronikproduktionens EPA område.

 

Jag hänvisar med anledning av risk för ESD-skador till denna tråd Guide: Ta bort damm i en stationär dator

Samt att läsa inläggen nedan i samma tråd:

inlägg #5

Inlägg #8

Inlägg#9

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, det verkar vara en intressant disskution det här med ESD. Kan inte tillföra något i ämnet eftersom min kunskap och erfarenhet är begränsad. Har dock en gammal Windows 98 dator stående som jag vid ett par tillfällen öppnade och dammsög men då bara bottenplåten. Hela datorn fungerar dock fortfarande. Om tillståndet inte blivit sämre sedan jag testade den för ett drygt halvår sedan. (Datorn är nu urkopplad och står vid sidan av).

 

Tänkte dock inte blåsa ur med tryckluft eftersom jag tror att det höga trycket i sig kan ställa till med en hel del skador. Att luft från kompressorer kan innehålla vatten och/eller olja har jag också hört och läst. Så det blir väl att köpa en burk som jag brukar. Nackdelen är bara att dessa burkar blir kalla som bara den. Det förra försöket att skruva isär nätaggregatet misslyckades men jag får väl försöka på nytt. Vet inte var det hängde upp sig men jag får väl vara envisare nästa gång.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det var inte illa! Ja det var ju trevligt att det ska gå att plocka in så mycket minne.

 

Uppdaterar lite här. Lyckades få isär nätdelen och blåste rent så gott det gick. Trycket i burken var dock ingenting att skryta med men ganska rent blev det ändå. Jag som lekman anser att allt ser OK ut men vad vet jag. Alla kondensatorer är hela men det kan ju finnas andra fel.

 

Lite bilder:

 

 

post-123285-0-93585600-1390607902_thumb.jpg

post-123285-0-11725700-1390607918_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Nähä, mitt inlägg kom inte med. Försöker igen (kan bli dubbelpost).

I vart fall så ska en kille testa agget åt mig. MEN det finns ingen grön kabel i kontaktstycket. Någon som vet vilken det ska vara istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog lite bilder så det blir enklare att se vad vi talar om här. Märkesdatorer har (tyvärr) alltid egna lösningar på det mesta och detta nätaggregat är inget undantag. Inga färger stämmer. Jag kanske har nämnt det tidigare men jag upprepar i så fall informationen här. PSU:n heter (Dell) HP-145 SND.

 

 

post-123285-0-73996100-1392422619_thumb.jpg

post-123285-0-49273400-1392422632_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det stämmer inte alls (men det visste jag redan). Inte ens plastkontaktens utseende är rätt.

 

Bifogar bild men jag är ingen bra fotograf.

post-123285-0-83234300-1392470537_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20-pin får jag det till om jag räknar på bilden i #19

 

http://pinouts.ru/Power/atxpower_pinout.shtml

http://pinouts.ru/Power/dell_atxpower_pinout.shtml

 

 

Det kan kanske vara den här kopplingen på din ATX 20 pin

 

I så fall bör det vara stift 11 som skall byglas mot  ground för att starta PSUn.

3,3 volt matas troligen till moderkortet via en annan kontakt

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg precis att du hade redigerat ditt inlägg med ett förtydligande.

 

Men det gör ingenting. Det bekräftar min tolkning av det hela. Har dubbelkollat på mina bilder och direkt på PSU:n och det ser ut som på bilden du länkade till

http://pinouts.ru/Power/dell_atxpower_pinout.shtml

Alltså Pin 11 grå. Tusen tack för hjälpen! :D:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ni får ursäkta att det hela har tagit lite (!) tid men nu är det på gång. Killen som skulle kontrollera nätaggregatet åt mig har också mycket att göra precis som jag så det blir lätt lite stillestånd i projektet.

 

I vart fall så har jag nu fått tillbaka nätdelen med ett besked om att den fungerar. Något som också skulle visa sig vara riktigt. Första åtgärden blev att byta en trasig CD-rom enhet men det var inga problem. Pinsamt nog glömde jag stömkabeln i hastigheten.

 

Jag hade Lubuntu 13 på skiva så den testade jag att starta upp datorn med. Jo, det gick. Men trögt! Glömde bort att kontrollera specen på P3:an men det var nog ett mindre problem. Värre var det att jag bara hittade ett passande minne (original?) i samlingen. 256MB 133MHz. Lite lite om vi säger så. Fungerar säkert för Win 98 eller likande men här var det för lite. Något som jag upptäckte när jag försökte gå ut på internet men mitt trådlösa modem. "Han är död Jim". OBS, bilden hittad på nätet. Vågar satsa en liten slant på att det var systemminnet som tog slut där.

 

Jag bifogar inga bilder nu men det kommer. Då kan ni också se att grafiken är lite dålig på den gamle burken. Datorn har inget separat grafikkort och det inbyggda verkar inte klara av upplösningen. Att jag har ganska stor skärm kanske gör sitt till. Bilder kommer som sagt.

post-123285-0-36344000-1396799513_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag bifogar inga bilder nu men det kommer.

 

Bilder på minnen? Jag har tagit bilder på de jag har till övers. Kan lägga in dem här kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder på minnen? Jag har tagit bilder på de jag har till övers. Kan lägga in dem här kanske?

 

Ja, det kanske är ett bra förslag. Jag tog en bild på mitt minne för att visa vilken typ (utseende) det rör sig om. Har också lite andra bilder men jag ber om ursäkt för kvaliteten. Bild 1 är i alla fall ett försök att visa bildkvaliteten på skärmen och som ni (förhoppningsvis) ser är den inte det bästa med det nuvarande grafikkortet.

post-123285-0-90139600-1396881211_thumb.jpg

post-123285-0-29516300-1396881274_thumb.jpg

post-123285-0-57341000-1396881306_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde vara denna typ då.

En bild för varje modul jag har.

Har förminskat dem för att få in dem här på eforum men hoppas man kan zooma in och läsa texterna på etiketterna.

post-52940-0-55297800-1396900792_thumb.jpg

post-52940-0-55346100-1396900793_thumb.jpg

post-52940-0-57145800-1396900794_thumb.jpg

post-52940-0-50887300-1396900795_thumb.jpg

post-52940-0-43869100-1396900796_thumb.jpg

post-52940-0-48685300-1396900797_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser bra ut. Det fanns två sorter där såg jag.

 

Enligt inlägg #13 ska det gå att bestycka maskinen med 512 MB och eftersom jag har två slots så vore det ju dumt att inte utnyttja dessa. Avvaktar dock med ett beslut till efter helgen då jag får tid att testa ordentligt. Det kan ju inte garanteras att någon av minnesplatserna är skadad. Nu testade jag bara att maskinen startade upp och tittade aldrig efter hur mycket system minne som fanns tillgängligt. Om jag under testen får 256MB på båda minnesplatserna så kan vi disskutera lite mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...