Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

Dålig kvalitet vid export i FCE

Medlem är utloggad   Kimsan! 

• Nykomling
  • Pip
  • Grupp: Medlemmar
  • Gick med: 2009-08-15

Skrivet 12 feb 2013, 12:39

Hej!

Jag får så dålig kvalitet när jag exporterar i FCE, jag filmar i 1080/50p, klippen ser utmärkta ut men efter export blir det riktigt dåligt. Har testat olika variationer men eftersom jag har rätt dålig koll blir det verkligen inte bättre. Filmerna ska spelas upp på dator.

Någon som har koll på detta, skulle bli oerhört tacksam.

Mvh Kim
0

Medlem är utloggad   Monshi 

• Beroende
  • Ikon
  • Grupp: Moderatorer
  • Gick med: 2001-06-24

Skrivet 13 feb 2013, 08:47

Generellt gäller att vid varje omkodning tappar man lite i kvalité. Dock inte i den grad du verkar råka utför.

Min rekommendation är att du tar ett litet klipp och testar de olika inställningarna.
1080p/50
Mpeg4/h.264 i 8-16 Mbit/s borde fungera.
Bästa kvalité får du om du kör en tvåpass-kodning.
0

• Nykomling
  • Pip

Skrivet 13 feb 2013, 14:07

Tack för svaret! Ok, det ska jag testa! Vad betyder tvåpasskodning?
Något som kanske ställer till det är jag importerar klippen i FCP och arbetar med dem i FCE. Att jag gör detta är för att jag går på en skola, där vi har FCE i datorerna. Programmet kraschar när man väljer log and transfer. Och det finns, dumt nog, ingen på skolan som kan fixa det där. Så därför importerar jag till min klasskompis dator(han har FCP) och lägger det på min externa hårddisk. Därifrån kan jag lätt importera det till skolans dator. Det enda problemet är att klippen behöver renderas ganska länge.
Och jag misstänker att detta har något att göra med kvaliteten på exporten. Det är som att kvaliteten blir lite "uppluckrad".
Omständigt, eller hur. Men visst borde man ju ändå kunna exportera i bra kvalitet, när orginalmaterialet är bra?

Mvh Kim
0

• Beroende
  • Ikon

Skrivet 13 feb 2013, 14:17

Nu kan jag inte FCE eller FCP, kanske någon som är mer bekant med dem kan komma in i tråden med lite tur. Jag hjälper så gott jag kan.

Tvåpasskodning, att kodningen går i två steg. Första varvet analyseras videon, andra varvet komprimeras den. Resultatet blir bättre med det tar betydligt längre tid.

Det är väl inte som så att kodar om filmen flera gånger? Det borde inte programmet göra.

Men mitt tips är, klipp ut en kort bit av din film. 20-30 sekunder. Editera denna och testa. Med lite tur hittar du var det felar.
0

• Nykomling
  • Pip

Skrivet 14 feb 2013, 11:50

Hej och tack för svaret, uppskattar verkligen det.
Har på förmiddagen testat alla storlekar utan vidare resultat. Orginalklippen är 1920x1080 men när jag exporterar i den storleken i HD i FCE blir filmen "utdragen". När jag väljer snabbinställningen export-QuicktimeMovie blir filmen i 720x 576 kodekar DVC-PAL, Linear PCM, Timecode och den blir blurrig i kvaliteten men ändå bättre än när jag testar runt med olika inställningar själv. Det kanske är så att programmet kodar om den flera gånger och att det är där problemet ligger, men vad kan man göra då?

Mvh Kim
0

• Beroende
  • Ikon

Skrivet 14 feb 2013, 12:29

Låter mystiskt, det borde inte bli så..
Fasiken, har ingen mac och har inte programmet...

Söker lite på nätet...
denna bild kanske hjälper
Bild
0

• Nykomling
  • Pip

Skrivet 14 feb 2013, 13:48

Men vad snällt! Ska testa det ikväll. Annars funderar jag på att överge Final Cut Express för Final Cut Pro. En klasskompis använder samma kamera men han redigerar i Pro och i det programmet funkar det bra. Jag sparar allt material på extern hårddisk för att kunna jobba i vilken dator som helst men timelinen från FCE kan Jag inte öppna i FCP.
Måste man sätta sig med det oklippta orginalmaterialet på nytt eller finns det något sätt att rädda det man har färdigklippt till en annat program?

Mvh Kim
0

• Beroende
  • Ikon

Skrivet 14 feb 2013, 15:00

När jag söker på FCE på webben får jag intrycket att den är begränsad i bland annat vilka codecs som går att använda. Men den bör klara det du vill.

Om du nu ska migrera, det är ju program i samma serie så det borde fungera rakt av att importera ditt projekt i pro-versionen . Kan jag tycka.

fasiken, vad gör jag i denna tråd egentligen, jag kan ju inte programmen i fråga...
Hittar ivartfall
http://support.apple.com/kb/HT4115
det går men inte alltid.
0

• Nykomling
  • Pip

Skrivet 14 feb 2013, 16:26

Jag kunde inte öppna den i min kompis FCP-version men kanske i en annan.
Hittade en ganska bra tråd här om mitt ursprungsproblem:
http://forums.macrum...ad.php?t=509036
0

• Beroende
  • Ikon

Skrivet 14 feb 2013, 16:48

Lycka till, hoppas det löser sig!
0
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta en ny tråd
  • Du kan inte svara i tråden

1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)

Senast obesvarade trådar
Prenumerera på nyheter

Missa inte våra nya
smarta nyhetsbrev

Läs mer om nyhetsbreven här!
Beställ direkt:

Extreme
PC för Alla-nätverket