Hoppa till innehåll

Just nu i M3-Nätverket
Foto

Delar sökes till Dell Optiplex GX 110 (Ny inriktning - It's alive!)

• Vänligen logga in för att kunna svara
56 svar till detta ämne

#1 DePhaz

DePhaz

Flitig

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 601 inlägg

Postad 15 januari 2014 klockan 18:32

Liknande tråd finns i ett annat forum men jag upprepar den här eftersom  det kan finnas annan publik här.

Hej.

Har något gammalt stående som jag från början tänkt bygga om men som jag sedan tänkte det var synd att förstöra. Datorn är en Dell OptiPlex GX 110  och ingen av delarna är testade utom hårddisken vilken konstaterades vara död.

Nätaggregaten var fullproppat med damm så jag vill inte ens testa det utan tänker byta det rakt av. Svårigheten är att få tag i ett liknande. Originalet har benämning: HP-145SND (max uteffekt 125W) och har en specialkontakt P5 som ska kopplas till moderkortet.

Moderkortet hittade jag ingen benämning på men det är en specialmodell med socket PGA370 (Pentium 3). Vet inte om moderkortet är OK men jag kan ju köpa på mig ett extra utifall att. CPU kan jag säkert skaffa om den jag har skulle vara trasig.

Till sist undrar jag om det går att köra någon fri distro typ Linux Mint på denna apparat och vilken modell som i så fall skulle bli aktuell. P3 800 MHz och 128 mb SDRAM är ju inga toppprestanda precis. Original kan datorn köra Windows 98, ME, 2000 och NT 4.0 (enligt påklistrad dekal). Det finns diskettstation och det vore ju trevligt om den gick att använda utan djupare kunskaper.

Edit: felaktigheter

Redigerat av DePhaz, 18 februari 2017 klockan 10:29.

Gammal teknik håller bättre!

#2 Skrotnisse

Skrotnisse

Aktiv

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 193 inlägg

Postad 15 januari 2014 klockan 18:48

.

Redigerat av Skrotnisse, 2 april 2015 klockan 01:36.

Thanks for the fish!

#3 Cecilia

Cecilia

Beroende

• Huvudmoderator
  • 91 212 inlägg

Postad 16 januari 2014 klockan 01:29

Chamaecyparis rekommenderar distributionen antiX till gamla datorer med bara 128 MB RAM, men där finns några andra förslag också: http://www.tomshardw...pentium-laptops

En artikel om val av dist. till gamla datorer: http://en.kioskea.ne...-configurations

#4 Mikael63

Mikael63

Beroende

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPipPip
  • 12 009 inlägg

Postad 16 januari 2014 klockan 20:35

Specialkontakt P5?

Jag har till övers ett nätagg. som heter PS-300S. Denna har dock bara en kontakt till moderkortet..

Minne på 128 är väl lite väl klent?

Vad är det för minne? Om vi bara börjar med bredd och avstånd till slits/slitsar?

Ligger minnen i skrivbordslådan här...

Jo nån CPU finns också någonstans.. plus lite annat.

Redigerat av Mikael63, 16 januari 2014 klockan 20:41.

---
Varför måste människan anpassa sig till tekniken, och inte tvärtom?

#5 Mikael63

Mikael63

Beroende

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPipPip
  • 12 009 inlägg

Postad 16 januari 2014 klockan 20:38

Haha!  :D 

Läste i Skrotnisses inlägg "med en svart kabel".

Tänkte först att det spelar väl ingen roll vilken färg man har på den man byglar med men insåg snabbt att att det är mot en svart som avses.

---
Varför måste människan anpassa sig till tekniken, och inte tvärtom?

#6 Skrotnisse

Skrotnisse

Aktiv

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 193 inlägg

Postad 16 januari 2014 klockan 21:20

-

Redigerat av Skrotnisse, 2 april 2015 klockan 01:37.

Thanks for the fish!

#7 DePhaz

DePhaz

Flitig

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 601 inlägg

Postad 17 januari 2014 klockan 19:29

Oj, här var det svar. Ska svara på dem i tur och ordning.

Skrotnisse

Jo, jag känner till knepet och har också utfört sådana tester förut. Har dock blivit lite "feg" på sista tiden. Det vill säga den gången som jag testkörde ett gammalt grafikkort och en relativt liten kondensator sade upp sig med en kraftig smäll. Har också läst en del om aggregat som gått söder med kraftiga ljud och ljus effekter. Ska dock se om jag kan få någon annan att testa aggregatet åt mig.

Cecilia

Intressant läsning, tack för länkarna. Vet inte vad jag har för grafik "on board" men i värsta fall får jag väl skaffa ett äldre grafikkort som passar. Själv har jag inget liggande men jag ska titta efter.

Mikael63

Bifogar en bild som förklarar saken. Jag är ingen fotograf men det blev ganska bra tycker jag. Denna kontakt är märkt "P5" och ska in på moderkortet. Jag sökte på nätet och hittade en bild på datorn och lite info (länk: http://www.compupoin...gx110866sdt.htm). Det är visserliggen en GX version men det spelar kanske inte så stor roll. Här stod att det skulle finnas 128 MB SDRAM. Ska se om jag har dem liggande någonstans och om jag hittar just rätt minnen. Jag har nog ett par av dem.

Bifogad fil(er)

#8 Flyfisherman

Flyfisherman

Fritidsfiskare

• Moderatorer
  • 9 550 inlägg

Postad 18 januari 2014 klockan 20:18

Bara en spontan tanke från mig, tycker inte att du skall avskriva nätdelen ännu, i alla fall inte för att dammråttorna byggt bo där...

Du kan ju pröva att blåsa ur det med tryckluft och då menar jag inte tryckluft på burk utan med en kompressor så du får rejält flöde (utan att för den skull använda högt tryck). Och vill du vara på den säkra sidan så kan du provstarta nätdelen utan att ha den monterad i datorn genom att brygga den gröna kabeln i 20/24-pins kontakten med en svartt kabel. Om aggregatet startar när du ansluter elsladden finns det ju hopp att nätdelen är intakt.

Nu är det ju så här med tryckluft; detta alstrar otroligt mycket statisk elektricitet.

En kompressordriven trycktank, ja det hör alls inte hemma bland elektronik, för övrigt tabu inom elektronikproduktionens EPA område.

Jag hänvisar med anledning av risk för ESD-skador till denna tråd Guide: Ta bort damm i en stationär dator

Samt att läsa inläggen nedan i samma tråd:

inlägg #5

Inlägg #8

Inlägg#9

Mvh

#9 Skrotnisse

Skrotnisse

Aktiv

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 193 inlägg

Postad 20 januari 2014 klockan 10:10

.

Redigerat av Skrotnisse, 2 april 2015 klockan 01:39.

Thanks for the fish!

#10 DePhaz

DePhaz

Flitig

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 601 inlägg

Postad 20 januari 2014 klockan 17:39

Hmm, det verkar vara en intressant disskution det här med ESD. Kan inte tillföra något i ämnet eftersom min kunskap och erfarenhet är begränsad. Har dock en gammal Windows 98 dator stående som jag vid ett par tillfällen öppnade och dammsög men då bara bottenplåten. Hela datorn fungerar dock fortfarande. Om tillståndet inte blivit sämre sedan jag testade den för ett drygt halvår sedan. (Datorn är nu urkopplad och står vid sidan av).

Tänkte dock inte blåsa ur med tryckluft eftersom jag tror att det höga trycket i sig kan ställa till med en hel del skador. Att luft från kompressorer kan innehålla vatten och/eller olja har jag också hört och läst. Så det blir väl att köpa en burk som jag brukar. Nackdelen är bara att dessa burkar blir kalla som bara den. Det förra försöket att skruva isär nätaggregatet misslyckades men jag får väl försöka på nytt. Vet inte var det hängde upp sig men jag får väl vara envisare nästa gång.  

#11 Skrotnisse

Skrotnisse

Aktiv

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 193 inlägg

Postad 20 januari 2014 klockan 18:06

.

Redigerat av Skrotnisse, 2 april 2015 klockan 01:39.

Thanks for the fish!

#12 Mellin

Mellin

Flitig

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 626 inlägg

Postad 23 januari 2014 klockan 22:17

jag har ett gammalt pci grafikkort matrox mystique liggande i någon låda här hemma

Gör eforum till ett trollfrittområde genom att anmäla och inte svara

#13 Mellin

Mellin

Flitig

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 626 inlägg

Postad 24 januari 2014 klockan 12:42

enligt dell så kan den ha ända upp till 512 MB RAM

#14 DePhaz

DePhaz

Flitig

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 601 inlägg

Postad 25 januari 2014 klockan 00:58

Oj, det var inte illa! Ja det var ju trevligt att det ska gå att plocka in så mycket minne.

Uppdaterar lite här. Lyckades få isär nätdelen och blåste rent så gott det gick. Trycket i burken var dock ingenting att skryta med men ganska rent blev det ändå. Jag som lekman anser att allt ser OK ut men vad vet jag. Alla kondensatorer är hela men det kan ju finnas andra fel.

Lite bilder:

Bifogad fil(er)

#15 Mellin

Mellin

Flitig

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 626 inlägg

Postad 25 januari 2014 klockan 22:45

Passande linux dist till datorn är Lubuntu http://lubuntu.net/ 

#16 DePhaz

DePhaz

Flitig

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 601 inlägg

Postad 13 februari 2014 klockan 09:28

Nähä, mitt inlägg kom inte med. Försöker igen (kan bli dubbelpost).
I vart fall så ska en kille testa agget åt mig. MEN det finns ingen grön kabel i kontaktstycket. Någon som vet vilken det ska vara istället.

#17 DePhaz

DePhaz

Flitig

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 601 inlägg

Postad 15 februari 2014 klockan 01:04

Jag tog lite bilder så det blir enklare att se vad vi talar om här. Märkesdatorer har (tyvärr) alltid egna lösningar på det mesta och detta nätaggregat är inget undantag. Inga färger stämmer. Jag kanske har nämnt det tidigare men jag upprepar i så fall informationen här. PSU:n heter (Dell) HP-145 SND.

Bifogad fil(er)

#18 Cecilia

Cecilia

Beroende

• Huvudmoderator
  • 91 212 inlägg

Postad 15 februari 2014 klockan 13:34

Jämför med hur kontakt-beskrivningen på https://en.wikipedia...tx#Power_supply och sen är det signalen som heter "Power on" som ska kopplas ihop med en "Ground" (jord). Under förutsättning att det är en standard ATX-kontakt.

#19 DePhaz

DePhaz

Flitig

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 601 inlägg

Postad 15 februari 2014 klockan 14:22

Nä, det stämmer inte alls (men det visste jag redan). Inte ens plastkontaktens utseende är rätt.

Bifogar bild men jag är ingen bra fotograf.

Bifogad fil(er)

#20 Flyfisherman

Flyfisherman

Fritidsfiskare

• Moderatorer
  • 9 550 inlägg

Postad 15 februari 2014 klockan 15:56

Om du kollar på denna instruktion: http://www.dvhardwar.../articles5.html

Förövrigt är det en ATX-24pin kontakt du har av vad jag kan förstå? http://pinouts.ru/Power/

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Hetast just nu

Senaste trådarna

pc för alla Senaste nytt

Prenumerera på nyheter

Missa inte PC för Allas
smarta nyhetsbrev
Läs mer om nyhetsbreven här!
Beställ brevet här
PC för Alla-nätverket