[Hittat] Söker program som kan hålla reda på tider i olika projekt Möjlighet att kunna mata in projekt el. konto nr. och projektnamn.
Skrivet 03 feb 2013, 22:26
Har tidigare för flera år sedan använt ett program för detta, men nu har jag det inte och kommer heller inte ihåg vad det hette.
Alltså om man har flera projekt i gång samtidigt och tex. skall avge en veckorapport om ant. timmar man lagt ned på olika projekt och där även projekt nr. alt. projektnamn kan matas in och man skall kunna välja vilket som helst av ett flertal projekt där då klockan startar och sedan stoppar.
Allt för att enkelt kunna ta dessa uppgifter och skicka till vilket rapportformulär som dessa sedan skall matas in i.
Nu får man manuellt skriva ned tiderna och hålla reda på projektnamnen och deras projekt nr. alt. internt projektkonto nr.
Grejen är ju att även om man inte sitter vid datorn, så skall man ändå vilja kunna starta klockan i programmet och när man kommer tillbaks så stoppar man eller startar en ny klocka för nåt annat projekt eller om man har flera i gång samtidigt.
Det skall även gå att mata in tider om man inte har startat klockan och kunna korrigera dessa i efterhand.
Bonus är också att man kan mata in lunch paus.
Programmet skall då kunna köras i bakgrunden på datorn.
Nån som förstår vad jag pratar om och kan ge nåt tips?
Jag vet att det finns särskilda projektprogram tex. MS Project, men jag är bara ute efter något som kan hålla reda på tiderna.
Mvh
Skrivet 03 feb 2013, 22:26
Alltså om man har flera projekt i gång samtidigt och tex. skall avge en veckorapport om ant. timmar man lagt ned på olika projekt och där även projekt nr. alt. projektnamn kan matas in och man skall kunna välja vilket som helst av ett flertal projekt där då klockan startar och sedan stoppar.
Allt för att enkelt kunna ta dessa uppgifter och skicka till vilket rapportformulär som dessa sedan skall matas in i.
Nu får man manuellt skriva ned tiderna och hålla reda på projektnamnen och deras projekt nr. alt. internt projektkonto nr.
Grejen är ju att även om man inte sitter vid datorn, så skall man ändå vilja kunna starta klockan i programmet och när man kommer tillbaks så stoppar man eller startar en ny klocka för nåt annat projekt eller om man har flera i gång samtidigt.
Det skall även gå att mata in tider om man inte har startat klockan och kunna korrigera dessa i efterhand.
Bonus är också att man kan mata in lunch paus.
Programmet skall då kunna köras i bakgrunden på datorn.
Nån som förstår vad jag pratar om och kan ge nåt tips?
Jag vet att det finns särskilda projektprogram tex. MS Project, men jag är bara ute efter något som kan hålla reda på tiderna.
Mvh
Skrivet 03 feb 2013, 22:45
Har i flera år använt http://www.maplexp.com/ för just detta och har nog bidragit en smula till dess utveckling.
I samband med mina datorbekymmer så blev det mera påtagligt att en fungerande dator med programmet och databasen fanns tillgänglig. Visserligen backade jag upp databasen regelbundet och nu inser jag att jag skulle lagt den i min DropBox.
Har nu sedan en tid övergett detta till förmån för Time recorder som jag kör uteslutande från mobilen.
Edit: gratisversionerna av de båda är fullt tillräcklig.
---
Varför måste människan anpassa sig efter tekniken - i stället för tvärtom?
Inlägget är redigerat av Mikael63: 03 feb 2013, 22:46.
Skrivet 03 feb 2013, 22:45
I samband med mina datorbekymmer så blev det mera påtagligt att en fungerande dator med programmet och databasen fanns tillgänglig. Visserligen backade jag upp databasen regelbundet och nu inser jag att jag skulle lagt den i min DropBox.
Har nu sedan en tid övergett detta till förmån för Time recorder som jag kör uteslutande från mobilen.
Edit: gratisversionerna av de båda är fullt tillräcklig.
Inlägget är redigerat av Mikael63: 03 feb 2013, 22:46.
Skrivet 03 feb 2013, 22:57
Tackar för tipsen och skall kolla på detta sedan.
Mvh
Skrivet 03 feb 2013, 22:57
Mvh
Skrivet 03 feb 2013, 23:01
Flyfisherman, den 03 feb 2013, 22:57, sa:
Tackar för tipsen och skall kolla på detta sedan.
Mvh 
Tack för poäng och fråga på.
Jag läste ditt inlägg en gång till och tror nog att båda programmen klarar precis det du vill.
Har även varit i kontakt med båda dessa utvecklare och fått svar på det jag efterfrågat.
---
Skrivet 03 feb 2013, 23:01
Flyfisherman, den 03 feb 2013, 22:57, sa:
Mvh
Tack för poäng och fråga på.
Jag läste ditt inlägg en gång till och tror nog att båda programmen klarar precis det du vill.
Har även varit i kontakt med båda dessa utvecklare och fått svar på det jag efterfrågat.
Skrivet 03 feb 2013, 23:09
Tror jag till att börja med kommer att testa pc-varianten, men självklart är det bra att det finns en mobil app.
Och ja, jag har även dropbox, menar du att man kan synka med den och då kunna använda vilken maskin som helst att köra mot?
Det skulle ju vara kanon.
Skrivet 03 feb 2013, 23:09
Och ja, jag har även dropbox, menar du att man kan synka med den och då kunna använda vilken maskin som helst att köra mot?
Det skulle ju vara kanon.
Skrivet 03 feb 2013, 23:15
Borde gå. Databasen består av en enda fil. En .sdb tror jag det var.
Men jag är inte 100% på hur detta skulle fungera.
Om man har stämplat in en "Task" och sedan avslutar datorn på fredag eftermiddag så fortsätter taxametern att ticka.
När man då startar upp på måndag så ser det ut som om man fortfarande jobbar.
Har alltså inte kollat hur det skulle bli med en annan dator i ett sådant läge, om det finns någon temp-kopia av databasen när den så att säga är öppen..
---
Skrivet 03 feb 2013, 23:15
Men jag är inte 100% på hur detta skulle fungera.
Om man har stämplat in en "Task" och sedan avslutar datorn på fredag eftermiddag så fortsätter taxametern att ticka.
Har alltså inte kollat hur det skulle bli med en annan dator i ett sådant läge, om det finns någon temp-kopia av databasen när den så att säga är öppen..
Skrivet 03 feb 2013, 23:30
Ok. Får börja i enkla änden och köra som vanligt, sedan utforska vidare ev. möjligheter.
Citat
Fast om man då ser till att avsluta eller rättare sagt stoppa denna innan man slår av datorn?
För annat kan ju komma emellan etc.
Som sagt skall testa och på beskrivningen verkar den ju innehålla allt och lite till.
Mvh
Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 03 feb 2013, 23:30.
Skrivet 03 feb 2013, 23:30
Citat
Fast om man då ser till att avsluta eller rättare sagt stoppa denna innan man slår av datorn?
För annat kan ju komma emellan etc.
Som sagt skall testa och på beskrivningen verkar den ju innehålla allt och lite till.
Mvh
Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 03 feb 2013, 23:30.
Skrivet 04 feb 2013, 07:18
Vilken av varianterna för PC versionen rekommenderar du av MapleXP, finns bla. Off-line installer samt en portabel version som skiljer sig?
http://www.maplexp.com/downloads
Skrivet 04 feb 2013, 07:18
Skrivet 04 feb 2013, 08:01
Flyfisherman, den 04 feb 2013, 07:18, sa:
Vilken av varianterna för PC versionen rekommenderar du av MapleXP, finns bla. Off-line installer samt en portabel version som skiljer sig?
Webinstallern kan man köra första gången. Då installeras typ .Net om det behövs.
Sedan vid uppdateringar har jag kört offline installern.
Det som kan ha varit lurigt tidigare, kanske nu med, är att när programmet installerats kan .exe heta typ maplexp-11.2.3.exe
Har man då skapat en egen genväg till en fil som heter maplexp-11.2.0.exe så drar DEN versionen igång.
Men jag tror man skippat detta stuk nu.
---
Inlägget är redigerat av Mikael63: 04 feb 2013, 08:14.
Skrivet 04 feb 2013, 08:01
Flyfisherman, den 04 feb 2013, 07:18, sa:
Webinstallern kan man köra första gången. Då installeras typ .Net om det behövs.
Sedan vid uppdateringar har jag kört offline installern.
Det som kan ha varit lurigt tidigare, kanske nu med, är att när programmet installerats kan .exe heta typ maplexp-11.2.3.exe
Har man då skapat en egen genväg till en fil som heter maplexp-11.2.0.exe så drar DEN versionen igång.
Men jag tror man skippat detta stuk nu.
Inlägget är redigerat av Mikael63: 04 feb 2013, 08:14.
Skrivet 04 feb 2013, 08:23
Ok. Jag har skapat 2 nya Task och startat dessa med en viss fördröjning efter varann, testar...
Ser bra ut så här långt...
Jag antar att man kan stoppa och starta samma Task hur många ggr. som helst i princip?
Om jag vill börja om tiden efter att jag plockat ut befintlig tid, skapar man då en ny Work Item eller gör man på annat sätt?
Vad händer om man måste starta om datorn?
Hmm. Ja då måste man starta om MapleXP igen, fast då fortsätter den med ny tidräkning på senast aktiva Task, men den borde väl då ackumuleras?
Ja, jag skall läsa i manualen.
Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 04 feb 2013, 08:33.
Skrivet 04 feb 2013, 08:23
Ser bra ut så här långt...
Jag antar att man kan stoppa och starta samma Task hur många ggr. som helst i princip?
Om jag vill börja om tiden efter att jag plockat ut befintlig tid, skapar man då en ny Work Item eller gör man på annat sätt?
Vad händer om man måste starta om datorn?
Hmm. Ja då måste man starta om MapleXP igen, fast då fortsätter den med ny tidräkning på senast aktiva Task, men den borde väl då ackumuleras?
Ja, jag skall läsa i manualen.
Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 04 feb 2013, 08:33.
Skrivet 04 feb 2013, 08:52
Du bör läsa på lite om Tasks: Pinned, Container osv.
Kolla även avrundning. Jag brukade ha 10 minuter, alltså att en påbörjad Task är minst 10 minuter.
Man kan också sätta min-tid. Om man klickat fel och det gått 10 sekunder innan man upptäcker det så kan sådant ignorerars. Bra funktion men ibland kan man vilja starta en task fast det är fel tid och sedan direkt stoppa och korrigera tiden. Då måste man i så fall vänta ut denna min tid.
Alla Work Item är redigerbara i efterhand och man kan överlappa dem.
Har några möten idag men jag ska installera jag med och kolla mer inställningar osv..
---
Skrivet 04 feb 2013, 08:52
Kolla även avrundning. Jag brukade ha 10 minuter, alltså att en påbörjad Task är minst 10 minuter.
Man kan också sätta min-tid. Om man klickat fel och det gått 10 sekunder innan man upptäcker det så kan sådant ignorerars. Bra funktion men ibland kan man vilja starta en task fast det är fel tid och sedan direkt stoppa och korrigera tiden. Då måste man i så fall vänta ut denna min tid.
Alla Work Item är redigerbara i efterhand och man kan överlappa dem.
Har några möten idag men jag ska installera jag med och kolla mer inställningar osv..
Skrivet 04 feb 2013, 10:40
Tackar.
Skrivet 04 feb 2013, 10:40
Skrivet 04 feb 2013, 16:23
Detta kan ju vara av allmänt intresse, ang. MapleXP och DropBox:
Om programmet är igång så är databasfilen låst även om man inte har någon Task körandes.
Blir då konflikt med DropBox. En kopia verkar skapas av DropBox.
Om man startar en Task och sedan packar ihop, alltså avslutar programmet, åker till kund och sedan hem så kan man starta MapleXP på hemmadatorn och där stoppa pågående Task.
Så länge som man bara har programmet igång på ETT ställe åt gången funkar detta alltså bra.
---
Skrivet 04 feb 2013, 16:23
Om programmet är igång så är databasfilen låst även om man inte har någon Task körandes.
Blir då konflikt med DropBox. En kopia verkar skapas av DropBox.
Om man startar en Task och sedan packar ihop, alltså avslutar programmet, åker till kund och sedan hem så kan man starta MapleXP på hemmadatorn och där stoppa pågående Task.
Så länge som man bara har programmet igång på ETT ställe åt gången funkar detta alltså bra.
Skrivet 05 apr 2013, 06:51
Hur har det gått?
Jag blir mer och mer nöjd med TimeRec i mobilen, används väldigt flitigt.
Dock har jag inte ännu testat export osv.
Man får så bra daglig sammanställning, "Task Matrix", att det blir enkelt handknappa detta i sitt tidredovisningssystem.
---
Skrivet 05 apr 2013, 06:51
Jag blir mer och mer nöjd med TimeRec i mobilen, används väldigt flitigt.
Dock har jag inte ännu testat export osv.
Man får så bra daglig sammanställning, "Task Matrix", att det blir enkelt handknappa detta i sitt tidredovisningssystem.
Skrivet 05 apr 2013, 06:59
Hej, jo jag har kört lite med maplexp, men av olika anledningar så jag har ännu inte satt mig in i alla funktioner utom det viktigaste, men jag hade ju planer att testa båda, så framöver skall jag prova TimeRec.
Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 05 apr 2013, 06:59.
Skrivet 05 apr 2013, 06:59
Inlägget är redigerat av Flyfisherman: 05 apr 2013, 06:59.
1 besökare läser just nu den här tråden, varav 0 medlem(mar) och 1 gäst(er)
Sök i Eforum
Senast obesvarade trådar
-
Outlook 2007 - IMAP försvunna mappar
Forum: Epostprogram -
Namnge individuella säkerhetskopieringar
Forum: Windows 7 -
Hypersnabb batteriladdning!
Forum: Öppet forum! Ordet är fritt ... -
Skärmen startar inte när ja öppnar locket
Forum: Bärbara datorer -
Bärbar Mac tillräckligt bra för redigering
Forum: Köpa/Bygga dator -
Process Lasso Pro FREE license
Forum: Program - övriga -
Dell panka
Mask On
Hur får man game.cfg att fungera i CS: Global Offensive?
Forum: Datorspel -
10 gratisverktyg för säkert nät
Forum: Säkerhet - övrigt

Logga in
Bli medlem

Citera flera inlägg