Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Disken full fast med vad?


FreddeTwelvestep

Rekommendera Poster

FreddeTwelvestep

Hejsan!

 

Har problem med en disk i min dator. Jag har en 60 GB ssd med OS på och en vanlig IDE på 500 GB där jag lägger resten av programmen på. OS:et är Win 7.

 

Problemet nu är att båda börjar bli fulla. 60 GB ssd disken förstår jag varför den nästan är full men den andra är också nästan full fast jag vet ej vad som tar upp all plats.

Tittar man på egenskaperna för disken visar den att där är endast 6,51 GB kvar. Markerar man alla filer och kataloger på disken så står det att sammanlagda storleken är 4,47 GB. Min fråga är då hur han 481GB vara upptaget om sakerna på disken bara tar 4,47 GB plats? Kan lagra några säkerhetskopior på disken som jag inte ser?

post-128679-0-54702100-1363640102_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

 

Markerar man alla filer och kataloger på disken så står det att sammanlagda storleken är 4,47 GB. Min fråga är då hur han 481GB vara upptaget om sakerna på disken bara tar 4,47 GB plats?

Fast på vänstra bilden har du egentligen valt att visa egenskaperna hos en enda fil mapp - b98e2549d...etc. och denna är på c:a 4,47GB

 

 

Till att börja med föreslår jag att du kör det inbyggda Diskrensningsverktyget för att frigöra utrymme på systemdisken.

Bäst är att starta om datorn innan du kör Diskrensningsverktyget.

 

Start > i sökfältet skriv disk > i listan som kommer upp klicka på Diskrensning

 

i Diskrensningsverktyget klicka på Rensa systemfiler > bocka i Windows Update-rensning och bocka i lämpliga rutor särskilt Temporära filer etc.

Klicka på fliken Fler alternativ och i nedre rutan Systemåterställning och skuggkopior klicka på Rensa alla återställningspunkter utom senaste > klicka 'Ta bort filer' > OK

Detta rensar åtskilliga GB från disken.

 

Se också inlägg #12 i denna tråd: http://eforum.idg.se...ost__p__1588488

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att "Egenskaper" ska visa hyfsat rätt måste man slå på både visning av operativsystemfiler och dolda filer. Mappen för systemåterställningspunkter är extra gömd och innehållet i den brukar inte komma med i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man få en visuell presentation av diskstatus är Sequoia View ett litet trevligt program

http://w3.win.tue.nl/nl/onderzoek/onderzoek_informatica/visualization/sequoiaview/

 

SSD disken, se till att inte fylla den för full. Den mår inte bra av det. Lämna minst 10 % ledigt, gärna 20 %.

 

Som sagt, kör diskrensning. En bra start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...