Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Komma in i en HP Compax dx 2450 med Vista Buisiness


rickard 1

Rekommendera Poster

Har blivit ombedd att få en dator, HP Compax dx 2450, med Windows Vista Buisiness OEMAct, att fungera.

 

När datorn startas kommer jag inte in i Windows; jag kan välja mellan att starta normalt eller starta en startreparation. Oavsett vilket alternativ jag väljer står datorn och tuggar och kommer inte vidare.

 

Jag har försökt F9 diagnostic, F11 system recovery och F8 utan att komma in. Med F10 kommer jag in i BIOS där jag inte kan hitta något anmärkningsvärt.

 

Jag har också kört med en Linux live CD; jag väljer språk och efter lite tuggande fylls skärmen med text, förmodligen en log.

 

Uttrycket "exception Emask 0x0 SAct 0x0 SErr 0x0 action 0x0" skrivs ut på flera rader plus en massa annat. Efter lång tid kommer Linux startsida upp. Det verkar dock som jag ändå inte kommer åt alla de filer som skall finnas på hårddisken.

 

Har sökt på nätet efter en Manual, utan framgång. Det jag skulle vilja veta är med vilket kommando jag kan göra en ominstallation av Vista. Jag har inga lösa CD.

 

Har någon ett bra tips för hur jag kan gå vidare är jag mycket tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också kört med en Linux live CD; jag väljer språk och efter lite tuggande fylls skärmen med text, förmodligen en log.

 

Uttrycket "exception Emask 0x0 SAct 0x0 SErr 0x0 action 0x0" skrivs ut på flera rader plus en massa annat. Efter lång tid kommer Linux startsida upp. Det verkar dock som jag ändå inte kommer åt alla de filer som skall finnas på hårddisken.

Står det något innan "exception" t ex ata1.00:? Se http://forums.fedoraforum.org/showthread.php?t=219746

För i så fall verkar det vara problem med att komma åt hårddisken, vilket kan bero på dålig hårddisk eller dålig kabel till hårddisken och då behövs hårddisken resp. kabeln bytas ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Kass hårddisk/Kass kabel, vilket betyder som Cecilia skrivit nya prylar

+ ny Windows.

Om du inte tänkt köra tex nån linuxrelease efter installationen av ny hårddisk.

Är datorn värd det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ens Windows-licens gäller fortfarande efter ett utbyte av hårddisk, för att inte tala om att man förstås kan byta SATA-kabel utan att licensen upphör. En Vista-licens, som kom med en HP-dator, är knuten till moderkortet och även det får man byta till ett likvärdigt utifall att original-moderkortet gått sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står det något innan "exception" t ex ata1.00:? Se http://forums.fedora...ad.php?t=219746

För i så fall verkar det vara problem med att komma åt hårddisken, vilket kan bero på dålig hårddisk eller dålig kabel till hårddisken och då behövs hårddisken resp. kabeln bytas ut.

 

Det står ata1.00: exception Emask....

 

Vad innebär detta??

 

Eftersom datorn fungerar med en Linux CD måste väl hårddisken fungera på något sätt??

 

Med en live CD med Linux 11.04 har jag kommit in i datorn, men jag kan inte hitta några Windows filer.

 

Enligt uppgift från ägaren till datorn skall det finnas en katalog med bilder nerladdade från en telefon. Jag kan inte hitta någon sådan katalog. Finns det något bra knep att finna en sådan katalog??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du kör från en live-CD används hårddisken inte av systemet. Är partitionerna på disken monterade? Vad ger kommandot: cat /etc/mtab | grep ntfs? Kommandot visar de rader i /etc/mtab som innehåller ntfs (Windows filsystem). Finns ingen sådan rad så är de inte monterade. Vilka mappar finns i /media? Innehåller de filer eller mappar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du kör från en live-CD används hårddisken inte av systemet. Är partitionerna på disken monterade? Vad ger kommandot: cat /etc/mtab | grep ntfs? Kommandot visar de rader i /etc/mtab som innehåller ntfs (Windows filsystem). Finns ingen sådan rad så är de inte monterade. Vilka mappar finns i /media? Innehåller de filer eller mappar?

 

Hej och tack för svaret,

 

Jag kan inte få fram de snedstreck som kommandot kräver; har frsökt med flera tangentkombinationer utan framgång.

 

Under filesystem/media finns två kataloger; cd rom och OS_TOOLS.

 

Under Computer hittar jag 320 GB Hard Disk: OS_TOOLS; klickar på Properties och får upp att kapaciteten bara är 2 GB varav 1,7 är fria.

 

Piskar jag en död häst när jag försöker komma in i denna hårddisk?????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är det för att du inte har svensk tangentbordslayout?

Snedstreck på amerikanskt tangentbord är där bindestrecket är på ett svenskt, nere till höger bredvid Skift-tangenten.

 

OS_TOOLS låter som en partition med HPs diagnostikprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...