Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

rickard 1

Rekommendera Poster

Jag kör sedan något år med ett modem, Huawei E367, som sedan är anslutet, via en hållare och kabel, till en Dovado 4GR router. Det har i stort fungerat bra men ger bara en hastighet på så där 7-11 Mbit/sek.  Ibland när vi streamar till TV märker vi emellertid att bilden hackar. Operatören är Tre, som vi för övrigt är nöjda med och även använder för telefoni.

 

Nuvarande avtal går ut om en månad. Tre erbjuder mig 4G routern Huawei E5172, alternativt modemet Huawei E3276 som jag i så fall använder med min nuvarande Dovado router. Router eller modem får jag utan kostnad mot att jag binder mig i 24 månader och betalar 159 kr/månad.

 

Min första fråga är, skall jag välja en ny router eller behålla den gamla routern och få ett nytt modem??

 

Andra frågan är om någon känner till routern Huawei E5172? Mäkligt nog kan jag inte hitta någon manual till den på nätet??

 

Killen på Tre lovar att batteri levereras med routern; SIM-kortet skall vara inbyggt i routern och kan inte bytas ut??

 

Känner någon till ett bättre alternativ?

 

Mkt tacksam för tips och info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tre ś  router är operatörslåst och även modemet om jag väljer detta. Kan låsas upp efter ett år till en kostnad av 300 kr.

 

Är det bättre att använda min nuvarande 2 år gamla Dovado 4GR router (ej operatörslåst), än den erbjudna Huawei E5172. Jag har svårt att avgöra detta; jag har uppgraderat routern med den senaste uppdateringen, vilket enligt hemsidan är den sista uppdateringen från Dovado(kommer inga fler).

 

Finns det ur strikt teknisk synpunkt någon fördel eller nackdel med ett separat modem som ansluts till routern med kabel?

 

Modemet Huawei E3276 finns på nätet för 8-900 kr, medan Huawei routern E5172 ligger runt 2200-2300 kr. Är dessa priser att lita på?? Om priserna är någorlunda korrekta går det kanske att få en bättre överskommelse med Tre om jag väljer modemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka erbjuder 4G för de områden du avser använda utrustningen?

Alltså hur är täckningen, i praktiken?

 

Edit: om det nu är tänkbart med annan operatör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den router som har högst omdöme på prisjakt är Huawei B593.

Till den kan också anslutas upp till två yttre antenner.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1735350,1295977

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1295977

Antennerna som nämns i texten säljs av tex ELFA.

Men idén själv betala för en ny router och vara obunden är kanske inte aktuell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre, Tele 2 och Telia erbjuder 4G i mitt område enligt reklamen, så täckningen är nog OK.

 

Får jag ett snabbare och stabilare internet med routern Huawei B593 än med min nuvarande Dovado 4GR router, som är obunden?

 

Mitt syfte är att få ett snabbare internet. Är det modemet eller routern som är flaskhals för hastigheten?

 

Eller måste jag pröva??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Funderade nyss på liknande byte men har inte bestämt mig.

Enligt Dovados supportsida fungerar inte SMS med E3276-modemet till 4GR-routern. (Du kanske måste uppdatera firmware i routern också, det krävs minst version 6.1.3.)

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre, Tele 2 och Telia erbjuder 4G i mitt område enligt reklamen, så täckningen är nog OK.

 

Får jag ett snabbare och stabilare internet med routern Huawei B593 än med min nuvarande Dovado 4GR router, som är obunden?

 

Mitt syfte är att få ett snabbare internet. Är det modemet eller routern som är flaskhals för hastigheten?

 

Eller måste jag pröva??

Det är modemet ihop med basstationen och förbindelsen emellan de två som bestämmer hastigheten. Att en operatör erbjuder 4G i ett område innebär inte att du har 4G-mottagning inne i din lägenhet av en sån kvalitet att du verkligen får ut 4G-hastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Slutresultatet av detta blev att jag tog Treś router Huawei E5172. Med den får jag en nedladdningshastighet i normalfallet på 40-45 Mbit/s med en topp på faktiskt 67 Mbit/s. Uppladdning ligger runt 20 Mbit/s och ibland mer. Detta gäller uppkoppling med kabel.

 

Trådlöst får jag ungefär samma hastigheter. Till en gammal hemmabyggd dator med Linux 12.04 LTS köpte jag en adapter för trådlös överföring, ASUS USB-N53. Adaptern fungerade "out of the box" och ger även den samma hastigheter.

 

Tycker det har gått bra!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...