Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Thomson 799v2 i bryggat läge


Mikael63

Rekommendera Poster

Skickade igår förmiddag denna fråga till Telia:

Hej!

Väntar på en leverans av en Thomson Gateway 799 v2.

Vill kunna köra den i bryggat läge.

(eftersom det är modemet och inte routern jag ska byta ut)

Kommer jag att hitta en kryssruta typ "Bridged Mode" om jag surfar in på dess webbgränssnitt eller krävs andra åtgärder?

 

Telias "Vi svarar snart!" kan ju dröja ytterligare en tid, antar jag...

 

Har försökt hitta svaret på denna fråga själv men inte lyckats.

Flera som "fått hjälp av Telia att sätta den i bryggat läge" men inte hur detta genomfördes..

 

En användarhandbok för en TG799vn hittade jag hos en bostadsrättsförenings hemsida (tack!) men där framgår inte hur. Jag antar att Telias benämning enl. ovan är samma produkt som handboken beskriver?

 

Någon som har gjort detta och kan beskriva proceduren?

Funkar det inte tänkte jag inte lösa ut produkten..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågor via e-mail kan ta flera dar. Om det går att frågan via deras chattsupport går det snabbare.

 

Som jag har uppfattat det (åtminstone med andra routrar från dem) måste Telia göra inställningen från dem, dvs du måste ringa dem efter att du har kopplat in routern så att de kan gå bakvägen in i routern. Detta därför att de har en special-firmware i routrarna som döljer funktioner för att okunniga användare inte ska förstöra för sig själva och sedan kräva gratis hjälp från Telia.

 

Kontrollera vad som gäller om du inte löser ut produkten. Ibland kan företag då kräva en på flera hundra kronor för den kostnad de har för leveranserna och administration, så ibland är det billigare att lösa ut paketet och skicka tillbaks det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra det du skrivit :thumbsup:

 

13:27:26 Lisa Det du behöver göra för att kunna koppla en egen router till gatewayen, är att kontakta oss på supporten när gatewayen sitter inkopplad. Då kommer vi åt att justera dess mjukvara, så att gatewayen via port 4 konfigureras som ett rent modem.

13:27:33 Lisa Övriga tre portar reserveras då för övriga tjänster.

13:28:14 Mikael Okej. Kan jag göra detta via Chatten?

13:28:27 Lisa Ja, det går bra. Chattar vi då via samma gateway så bryts chatten när bryggningen går igenom, bara.

 

Och lite senare som svar på min fråga:

 

Hej!

Tack för din förfrågan.

Vi chattade nyss om detta och som jag nämnde så behöver du bara kontakta vår support när du har fått gatewayen och haft den inkopplad en stund.

Sätt din egen router i port 4 på gatewayen, så behöver du inte koppla om något mer sedan.

 

Om du har vår TV-tjänst också så är det några funktioner som inte är kompatibla i bryggat läge, det gäller Spotify via TVn och våra appar för smarta mobiltelefoner: Zappa och Spela in. Övrigt påverkas inte. Ditalbox och eventuell extra telefoniadapter kopplas till port 1, 2 eller 3.

 

Har du fler frågor så är du välkommen åter,

ha en fortsatt fin vecka så länge!

 

Med vänlig hälsning

 

Lisa Arvidsson

Telia Kundservice

 

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, nu var det fixat. Fast med facit i hand hade det varit bättre att ha behållit den som den var.

Den hade en (försämrad) egenskap som medförde att jag inte längre kunde nyttja en splittad nätverkskabel :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) En reset kanske återställer den till obryggat läge eller kontakta Telia igen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var tydligen inte modemet som var orsaken till att jag skulle byta enhet.

Nästa steg blev routern och om jag ändå skulle byta ut den så kunde jag köra med Telias TG799 även som router. Även denna gång var det Telia som tog bort bryggat läge.

 

Dock har jag klantat mig och i gränssnittet tagit bort en enhet som skulle vara kvar .. :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Telia cam with a good offer, a Thomson gateway 799v2, 3 months free trial, easy to install she said............however I tried still no satisfaction, same old 7mbs.....contact today with telia, say that they cant connect it up but must send out a technician Dec 27th.....costing 500kr PLUS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej uddeboda2!

 

Är det något du vill ha hjälp med får du skriva mer detaljerat vad du har för problem och helst på svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...