Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med kloning!


Intoxicator

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Jag har precis köpt och installerat en ny Samsung SSD PRO 840 Series 256GB och jag vill klona allt från den förra SSD:n som är en Corsair SSD Force 3 Series 120GB, men när jag startar kloningsprogrammet, Data Migration, som följde med den nya disken och startar processen så får jag bara upp ett felmeddelande. Cloning failed! 303300 och sen nån harang efter det...

 

Efter detta så "försvinner" Samsung-disken från utforskaren och den blir offline och o allokerad.

Jag flyttade över en stor spelmapp på 21+ GB och det gick hur bra som helst. Mellan 180 & 200 MB/s överförde den så disken är ju iaf inte trasig.

 

 

Följdfråga blir ju också om det ens är värt "besväret" att flytta allt till den nya då de inte är så stor skillnad på hastigheten?

 

 

Tack på förhand! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

 

Jag har precis köpt och installerat en ny Samsung SSD PRO 840 Series 256GB och jag vill klona allt från den förra SSD:n som är en Corsair SSD Force 3 Series 120GB, men när jag startar kloningsprogrammet, Data Migration, som följde med den nya disken och startar processen så får jag bara upp ett felmeddelande. Cloning failed! 303300 och sen nån harang efter det...

 

Efter detta så "försvinner" Samsung-disken från utforskaren och den blir offline och o allokerad.

Jag flyttade över en stor spelmapp på 21+ GB och det gick hur bra som helst. Mellan 180 & 200 MB/s överförde den så disken är ju iaf inte trasig.

 

 

 

 

Tack på förhand! ;)

 

post-57552-0-19076500-1358844789_thumb.jpg

 

Skälet kan ju som synes vara att programmet endast fungerar emellan Samsung diskar.

 

Ett universellt cloningsprogram kanske fungerar.

 

Du har tydligen UEFI istället för "gamla"BIOS .Kanske fordrar någon åtgärd enligt manual.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett universellt cloningsprogram kanske fungerar.

 

Eller varför inte bara använda Windows egen systemavbildning..? (Kontrollpanelen\System och säkerhet\Säkerhetskopiering och återställning\Skapa en systemavbildning) Funkade klockrent för mig när jag klonade min systemdisk från en gammal Raptor till en SSD (jag använder Windows 7 men funktionen kom nog redan i Vista(?)).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-19076500-1358844789_thumb.jpg

 

Skälet kan ju som synes vara att programmet endast fungerar emellan Samsung diskar.

 

Ett universellt cloningsprogram kanske fungerar.

 

Du har tydligen UEFI istället för "gamla"BIOS .Kanske fordrar någon åtgärd enligt manual.

 

LARSAS

 

Vad menas med UEFI då? Är det bra? Bör jag göra något?

 

Tänkte även på att det är minimal skillnad i snabbhet på de båda diskarna så är en kloning ens nödvändig? Har dessutom hört att Samsung-diskarna inte gillar komprimerade filer lika mkt som en del andra diskar så kanske dumt att flytta över windows och allt jag har där till den då. Eller?

 

Tack på förhand ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dessutom hört att Samsung-diskarna inte gillar komprimerade filer lika mkt som en del andra diskar

Det är precis tvärtom, SSD med Sandforce controller liksom på din Corsair är sämre på att hantera filer som inte är komprimeringsbara tex.film, bilder musik etc., däremot är Sandforce controller bra på att hantera filer som går att komprimera tex.Windows operativsystem etc.

 

Samsung har egen SSD controller och just 840Pro är ju ruskigt snabb egentligen.

Det hela är väl kanske mest en fråga om hur mycket data och program du har på din systemdisk,120GB blir ju fort fylld.

Jag rekommenderar på en stationär dator att man ser till att ha ytterligare en hårddisk där man bla. lagrar musik, bilder, filmer på.

 

Helst skall ju inte en SSD fyllas mer än till max 80% innan det blir kraftigt försämrad prestanda.

 

Nu har ju dom flesta SSD tillverkarna ett reservutrymme som man som användare inte kommer åt och brukar ligga på en runt 7% eller nåt, men ändå rekommenderas ofta att man inte bör fylla en SSD så den blir helt fylld, ger kraftigt försämrad prestanda över tid. Max runt 80%

Där finns det hur mycket information som helst om, bl.a. på AnandTech Exploring the Relationship Between Spare Area and Performance Consistency in Modern SSDs och NordicHardwares Svenska SSD Guiden särskilt kapitel 7: Garbage Collection, TRIM, Write Amplification, Overprovisioning

 

Läs gärna testerna på NordicHardware: Svenska SSD-Guiden

AnandTech: http://www.anandtech.com/tag/storage

Samt Anand Bench SSD där man kan se resultaten från tester och jämföra olika SSD mot varann.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller varför inte bara använda Windows egen systemavbildning..? (Kontrollpanelen\System och säkerhet\Säkerhetskopiering och återställning\Skapa en systemavbildning) Funkade klockrent för mig när jag klonade min systemdisk från en gammal Raptor till en SSD (jag använder Windows 7 men funktionen kom nog redan i Vista(?)).

 

Ok...har engelska windows 7 ultimate så jag undrar om det är rätt uppfattat om jag är inne i (Control Panel\All Control Panel Items\Backup and Restore)

Sen väljer jag Create a system image?

 

Det som gör mig orolig är att den hela tiden pratar om backup hit å dit vilket förvirrar mig.

 

Börjar här:

 

post-54005-0-98733300-1358877941_thumb.jpg

 

Väljer vad jag vill spara:

 

post-54005-0-93268900-1358877981_thumb.jpg

 

Sen här på sista så visar den det jag valt:

 

post-54005-0-78659800-1358877990_thumb.jpg

 

Det som oroar och gör mig lite fundersam är nu att det står "start backup" där på knappen.

När den är klar betyder det att jag kan gå in i BIOS och ändra boot-ordningen på så att den bootar från nya disken eller är det något annat som måste göras också?

 

Tack på förhand ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok...har engelska windows 7 ultimate så jag undrar om det är rätt uppfattat om jag är inne i (Control Panel\All Control Panel Items\Backup and Restore)

Sen väljer jag Create a system image?

 

Det som gör mig orolig är att den hela tiden pratar om backup hit å dit vilket förvirrar mig.

 

Börjar här:

 

post-54005-0-98733300-1358877941_thumb.jpg

 

Väljer vad jag vill spara:

 

post-54005-0-93268900-1358877981_thumb.jpg

 

Sen här på sista så visar den det jag valt:

 

post-54005-0-78659800-1358877990_thumb.jpg

 

Det som oroar och gör mig lite fundersam är nu att det står "start backup" där på knappen.

När den är klar betyder det att jag kan gå in i BIOS och ändra boot-ordningen på så att den bootar från nya disken eller är det något annat som måste göras också?

 

Tack på förhand ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man gör är att man gör en backup av disken på exempelvis en extern hårddisk och man gör också en systemreparationsskiva.

 

Sen sätter man in den den nya hårddisken den gamla bör man nog koppla ur .

 

Startar datorn med systemreparationsskivan och gör en återställning av backupen till den nya hårddisken.

 

Nu är den nya tydligen inte tom ..Jag vet inte vad som händer . det fallet.Jag hade nog föredragit att haft den tom..Troligen riskeras informationen raderas

 

 

Vad jag förstått så kan man alltså inte clona disk till disk med det här programmet.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...