Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Registerrensning


hondan

Rekommendera Poster

Hej

Har en Laptop Vista, ett par år på nacken.   

Mitt problem

Det tar lång tid för datorn att starta upp, och stänger jag ner den så måste jag vänta minst 10 minuter innan den startar, har tagit bort mycket i autostart. Ett faktureringsprogram börjar hacka och det kommer upp en massa varningsrutor, har lagt samma program på en annan dator och där fungerar det.

Kanske måste jag rensa i registret, men vet inte vad jag kan ta bort :(   har McAfee Total Protection i datorn, betald version

Behöver tips och hjälp..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite skeptisk mot att man ska rensa i registret själv, det är sällan det fungerar. Istället borde du överväga att installera om din dator från början.

 

Det brukar visserligen vara ganska krångligt då man vill se till att backa upp allt och kontrollera att man har installationsprogram och produktnycklar för de program man använder, men det brukar å andra sidan hjälpa väldigt mycket. Och antagligen blir resultatet bättre än att bara rensa i registret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

McAfee total Protection tar kanske en del resurser..Nu vet jag inte hur mycket RAM du har...Men ta ner Advanced system care Free, där finns de flesta verktygen för att optimera systemet..Programmet finns i programbanken hos pcföralla..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Stormuffin för ditt svar, jo det är nog det enklaste sättet, men jag vet ju inte OM det behövs rensas i registret, kanske det finns annat man kan göra.   Kanske något  program som kan både scanna och reparera HD, men det finns en uppsjö av dem och jag har ingen aning om vad som är bäst, som ger bäst resultat.  Har testat en del, men de bara letar på olika mängder och ber sedan att man skall uppgradera programmet för att få hjälp, och visst kan man göra det OM man vet att det ingen bluff är...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

McAfee total Protection tar kanske en del resurser..Nu vet jag inte hur mycket RAM du har...Men ta ner Advanced system care Free, där finns de flesta verktygen för att optimera systemet..Programmet finns i programbanken hos pcföralla..

Skall testa detta   tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite skeptisk mot att man ska rensa i registret själv, det är sällan det fungerar. Istället borde du överväga att installera om din dator från början.

 

Det brukar visserligen vara ganska krångligt då man vill se till att backa upp allt och kontrollera att man har installationsprogram och produktnycklar för de program man använder, men det brukar å andra sidan hjälpa väldigt mycket. Och antagligen blir resultatet bättre än att bara rensa i registret.

Tack för tipset   men vill kunna fixa detta utan ominstallation   kanske det inte är registret   utan något annat som ligger och "bråkar"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

McAfee total Protection tar kanske en del resurser..Nu vet jag inte hur mycket RAM du har...Men ta ner Advanced system care Free, där finns de flesta verktygen för att optimera systemet..Programmet finns i programbanken hos pcföralla..

Fick inte ner detta program   suck

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

McAfee total Protection tar kanske en del resurser..Nu vet jag inte hur mycket RAM du har...Men ta ner Advanced system care Free, där finns de flesta verktygen för att optimera systemet..Programmet finns i programbanken hos pcföralla..

Ram = 2558

Växlingsfil   2236 använd

Tillgänglig   3095

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passa på att högerklicka på din c-disk i utforskaren välj egenskaper, fliken verktyg och tryck på knappen felkontroll. Den kanske heter något annat, men något i stil med felkontroll.

 

Sen följer du guiden och låter den söka igenom din disk. Efter det om allt gick bra, gå till baka in på egenskaper för c-disken, välj verktyg och välj Defragmention. Ibland så piggnar datorer till efter dom blivit defragmenterade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara bra att bli säker på att hårddisken är hel innan man defragmenterar den (vilket kan göra den sämre) och Diskkontroll upptäcker inte alla hårddiskproblem. Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.
Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Men allra först, se till att ha säkerhetskopior på alla viktiga filer utifall att Windows lägger av rätt som det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ram = 2558

Växlingsfil   2236 använd

Tillgänglig   3095

Hej,

 

Du verkar ha snålt tilltaget med minne, och eftersom växlingsfilen måste använda mer än 2GB av det totala minnet (primärminne + storleken på växlingsfilen) så betyder det en hel del hårddisk aktivitet, när minnet skall växlas till växlingsfilen som ligger på hårddisken.

 

Om du har många program som autostartartas vid Windows uppstar samt att du själv har startat upp ytterligare så blir systemet trött av för lite minne.

 

Hur mycket minne har du i datorn?

Microsoft: Ta reda på hur mycket RAM-minne som finns i datorn

 

Men det skall nog inte påverka att det är problem att starta upp datorn, du måste vänta 10 min. säger du?

Ja som sagts ovan, kontrollera att det inte är något stök med hårddisken, för då kan allehanda lustiga fenomen inträffa.

Backup är a och o.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara bra att bli säker på att hårddisken är hel innan man defragmenterar den (vilket kan göra den sämre) och Diskkontroll upptäcker inte alla hårddiskproblem. Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

 

Men allra först, se till att ha säkerhetskopior på alla viktiga filer utifall att Windows lägger av rätt som det är.

Skall testa att göra detta. Har kört enbart diskrensning som visade. Inga problem, men vet att detta kan vara missvisande. Skall försöka testa HD-n. Om det funkar, för datorn är så seg så det tar låååång tid att komma någonstans ( jag skriver detta från en platta)

Kör man ner en backup på skiva ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Du verkar ha snålt tilltaget med minne, och eftersom växlingsfilen måste använda mer än 2GB av det totala minnet (primärminne + storleken på växlingsfilen) så betyder det en hel del hårddisk aktivitet, när minnet skall växlas till växlingsfilen som ligger på hårddisken.

 

Om du har många program som autostartartas vid Windows uppstar samt att du själv har startat upp ytterligare så blir systemet trött av för lite minne.

 

Hur mycket minne har du i datorn?

Microsoft: Ta reda på hur mycket RAM-minne som finns i datorn

 

Men det skall nog inte påverka att det är problem att starta upp datorn, du måste vänta 10 min. säger du?

Ja som sagts ovan, kontrollera att det inte är något stök med hårddisken, för då kan allehanda lustiga fenomen inträffa.

Backup är a och o.

 

Mvh

Har ännu inte lyckats med att kolla minnet :(

Jag har bockat av i autostart så mycket jag kan (av det jag vet vad det är ) men varje gång jag startar datorn så är de förvecklade igen. Suck

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör man ner en backup på skiva ?

Säkerhetskopiera (backup) kan man göra till en CD-skiva, USB-minne, extern hårddisk, online-tjänst typ Dropbox osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall försöka testa HD-n. Om det funkar, för datorn är så seg så det tar låååång tid att komma någonstans ( jag skriver detta från en platta)

Välj en variant av testprogram som ligger på en CD-skiva som du startar datorn från så att hårddisken inte används.

 

En del datorer har diagnostikprogram inbyggda som man startar genom att trycka någon särskild tangent på en gång man startar datorn. Kolla i manualen som du hittar på datortillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort en backup och skall snart öppna datorn igen och leta efter manualen för en ev annan startmöjlighet.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag går in på en del sidor t ex Microsoft så får jag upp en ruta där det står följande

"ett fel har uppstått i skriptet på denna sida

Rad 2

Tecken 1

Fel  eval har inte definierats

kod 2

och sedan URL  och adessen

 

och jag måste fortfarande vänta 15 till 20 minuter innan jag strtar om datorn   suck

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ännu inte lyckats med att kolla minnet :(

Jag har bockat av i autostart så mycket jag kan (av det jag vet vad det är ) men varje gång jag startar datorn så är de förvecklade igen. Suck

Datorn har 4 GB ram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag går in på en del sidor t ex Microsoft så får jag upp en ruta där det står följande

"ett fel har uppstått i skriptet på denna sida

Rad 2

Tecken 1

Fel  eval har inte definierats

kod 2

och sedan URL  och adessen

Det är inget som har med din dator att göra utan är något med webbsidan. Använder du Internet Explorer eller någon annan webbläsare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget som har med din dator att göra utan är något med webbsidan. Använder du Internet Explorer eller någon annan webbläsare?

Hej. Jag har använt Google Crome, men lyckats ta bort den :(    just nu kör jag då IE....skall se om datorn tillåter mig att installera google crome igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu fått ner Google Crome :)   Men får inte bort Bing  grrr     vill ha google som sökmotor, var in och ändrade till google som standard, men det fungerar inte....

Men dator går lite snabbare nu och programmet som jag inte fick att fungera gör detta nu, men bara om jag lägger det direkt på skrivbordet, annars indikerar den på att det saknas en fil...konstigt, men datans värld är inte enkel (för mig)   

Jag vill tacka er alla för den hjälp jag fått hittills...guld värt   /Hondan   (Barbro) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...