Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IDG's omänskliga erbjudanden


Jodie

Rekommendera Poster

post-23286-0-10216900-1366713258_thumb.jpg

 

När jag råkade se IDG's annons om "grymma erbjudanden" både häpnade och äcklades jag. Omedelbart associerade jag till GUDFADER-filmerna där ett uttryck översatt till svenska ungefär löd: "Jag ska ge honom ett erbjudande han inte kan motstå."

Såvitt jag minns innebar det att filmens maffiagubbar hotade och hanterade människor på ett så skrämmande och hänsynslöst sätt att vederbörande obönhörligen måste underkasta sig. Där handlade det om bokstavligen "grymma erbjudanden".

 

Och det är inte heller ovanligt att de annonser IDG tar in här, påträngande visar skrämmande våldsscener.

 

IDG's eforum har sannerligen inneburit fantastiskt mycket positivt för mig på så sätt att jag fått otroligt mycket hjälp här genom åren, och jag har svårt tänka mig att det finns ett fullgott alternativ... men desto sorgligare tycker jag det är med den allt råare miljön här. :(

 

Jag bifogar bilder av annonsen och ur ordboken:

ORD FÖR ORD

SVENSKA SYNONYMER OCH UTTRYCK

 

post-23286-0-25303600-1366713296_thumb.jpg

 

post-23286-0-78851400-1366713324_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grym har väl fått en lite annan betydelse de senaste 10 åren när först tonåringar, men sedan fler, började använda ordet för något som är häftigt (för att ta ett något äldre tonårsord), märkvärdigt och/eller uppseendeväckande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag hör ordet grym så betyder det 90-95% av gångerna att något är väldigt bra, något är grymt bra. Det är precis vad det betyder här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...