Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med bluescreen (system_service_exception)


coffe85

Rekommendera Poster

Har fått problem med en BSOD. Trodde först att det brodde på mitt antivirus (norman) så tog bort det men felet kvarstår. Här är följande felkoder jag får:

 

STOP: 0x0000003B (0x00000000C0000005, 0xFFFFF8000336F53F, 0xFFFFF8800AC9FF70, 0x000000000000000).

 

Någon som har någon tanke på vad detta kan vara eller hur jag kan lista ut vad det är? Jag har problem med att windows update inte kan installera vissa uppdateringar så tankarna går till ifall det också kan vara en orsak? Ram-minnet är 7 månader gammalt typ och datorn har funkat bra fram tills för en vecka sen då detta felet dök upp.

 

Hilfe Bitte!! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

 

STOP: 0x0000003B skulle kunna vara grafikdrivrutin som felar eller grafikkortet inte sitter korrekt nedstoppat i PCI-E kontakten på moderkortet.

Börja med att kontrollera detta sista och att allt kablage, kontakter, grafikkort etc. i datorn sitter anslutna riktigt.

 

Se också detta för denna felkod: http://www.faultwire...003B-*1074.html

 

  • Vad har du för dator och modellbeteckning?
  • Stationär eller laptop?
  • Om hemmabygge; moderkortets fabrikat och modellbeteckning?
  • Grafikkort: fabrikat och modell?
  • Vilken grafikdrivrutin använder du?
  • Vilken BIOS ver.?

Laptop - hämta nyare grafikdrivrutin från tillverkarens sida.

Stationär dator ladda hem och installera grafikdrivrutiner för just ditt grafikkort

nVidia - senaste grafikdrivrutiner

AMD (ATI) Radeon - senaste grafikdrivrutiner

 

Har du svårt att få fram detta så ladda ned gratis Speccy och läs av informationen och där skall även BIOS ver. anges.

Obs. Gör anpassad installation och bocka ur ev. tredjeparts-program tex. toolbars etc. som du inte vill ha på din dator.

 

Testa datorns primärminne (ramminne): Guide - Minnestest

 

Återkom med resultat eller om du behöver hjälp med att hitta rätt drivrutiner.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

Om du har en Windows 7 installationsskiva så installera om datorn. Jag hade också det problemet och jag installerade om hela datorn och då funkade det. Om du inte har det så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske ska vara lite försiktig innan man bara installerar om, utan att först ha kollat mer om vad det kan handla om.

 

Du coffe85, ser inga andra ledtrådar i din BSO, t ex att det kan stå BAD_POOL, INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE eller något annat, sådant brukar då ofta stå lite längre ner.

Då kan det vara lite lättare att kanske kunna ringa in felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du coffe85, ser inga andra ledtrådar i din BSO, t ex att det kan stå BAD_POOL, INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE eller något annat, sådant brukar då ofta stå lite längre ner.

Då kan det vara lite lättare att kanske kunna ringa in felet.

Det står säkert SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION eftersom det är betydelsen av 0x0000003B.

 

Microsofts sida för felkoden 0x0000003B: http://support.microsoft.com/kb/980932

Dock endast intressant om blåskärmen har något samband med användning av Firewire (IEEE 1394).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Innan jag fick svaren så installerade jag om W7 detta som jag nämnde i en annan tråd funkade ju inte. Blev galen och slet ut tre av de fyra ram minnena jag har och testade igen. Vipps så funkade det. installerade det nödvändigaste för att kolla om jag fick någon bluescreen (typ antivirus m.m). Körde på och allt funka bra. Körde ett test på minnet med windows egna test och den visa inget konstigt. Antog nu att detta minnet var ok så jag stoppa i ett till och körde memtest86. Fick direkt över 1000 errors. Tog ut de minnet jag stoppade i senast och bytte till ett annat. Körde memtest86 i 3 timmar på dessa två utan några errors. Bytte till de fjärde minnet och på 10 min så fick jag 76000 errors... startade sedan upp datorn med de två minnena och fick bluescreen efter 4 min.

 

Fråga till er: det måste väll vara de två minnena som är kass eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar troligt, men för att vara säker ta ut alla minnen och stoppa in endast ett av dem som troligen är trasiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar troligt, men för att vara säker ta ut alla minnen och stoppa in endast ett av dem som troligen är trasiga.

 

Gjorde som du sa och stoppa endast in ett av de minnena jag misstänkte var dåliga och direkt började den räkna in x antal errors. Så gör den ju inte på de andra två minnena som fungerar alltså borde minnena vara kassa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Körde du minnestesten i mitt tidigare inlägg #2 och följde mina råd i denna; hur man skall göra för att felsöka minnesmodul efter den andra och på så sätt försöka få fram den felande minnesmodulen?

 

När man har konstaterat vilken det är så märk upp denna och sedan så kan man välja att antingen fortsätta köra med mindre minne eller komplettera med nya och kanske större minnen - vilka helst då skall vara ur ett och samma minnesskit; m.a.o. alla gamla plockas ur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde du minnestesten i mitt tidigare inlägg #2 och följde mina råd i denna; hur man skall göra för att felsöka minnesmodul efter den andra och på så sätt försöka få fram den felande minnesmodulen?

 

När man har konstaterat vilken det är så märk upp denna och sedan så kan man välja att antingen fortsätta köra med mindre minne eller komplettera med nya och kanske större minnen - vilka helst då skall vara ur ett och samma minnesskit; m.a.o. alla gamla plockas ur.

 

Hmm jag tog ju ut alla minnena och startade testet och efter typ 5 minuter var det uppe i 320 errors. Hur menar du att jag skulle göra?Testa minne för minne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Japp, för att försöka se vilket minne som felar och för varje enskild minnesmodul så går testen av just detta naturligtvis snabbare.:rolleyes:

 

Kom ihåg att märka upp det felande eller lägg detta på särskild plats så dessa inte blandas ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, för att försöka se vilket minne som felar och för varje enskild minnesmodul så går testen av just detta naturligtvis snabbare.:rolleyes:

 

Kom ihåg att märka upp det felande eller lägg detta på särskild plats så dessa inte blandas ihop.

 

de två minnena jag körde som var dåliga fick errors direkt, de andra två minnena köre jag 7 timmar på (5 passes) utan några fel. Minnena jag kör är följande: http://www.inet.se/produkt/5315191/corsair-16gb-4x4096mb-cl9-1600mhz-vengeance-lp. Eftersom de bara säljs i 4 pack kan det bli problem med att ersätta dem med något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Inet-sidan du länkade till har minnena livstidsgaranti, dvs du får kontakta Inet eller Corsair och se hur de löser problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...