Hoppa till innehåll

Foto

Devcon.exe virus/spy ?

• Vänligen logga in för att kunna svara
2 svar till detta ämne

#1 BGAA

BGAA

Användare

• Medlemmar
  • PipPip
  • 53 inlägg

Postad 4 februari 2013 klockan 11:54

Har monterat USB3 kort i datorn. När jag startat tillhörande CD skiva för att ladda drivrutinen dyker oxå det gula UAC-fönstret upp, med uppmaning om att köra DEVCON.EXE som sägs finnas på datorns HD. Dessutom Utgivare okänd.
Har Googlat devcon.exe och det är en MS fil som Windows använder. Då skulle ju inte utgivaren vara okänd. Läste vidare att ett spyware kunde ta denna formen och verkade vara svårt att bli av med. Det var mkt info på många forum, men på engelska så jag hade svårt att hänga med och som ganska vanligt blev det tjafs om bästa metoden att bli av med det och då var jag helt lost.
Är det någon här som vet vad det är och hur man blir av med det. Inga problem om ni hänvisar till en engelsk sida/tråd bara den är pålitlig.

När jag klickat bort UACn och klickar på "install driver" får jag upp meddelandet att" hardware cannot be found on your system"
Har provat det nya kortet på alla PCIe platser med samma resultat.
Kör W7-64 och nya kortet är KjelloCo USB3 3+1 (ST LAB U-610)

Tacksam för hjälp,
Bo Gunnar Andersson

#2 NordicOne

NordicOne

Ulfberht

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 2 983 inlägg

Postad 4 februari 2013 klockan 12:21

Testa dessa VIA chipset drivisar

/ NordicOne - Loyalty above all else except honor

#3 Cecilia

Cecilia

Beroende

• Huvudmoderator
  • 84 804 inlägg

Postad 4 februari 2013 klockan 13:41

Har monterat USB3 kort i datorn. När jag startat tillhörande CD skiva för att ladda drivrutinen dyker oxå det gula UAC-fönstret upp, med uppmaning om att köra DEVCON.EXE som sägs finnas på datorns HD. Dessutom Utgivare okänd.
Har Googlat devcon.exe och det är en MS fil som Windows använder. Då skulle ju inte utgivaren vara okänd. Läste vidare att ett spyware kunde ta denna formen och verkade vara svårt att bli av med. Det var mkt info på många forum, men på engelska så jag hade svårt att hänga med och som ganska vanligt blev det tjafs om bästa metoden att bli av med det och då var jag helt lost.
Är det någon här som vet vad det är och hur man blir av med det. Inga problem om ni hänvisar till en engelsk sida/tråd bara den är pålitlig.

När jag klickat bort UACn och klickar på "install driver" får jag upp meddelandet att" hardware cannot be found on your system"
Har provat det nya kortet på alla PCIe platser med samma resultat.
Kör W7-64 och nya kortet är KjelloCo USB3 3+1 (ST LAB U-610)

Tacksam för hjälp,
Bo Gunnar Andersson

Det går inte att yttra sig om en fil är bra eller dålig bara utifrån filnamnet. Det är inte heller alla Windows-filer som innehåller information om utgivare.

Hittar du devcon.exe i datorn?
I vilken mapp finns den?
Kan du ladda upp filen på sidan http://www.virustotal.com klicka på Scan it!? Om det kommer upp en fråga om filen ska analyseras om så välj det alternativet. Då kommer filen att analyseras av ca 40 olika antivirusprogram och liknande. Vänta tills resultatet är klart. Klistra in länken (webbadressen) till resultatet här.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Senaste inläggen

Senaste trådarna

pc för alla Senaste nytt

• Därför kräver Facebook Messenger för att chatta

2014-jul-29, 08:11
    Använder du Facebook för att chatta med med dina vänner på mobilen kommer du snart tvingas att installera appen Messenger.
  • Amazon satsar på 3d-utskrifter

2014-jul-29, 05:18
    Den amerikanska e-handelsjätten Amazon har öppnat upp en ny portal som erbjuder 3d-utskrifter på efterfrågan.
  • TV Sverige: Behändig box för hemmaplan

2014-jul-28, 14:00
    TV Nordics lilla mediaspelare är som ett mellanting mellan Apple TV och Google Chromecast. Fast något snålt med funktioner och väldigt, väldigt sve...
  • Microsoft hånar Siri i ny reklamfilm

2014-jul-28, 10:47
    I en ny reklamfilm antyder Microsoft att företagets Cortana är en långt bättre digital assistent än Apples Siri.
  • Pirate Bay satsar mobilt

2014-jul-28, 07:00
    Efter nästan tio år har Pirate Bay släppt en ny version av fildelarsajten som nu fungerar på mobila enheter.
  • 6 sajter att besöka i dag på Bellmandagen

2014-jul-26, 07:01
    I dag, 26 juli, är det Bellmandagen. Det firas på bland annat Skansen, men även du därhemma kanske vill plocka fram några epistlar och sjunga och s...
  • 13 gratis tidsfördriv för regniga sommardagar

2014-jul-25, 14:29
    Regn? Inga vänner hemma? Då och då är det skönt med enkla "tidsdödarspel", som får fylla stunderna i väntan på något annat.
  • Här är hotellen med snabbast internet

2014-jul-25, 10:40
    Är internet viktigt för dig när du är ute och reser finns det nu en smart guide som visar hotellen med de bästa internetkopplingarna världen över.
  • Här är nya betan av Chrome för Android

2014-jul-25, 07:32
    Den senaste testversionen av Chrome för Android ger en försmak av hur nästa version av Android kommer att se ut.
  • Här är Firefox 31

2014-jul-24, 12:30
    Mozilla släppte i går Firefox 31 som innehåller en bunt buggfixar samt bättre skydd mot skadliga webbplatser.

Prenumerera på nyheter

Missa inte PC för Allas
smarta nyhetsbrev
Läs mer om nyhetsbreven här!
  PFA Express
  Veckans surftips
  Extreme
PC för Alla-nätverket