Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera från WindowsXP till Windows8


AK-61

Rekommendera Poster

En allmän fråga och fundering!

 

Jag läste någonstans att Microsoft har gjort en officiell uttalande om

att det inte ska gå att uppgradera till Windows 8.1 från WindowsXP.

 

Om man uppgradera från WindowsXP till Windows7 då skall det väl

vara möjligt att sedan uppgradera till Windows 8.1?

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste någonstans att Microsoft har gjort en officiell uttalande om

att det inte ska gå att uppgradera till Windows 8.1 från WindowsXP

Så som jag har förstått det gäller det en uppgraderingsinstallation utan att ens egna filer tas bort, dvs du måste se till att göra säkerhetskopior på alla viktiga filer eftersom allt på C: tas bort när 8.1 installeras, vilket inte ska blandas ihop med frågan om licensen är giltig. Oavsett om en uppgraderingsinstallation är möjlig eller inte är det inte att rekommendera att en sådan görs när man går från XP till Windows 7 eftersom det var många som fick stora problem efter det, förutom att det kunde ta en evinnerlig tid (dygn).

 

Notera från http://blogs.windows.com/windows/b/bloggingwindows/archive/2013/09/17/pricing-and-packaging-for-windows-8-1.aspx

 

Windows 8.1 is not designed for installation on devices running Windows XP or Windows Vista.

Dvs det är inte säkert att 8.1 kommer att fungera i en gammal dator även om 8:an gör det (vilket inte heller är säkert).

 

Microsoft ändrar licensmodellen mellan Windows 8 och Windows 8.1 så en viktig fråga är vad för sorts licens du vill ha.

 

Windows 8:

Uppgraderingslicens: Får endast användas på en dator med en giltig Windows-licens, XP eller nyare. Du kan alltså inte i framtiden använda uppgraderingslicensen i en ny dator som inte redan har en giltig Windows-licens.

Systembyggarlicens: Får endast användas i en dator man byggt och som inte haft någon tidigare giltig Windows-installation. Gäller alltså inte i din XP-dator.

 

Windows 8.1:

En licens: Giltig för både uppgradering och nybyggda datorer.

Eftersom denna licens tillåter mer kan priset bli högre än för de två licenserna för Windows 8 (värt att kolla upp).

 

Ovanstående är min tolkning och förkortning av informationen om 8.1 som står på http://blogs.windows.com/windows/b/bloggingwindows/archive/2013/09/17/pricing-and-packaging-for-windows-8-1.aspx samt som jag har uppfattat villkoren för Windows 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska ju komma ihåg, som kanske framkommer av tråden, att 8.1 INTE är en patch, update eller ett servicepack, utan en helt egen version av operativet Windows 8.

 

Därför bör man så också.

 

Har själv kört 8.0 på en testdator här, som har fungerat ganska okej, när man väl har börjat lära sig hur allt nytt fungerar, för det är mycket som är nytt och kan tyckas främmande

 

T.ex. att startknappen med sin meny är helt borta.

Jag har också lagt in 8.1, men eftersom den inte är släppt som en färdig produkt ännu, så har det funnits buggar.

Det jag främst råkat ut för, är att det trådlösa nätverket hänger sig varje gång som man lägger datorn i sovläge, då är det bara att boota om igen.

Har också haft svårigheter att kunna installera skrivare på rätt sätt, främst trådlösa skrivare, också en bugg.

 

Beträffande licenser, så köpte jag den billiga 8.0 man kunde köpa innan dom la den på normalpris, och den är knuten till den dator, man laddar ner den till.

Så detta stämmer säkert som Cecilia plockat fram i länkarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...