Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extender som en extender till en extender


nisseö

Rekommendera Poster

Hej

 

Problemet är att jag misslyckas komma ut på nätet i ett trådlöst nätverk via en wifi-extender som är kopplad till en wifi-extender. Det kanske inte är meningen att det ska fungera. Men jag kan inte låta bli att fråga.

 

Alltså (och förlåt om jag blir övertydlig):

 

Har en router till vilken jag har anslutit en wifi-extender. Trådlöst, alltså. Funkar som det ska.

 

Nu har jag kommit över ytterligare en wifi-extender. Den enda meningsfulla platsen för den (extender2) i min avlåånga lägenhet ligger utom routerns räckvidd. Därför försöker jag ansluta extender2 till den som har kontakt med routern (extender1) men misslyckas i sista steget. Så här gör jag:

 

Med extender1 uppkopplad till routern ansluter jag datorn till extender2 och förmår 2 att ansluta till 1. Anger också ett lösenord. Efter det blir datorn bortkopplad. När jag försöker ansluta till 2 igen erbjuds jag ange lösenordet men anslutningen misslyckas och nätverksprogrammet säger:

 

"DHCP-servern i nätverket svarade inte på din dators begäran om automatisk IP-adress."

 

Använder Lenovo Access Connections i en Lenovo SL510 med Windows 7.

Säkerhet: WPA2-PSK / AES

Routern är en Netgear CG3100 http://www.netgear.com/service-provider/products/routers-and-gateways/cable-gateways/CG3000_CG3100.aspx

Extendrarna är Netgear WN1000RP http://support.netgear.com/product/WN1000RP

 

Tacksam för hjälp med att lösa problemet. 

 

/Nisse

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går generellt att ha flera externders i serie - men det är i det flesta fall ingen bra idé. Varje extender halverar througput bakom sig (dvs har du tex 50Mbps trådlöst via routern, får du max 25Mbps bakom Ext1 o endast ca 10Mbps bakom Ext2). Dessutom blir svarstider/latens riktigt dåligt.

 

Huruvida dina produkter har några begränsningar o/e om de inte klarar det har jag tyvärr ingen uppfattning om. Brukar normalt råda att endast använda extenders i absoluta nödfall, när det inte går att göra ngt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Har chattat med Netgear i USA som bekräftar att "seriekoppling" är möjlig men rekommenderar det inte och vill med hänvisning till det inte hjälpa till med problemet att IP-adress inte delas ut. Har googlat intensivt men misslyckas formulera sökfraser om att ansluta en extender till en extender som ger användbara träffar.

 

Ska också tillägga att i det här fallet är hastighetssänkningen du nämner inget problem. Problemet är lägenhetens utformning där det bara finns en given plats för routern med tanke på vilka anslutningar som behöver högsta möjliga hastighet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Columbi ägg. Tack. Sökte förut med ord som wifi och booster. Extender ger uppenbarligen renare träfflista. Rakt in i Netgears forum, för övrigt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följde råden i sista inlägget på den här sidan och fick det att funka, men bara hjälpligt och inser att med en så crazy lägenhetsplan som min så är det omplacering av routern med en hel del medföljande kabeldragning som gäller och därefter anslutning av extendrarna direkt till den.

 

Tack för tålamodet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
rimardas@gmail.com

Två Netgar modell EX6150 har jag trådlös  kopplad utan problem. Det täcker mer än 100 meter och till andra våningen med ca 35% bortfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...