Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD/RW-spelaren har slutat spela upp vissa skivor


Rolfgkohler

Rekommendera Poster

Min dvd-spelare/brännare Matshita DVD-RAM UJ-860S ATA-device som sitter i en ASUS X53 (6 år gammal) har slutat spela upp vissa skivor. Mina egna brända fungerar alltid att spela upp men nya filmer och program fungerar sällan att spela upp.

 

Någon som har en lösning på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju fått damm/smuts på laserslinsen i CD/DVD-läsaren, speciellt om den har några år på nacken så kan damm alltid leta sig in.

Det finns speciella rengöringsskivor med mikrofiberborstar på dom flesta elektronik och datorhandlare tex. Kjell & Company och Clas Ohlson. Brukar kosta under hundringen.

Dessa passar också på vanliga DVD-spelaren och rengöringsspåret aktiveras via en meny ungefär som på en helt vanlig DVD-film (i allafall på min Hama-rengöringsskiva). Kruxet är att rengöringsskivan måste kunna läsas för att den skall kunna rengöra, så det kan bli lite av ett moment 22.

 

Torka av släden från damm och smuts.

 

Du kan ju också testa att blåsa med tryckluft på burk, stäng först av datorn med släden ute och för in blåsröret försiktigt och blås väck ev. damm från laserlinsen.

Dessa finns att köpa på dom flesta dator och elektronikbutiker.

Ex. Kell & Company eller Claes Ohlsson och kostar under hundralappen.

 

Men eftersom en ny CD/DVD bara kostar dryga hundralappen mer, så kanske det är liten vits med att kosta på en rengöringsskiva och det kan vara nåt annat också, men däremot kontrollera om det finns en nyare Firmware till just din modell att hämta från tillverkaren.

Obs. Ej att förväxla med drivrutin.

Det kan ibland lösa problem med att läsa och skriva till olika typer av skivor.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Jag har kört en rengöringsskiva men det hjälpte inte. Jag gjorde som så att jag brände en kopia av DVD-skivan som inte ville starta i min ASUS på en annan dator och sedan så kunde jag spela upp DVD-copian på min ASUS. Jag ska kolla upp det där med firmware.

 

Roffe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...