Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Defekta filer vid sfc-scan W7 Pro x64


PerraE

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Vore grymt tacksam om nån orkar slänga ett öga på resultatet från min sfc-scan nedan (bara problemfilerna är med).

Går det att fixa felen manuellt eller är det reparation/nyinstallation av Windows som gäller?

 

//Perra

Fel från sfc-scan.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att göra ominstallationen utan formatering med Windows-skivan, men "det gick inte att kopiera de filer som krävs för installationen". Felkod 0x80070241

 

Körde en minnesdiagnos som hittade fel, men felen visas inte när datorn startas om. Sparas en loggfil med resultat från minnesdiagnosen nånstans?

 

Händelseförlopp:

 

Den ursprungliga installationen av Windows gick felfritt. Visserligen krånglade Windows Update efteråt, men till slut fick jag alla uppdateringar på plats. Borde inte eventuella minnesfel ha märkts i det här stadiet?

 

Sen installerade jag drivrutiner till moderkort, grafikkort osv. plus diverse program och allt verkade funka bra. Vissa program gick dock inte att installera, eller installerades inte fullständigt och det var då jag gjorde en systemfilsgranskning.

 

Tar tacksamt emot tankar och tips om detta!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att göra ominstallationen utan formatering med Windows-skivan, men "det gick inte att kopiera de filer som krävs för installationen". Felkod 0x80070241

 

Körde en minnesdiagnos som hittade fel, men felen visas inte när datorn startas om. Sparas en loggfil med resultat från minnesdiagnosen nånstans?

 

Händelseförlopp:

 

Den ursprungliga installationen av Windows gick felfritt. Visserligen krånglade Windows Update efteråt, men till slut fick jag alla uppdateringar på plats. Borde inte eventuella minnesfel ha märkts i det här stadiet?

 

Sen installerade jag drivrutiner till moderkort, grafikkort osv. plus diverse program och allt verkade funka bra. Vissa program gick dock inte att installera, eller installerades inte fullständigt och det var då jag gjorde en systemfilsgranskning.

 

Tar tacksamt emot tankar och tips om detta!!

 

Det enda vettiga är väl att köra nya minnestester så att du hittar de minnen som är defekta.Med defekta minnen kommer ju inte datorn fungera helt korrekt.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken minnestest körde du?

 

Kolla in denna om memtest86+ Guide - Minnestest

Där sparas inga loggfiler eftersom datorn bootas upp utan att Windows är igång.

Vill du dokumentera felen för ev. reklamation av minnen och att plocka ur en minnessticka, se i slutet på guiden pkt. 6 och den länken som finns där.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde först Windows eget minnestest, men nu har jag kört Memtest86+ som Flyfisherman tipsade om, tack för det förresten!

 

Mitt ena 4GB-minne klarade till Pass 8 utan fel, medan det andra minnet hade en massa fel direkt från början.

 

Ett par följdfrågor:

Hur vanligt är det att nya minnen är defekta?

Kan man utgå från att felet beror på själva minnet helt och hållet, och inte på andra eventuellt defekta kretsar på moderkort eller så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer titt som tätt att nya minnen kan vara felande och orsakerna kan också vara flera.

Det viktigaste är att man hanterar dessa försiktigt och tänker på att skydda dessa mot ESD skador.

Ang. ESD skydd se denna tråds inlägg #7

 

Du skulle ju kunna skifta plats, alltså att montera det 'defekta minnet' i en annan minneskontakt, fast på vissa datorer så krävs att om man kör med endast en minnessticka monterad, att denna sitter i en viss minneskontakt på moderkortet.

 

Nu är det väl kanske så att du skall reklamera minnena och då skall alla minnestickor tillhörande samma minnes-kit skickas med. Ta en bild med kameran på bildskärmen och bifoga för att lättare visa att det är fel (men ej helt nödvändigt) samt markera, märk upp den ena dåliga minnestickan.

 

Du bör trots att det är reklamation helst använda en ESD-påse som skyddar dessa mot elektrostatiska urladdningar ifall du har en sådan, kanske levererats ihop med någon annan elektronikpryl (påsarna brukar ibland vara lite silvriga till färgen med ESD-symbol på).

 

post-73434-0-34366500-1360082173_thumb.png

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite snopet att det här minnesfelet dök upp, jag hade ju egentligen många andra punkter att kolla på en åtgärdslista för felkod 0x80070241 innan just ett minnestest.

Men men, skit samma i vilken ordning felen dyker upp bara man hittar dom!

 

Hoppas allt strul berodde på detta nu då, annars kommer jag väl krypande tillbaka hit till forumet ;)

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...