Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vart ska mina kablar?


Wilhelm

Rekommendera Poster

Hej, har ett nytt chassi. Till fläktarna är det en molex kontakt med både hona och hane, samt en 3 pins liten grej som sitter ihop med molex kabeln. Fråga 1: Kan jag med molex kontakten koppla vidare till ännu en molex (som på bilden), eller blir det något fel då? Skulle uppskatta om det gick då mitt nätaggregat bara har 3 molex kontakter. Fråga 2: 3pins kontakten, ska den sitta på en av fläkt platserna på moderkortet? Om inte, vart? Sen så är det frontpanelens ljudkontakter. Jag har läst olika versioner om hur man ska koppla dessa på moderkortet. Version 1: Man kopplar in både HD AUDIO och AC'97 på moderkortet. Version 2: Man kopplar in en av dem och justerar sen i BIOS vilken man har valt. Vilken av dessa två stämmer, eller har jag missuppfattat helt?

post-128281-0-13738300-1364233376_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Fråga

1. Ja om denna skall kopplas till nätaggregatets molexkontakt och det inte är något extremt strömkrävande.

 

2. Vet ej, står det något i manualen som följde med?

 

Sen så är det frontpanelens ljudkontakter. Jag har läst olika versioner om hur man ska koppla dessa på moderkortet. Version 1: Man kopplar in både HD AUDIO och AC'97 på moderkortet. Version 2: Man kopplar in en av dem och justerar sen i BIOS vilken man har valt. Vilken av dessa två stämmer, eller har jag missuppfattat helt?

Nr. 2, koppla endast in HD AUDIO i rätt kontakt på moderkortet. Moderna moderkort har detta satt som standard i BIOS Setup istället för det äldre AC'97

Så var det på mitt ASUS P8Z68 Deluxe moderkort.

 

Vad är det för moderkort och modellbeteckning och vad är det för chassi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Fast då får den fläkten ström från moderkortet och inte via Molex väl och då skall du nog inte koppla Molex till nätaggregatet.

 

Det bästa är att du förtydligar vilka kontakter som går vart och vad det är för grejor du har.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast då får den fläkten ström från moderkortet och inte via Molex väl och då skall du nog inte koppla Molex till nätaggregatet.

 

Det bästa är att du förtydligar vilka kontakter som går vart och vad det är för grejor du har.

Mvh

 

Från molexkontakten går två kablar in i 3 pins kontakten från 3 pins kontakten gå sedan tre kablar vidare till fläkten i mitt aerocool x warrior, exakt samma för andra fläkten. Moderkortet är ett asus F1A55 R2.0. Manualen till chassit är noll och ingenting så jag vet inte något mer.

post-128281-0-70695500-1364239416_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du visar på bilden är en adapter för att ansluta fläktar.

 

Om sladden från fläkten är tillräckligt lång för att ansluta direkt till moderkortet behöver du inte använda adaptern. Om sladden är för kort ansluter du fläkten till adaptern och 3-pin kontakten till moderkortet.

 

Om det inte finns tillräckligt med fläktkontakter på moderkortet ansluter du 2-pin molex kontakten till en molex från nätaggregatet.

 

Du ska inte använda både 3-pin kontakten och molex kontakten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Detta moderkort? http://www.asus.com/...ards/F1A55_R20/

 

Jag tittar i moderkortets manual sidan 1-24

Och där står att det finns 2x Chassis fan (4-pin) kontakter och då kan du koppla in två av fläktarna på dessa, gör inget att fläktkontakten har 3-pin - men då skall inte Molex kontakten för dessa kopplas in på nätaggregatet.

Och dessutom styrs dessa av det medföljande programmet Fan Xpert som ingår i ASUS AI Suite II

 

Dessutom finns 1x Power fan (3-pin) och dit kan du koppla en fläkt till ifall du vill

 

 

 

CPU fläkten kopplas i kontakten som sitter längst upp närmast processorn, ifall den inte redan är inkopplad.

post-73434-0-89204100-1364241175_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Minnena om du endast har 2 st. minnesmoduler kopplas in i Blå minneskontakter på moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...