Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ringa FRÅN utlandet TILL Sverige billigt?


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Kanske fel tråd? I så fall får moderator gärna flytta den rätt.

Har en fråga som jag en gång för alla vill ha ett svar på. Om man reser utomlands och har Telenor, så blir man alltid överraskad av dom ruinerande telefonräkningar som väntar när man kommer hem. Varje gång samma visa. Roaming på eller av osv. Har Iphone. Man köper en ”möjlighet” att för 79:-/ dygn kunna surfa, dom 79:- blir ”uppätna” direkt... Så min fråga är, om jag befinner mig i utlandet och då och då vill kolla min svarare på mitt svenska nummer, hur gör jag då det billigast? Hur kan jag ev. också kolla min mejl via min mobil billigast från utlandet? Finns det nått universalt knep för att slippa bli ”ruinerad”? Semester i Egypten :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du kommer dit köp ett kontantkort där och använd det under semestern, då undviker du roaming.

 

Eller se till att inte använda några tjänster på mobilen som äter upp räkningen om du inte har en WIFI uppkoppling, då kan du också använda Skype för att ringa billigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

När du kommer dit köp ett kontantkort där och använd det under semestern, då undviker du roaming.

 

Eller se till att inte använda några tjänster på mobilen som äter upp räkningen om du inte har en WIFI uppkoppling, då kan du också använda Skype för att ringa billigt.

 

Hej,

 

Men om jag vill kolla min mejl och telefonsvararen i utlandet och inte vill betala 20$dag för Wifi finns det något annat knep?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja att köpa ett lokalt kontantkort. Du kommer ju inte ha t.ex. 1GB fri surf i månaden eller liknande som här men datakostnaden kommer inte skena iväg i alla fall så länge du bara kollar mejl och inte strömmar Youtube videos. Bäst också att du håller ett extra öga på ditt saldo då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa hotell har ju gratis Wifi som man kan använda, är man inte gäst där så kan man ju fråga någon annan som bor på hotellet om lösenord för att komma åt nätet?

 

Vet inte om det finns Hotspots där nere?

 

MacDonalds har ju detta i vissa länder där man kan surfa gratis?

 

Om du inte redan är där så kan man söka på nätet var det kan finnas gratis Hotspots dit du ska resa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

När du kommer dit köp ett kontantkort där och använd det under semestern, då undviker du roaming.

 

Eller se till att inte använda några tjänster på mobilen som äter upp räkningen om du inte har en WIFI uppkoppling, då kan du också använda Skype för att ringa billigt.

 

Jag förstår. MEN, om jag nu köper ett kontantkort och använder en extra telefon, kan jag ju ändå (väl) inte surfa från den? Dvs. kolla mina mejl? Eller menar du att jag skall kolla mejlen från ett kontantkort, på en extra telefon via surf från "det" kontantkortet? Går det?

 

För övrigt, jag kan väl inte använda skype om jag inte har WIFI uppkoppling från min vanliga telefon (Telenor)? Eller kan jag använda min ”vanliga” telefon och (enbart) kolla mejl, utan att bli ruinerad? Ursäkta dom förmodade "dumma" frågorna, men jag är en amatör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontantkortet du köper sätter du i din vanliga telefon, du köper ingen extra telefon.

 

Skype kan du använda även utan Wifi uppkoppling men du borde absolut inte göra det utomlands.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Kontantkortet du köper sätter du i din vanliga telefon, du köper ingen extra telefon.

 

Skype kan du använda även utan Wifi uppkoppling men du borde absolut inte göra det utomlands.

 

Hej igen,

 

Men jag tror att Iphone är knuten till abonemanget och då kanske det inte går att köpa ett kontantkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har köpt den operatörslåst så är det så. Om du t.ex. köper den på The Phone House så brukar det inte vara operatörslåst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...