Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TEXTEDITOR


TomV

Rekommendera Poster

Jag har sedan många år tillbaks använt en texteditor som jag inför varje byte av Windows-version varit beredd på inte längre skulle fungera, men som till min stora förvåning fortsatt att fungera som vanligt.

Men med Windows 8 tog det stopp.

 

Jag skulle vilja ha tips om något bra program (gärna gratisprogram) för att editera i textfiler.

Helst med möjlighet både att jobba i "full screen" och kommandostyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte NoteTab Light som inte funkar med Windows 8? I så fall tänker jag inte uppgradera min Windows 7 där jag satt NoteTab Light som min default editor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte NoteTab Light som inte funkar med Windows 8? I så fall tänker jag inte uppgradera min Windows 7 där jag satt NoteTab Light som min default editor.

Enligt kravlistan för NoteTab Light så är Windows 8 godkänt: http://www.notetab.com/download-now.php

 

Notepad++ ser också ut att fungera i Windows 8: http://notepad-plus-plus.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Betyder att jag har två alternativa texteditorer.

Har installerat båda på min gamla Windows XP för att utvärdera vilken jag tycker passar mig bäst.

Jag har gjort en snabb koll av båda och saknar en sak i båda.

Nämligen att kunna ange vilken mapp man pekar på vid uppstart.

Hette "Change directory" i min gamla texteditor CodeWright.

Någon som vet om möjligheten finns?

 

På tal om CodeWright.

Någon som vet vad som hänt med den?

Jag hittar den varken som gratisprogram eller betalprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter utvärdering har jag kommit fram till att Note Tab Light är det bästa alternativet.

Tack för tipset.

I vissa avseenden är den t o m bättre än den jag använde tidigare.

Det enda jag brukar använda som jag inte hittat hittills är möjligheten att ha två filer öppna som upptar övre resp. undre halvan av skärmen.

Om jag använder "Second window" hamnar fönsterna bredvid varandra (till vänster resp. höger).

Har jag missat någon möjlighet att placera fönsterna annorlunda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Ett gammalt ämne från 2013 som åter blivit aktuellt.

Jag letade då efter en texteditor som ersättere för den jag tidigare använde och som visade sig inte fungera i Windows 8.

Jag fick två förslag NoteTab Light och Notepad++ och jag valde den förstnämnda.

Det finns tyvärr en bugg i NoteTab Light som innebär att när man placerar cursorn för att mata in text så händer det ibland att texten man matar in hamnar någon annanstans i dokumentet och inte där cursorn är placerad.

Det som komplicerar saken är att texten hamnar utanför skärmen så det ibland inte är helt enkelt att lokalisera var texten tagit vägen. Enklaste sättet att bli av med den felaktiga texten skulle vara att göra UNDO några steg bakåt, men i NoteTab Light är detta begränsat till att man bara kan backa ett steg.

Det pågår för närvarande ingen utveckling av NoteTab Light och därför har jag inga större förhoppningar om varken att buggen rättas till eller att UNDO-funktionen utökas.

Jag skulle uppskatta om någon som använder sig av Notepad++ kunde berätta för mig om UNDO-funktionen i den är lika begränsad som i NoteTab Light.

Jag är också intresserad av alternativa förslag till texteditor förutom de två nämnda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var har du sett att det f.n. inte pågår någon utveckling av NoteTab Light?

 

Trots att jag är en flitig användare av programmet så har jag aldrigt upplevt den bugg du beskriver. När det sedan gäller UNDO-funktionen så vet jag inte vad "Multi-level undo/redo"-funktionen, som finns i NoteTab Pro innebär.

https://www.notetab.com/comparison-chart

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ställde frågan till Fookes Software om planer att utveckla "undo" i NoteTab Light fick jag svaret att det inte fanns några sådana utan att de då rekommenderade NoteTab Pro.

 

De skrev också:

 

NoteTab Light is a freeware program and is currently not under development and is provided as is.

Once we do start developing NoteTab Pro and the other versions, we can look into this. 

 

De beskriver "undo" i NoteTab Pro som "the ability to complete multiple undo´s" och jag tolkar "complete" som något i stil med Word att man kan backa hela vägen tillbaks där man började.

Notera att det står "currently", det finns alltså inget som hindrar framtida utveckling.

 

Jag nämnde i förbigående att anledningen till min fråga var att jag har problem med att text ibland hamnar på fel ställe i dokumentet och att det är lite problematiskt eftersom texten hamnar utanför skärmen så att man inte enkelt kan se var den tar vägen och det var faktiskt de själva som bad att få veta mer om vad som händer.

Det har efterlyst vissa kompletterande uppgifter som jag nu har skickat.

 

Att de visade intresse för det tolkar jag som att även om det för närvarande inte sker någon utveckling så är de inte främmande för att göra visst underhåll.

 

Jag har alltså använt NoteTab Light sedan 2013 och det är först nyligen som jag upptäckt buggen.

Det är egentligen bara i ett enda dokument jag lagt märke till det och som råkar vara betydligt större än mina övriga dokument.

Att dokumentet funnits länge och problemet uppstår först nu antyder att det kan ha med storleken att göra.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett välformulerat svar! (Jag är svag för sådana.) Jag tycker inte det är så konstigt att Fookes Software inte lägger ner krut på att införa vissa finesser i gratisversionen. Om den innehöll det skulle ju ingen vilja köpa NoteTab Pro och det är naturligt för ett företag att vilja tjäna pengar på sin verksamhet. Däremot tycker jag, liksom en av kommenterarna här https://www.g2crowd.com/products/notetab/reviews, att mellannivån NoteTab standard, som man måste köpa tillsammans med Pro, känns onödig.

 

Du har säkert rätt i att "buggen" har med storleken på textdokumentet att göra. Mitt största textdokument är 999 kB och jag förmodar att ditt krånglande dokument är större än så.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med.

Att en gratisversion bara innehåller grundfunktionerna är inte alls konstigt, den skall ju vara reklam för betalversionen.

Min förhoppning var inte att få en fullständig undo-funktion som i Pro utan handlade om att öka ut den så att man kan backa ett antal steg (kanske 5 - 10). Det hade hjälpt i mitt fall för att kunna backa ur text som hamnat på fel ställe.

Din förmodan när det gäller dokumentstorlek är helt riktig. Det dokument som ibland bråkar med mig är 4294 kB.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde kommentera en sak.

Jag antar att Light är en skalad version av Pro och därför misstänker jag att samma fel finns i båda.

Antagligen har man på Fookes Software samma misstanke vilket skulle förklara varför de var så pass intresserade av att få veta mer om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fookes Software visar sig vara betydligt mer intresserade av mitt lilla problem med text som hamnar fel än vad jag hade förväntat mig. Det visar sig nu att samma problem i stora dokument har rapporterats tidigare i NoteTab Pro.

Förslaget till lösning då var att byta ut filen rich32.dll, men detta visar sig vara inte helt enkelt eftersom den i min dator finns på sex olika ställen och flera av dem dessutom olika versioner.

En ytterligare komplikation är att det aldrig bekräftades att det gjorde någon nytta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev TomV:

filen rich32.dll

Inte riched32.dll?

NoteTab använder C:\Windows\SysWOW64\riched.32dll

(Windows 7)

Även riched20.dll på samma ställe används.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur att någon är vaken, TACK.

Helt rätt att det skall vara riched32.dll.

Intressant att det är den på  C:\Windows\SysWOW64.

Där finns den även i Windows 8.1 och det är i så fall den man skall byta ut.

Frågan är då bara vad man skall ersätta den med.

Det som stör mig lite är att det inte finns någon bekräftelse på att det verkligen löser problemet.

Jag är inte speciellt förtjust i problem av typ "händer någon gång ibland utan att man vet varför".

Om man byter ut riched32.dll så kan det ta veckor innan man kan dra någon slutsats om det gjort någon nytta eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev TomV:

Frågan är då bara vad man skall ersätta den med.

Ja, precis. Och om man nu ersätter den med någon annan, kommer då filen att ersättas igen om man ex. kör systemfilsgranskaren?
(eller vad den kallas)

 

Kan du återskapa felet "med flit", om du håller dig i det större dokumentet (OM det nu faktiskt är storleken som spökar), eller sker detta väldigt slumpartat? Kan du hitta något gemensamt, som ex. att det felaktiga stället alltid är senare eller alltid är tidigare än insättningspunkten?

Inte för jag har något förslag på åtgärd men Fookes kanske behöver den infon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är problemet som det verkar helt slumpmässigt och jag har inte hittat något sätt skapa det med flit.

Det kan gå flera veckor utan att det händer, det kan också uppstå flera gånger samma dag.

Oftast adderas texten längre ner i dokumentet än vad som var avsikten, men jag är inte säker på om det alltid är så.

Det egentliga bekymret är att texten hamnar utanför skärmen så att man får börja leta efter var det har tagit vägen.

Jag har nu börjat att notera precis vad som sker varje gång felet uppträder, kanske kommer det att visa sig finnas logik i galenskapen som jag hittills missat. 

Jag vet att det har hänt flera gånger när jag börjat inmatningen i kolumn 1 på en rad och sedan jag började undvika det har jag inte haft några problem, men det kommer ju att ta flera veckor utan problem innnan jag kan dra några slutsatser av det.

Just  nu lutar det åt att jag, när det gäller stora textdokument, kommer att försöka med något annat gratisprogram,  t ex Notepad++ (tips om andra mottages med tacksamhet).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...