Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gul triangel i vänster hörn


pinglan100

Rekommendera Poster

Hej.

Har en Sony ericson Xperia..det kommer dagligen upp en gul triangel i varje hörn..där det står att det inte finns tillräckligt med utrymme.Jag har tagit bort foton,program...vad kan man göra åt saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag sitter också med en Xperia, modellen Arc S. Vet inte om du har denna men det är sannolikt samma problem.

 

Den modellen har vad jag förstått lite telefonminne, vilket gör att den snabbt fylls upp, trots att minneskortet är tomt. Det första du bör göra är att flytta de program du kan till minneskortet. Gå in på Inställningar - > Lagring. Där får du upp en översikt hur de olika installerade programmen inkl foton etc. är sparade och var de tar upp plats. Jag har t.ex. 420 Mb telefonminne men 341 Mb appar, vilket gör att jag tidvis drabbas av samma problem som dig, då det bara återstår en bråkdel av telefonminnet. Detta trots att jag flyttat merparten till SD-minneskortet. Kolla först hur mycket ledigt telefonminne du har enl ovanstående.

 

Gå därefter åter tillbaka till Inställningar och välj Appar. Markera Hämtade överst i menyn. Du får upp en översikt över alla hämtade appar. Därefter kan du gå in på respektive app och kolla hur den är sparad på telefonen, antingen i telefonminnet eller på SD-minneskortet. Om du t.ex. klickar på Adboe Flash player (som är min första app) så får du upp info om appen. På den sidan kan jag också OM det går (alla appar kan inte flyttas) att välja Flytta till SD-kort. Adobe Flash kan INTE flyttas men du förstår nog principen. Upprepa för samtliga appar du hämtat. Jag har dock personligen valt att ha kvar en del appar jag använder frekvent i telefonminnet eftersom jag antar att det är snabbare än SD-minneskortet.

 

Du kan också ta en titt på vilka appar som Körs (istället för att välja Hämtade i det valet, enl. ovan), men där är jag mer osäker på om det hjälper att avsluta några. Jag brukar avsluta appar som jag vet inte används just nu, t.ex. Youtube. Dock verkar min telefon ibland direkt återstarta några per automatik och varför vet jag dessvärre inte.

 

I samma bild som Flytta till SD-kort finns dessutom två rutor till: Rensa data och Rensa cacheminne. Rensa data tar bort dina inställningar i varje app så gör INTE det med appar där du vill spara dina inställningar och definitivt inte i appar som används av hela telefonen som t.ex. grundinställningar. Gör bara detta i appar som du känner till! Jag brukar dock själv radera det mesta i de appar som jag känner igen för att frigöra minne, men det får du som sagt avgöra själv.

 

Det andra bättre sättet som också frigör betydligt mer minne är att trycka Radera cacheminne. Jag brukar på t.ex. YouTubeappen hitta enorma mängder cacheminne som enbart tar upp plats. Detta raderar jag alltid. Jag har också sett att en del appar såsom t.ex Skype och WhatsApp också tar upp stora mängder cacheminne (flera Mb). Så för att frigöra minne följ det jag skrivit och utvärdera själv vad du vågar radera eller inte. Det fungerar varje gång för min del! Jag brukar få felet när telefonen vill uppdatera stora appar (t.ex. Google Maps) eftersom det kräver mycket tillgängligt telefonminne. Tyvärr hjälper det förmodligen INTE att du tar bort foton etc. för de lagras sannolikt på SD-minneskortet redan från början och det är inte de som är flaskhalsen.

 

Tyvärr är nackdelen med denna telefon att den har så lite telefonminne, vilket jag iofs visste när jag köpte eftersom jag satsade på att få den bästa kameran istället. I dagsläget bör alla nya telefoner vara utrustade med mycket mer telefonminne så jag tror problemet är i princip obefintligt numera. Detta är dock en sak man bör kolla upp när man en gång köper ny telefon!

 

mvh

Kristoffer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag sitter också med en Xperia, modellen Arc S. Vet inte om du har denna men det är sannolikt samma problem.

 

Den modellen har vad jag förstått lite telefonminne, vilket gör att den snabbt fylls upp, trots att minneskortet är tomt. Det första du bör göra är att flytta de program du kan till minneskortet. Gå in på Inställningar - > Lagring. Där får du upp en översikt hur de olika installerade programmen inkl foton etc. är sparade och var de tar upp plats. Jag har t.ex. 420 Mb telefonminne men 341 Mb appar, vilket gör att jag tidvis drabbas av samma problem som dig, då det bara återstår en bråkdel av telefonminnet. Detta trots att jag flyttat merparten till SD-minneskortet. Kolla först hur mycket ledigt telefonminne du har enl ovanstående.

 

Gå därefter åter tillbaka till Inställningar och välj Appar. Markera Hämtade överst i menyn. Du får upp en översikt över alla hämtade appar. Därefter kan du gå in på respektive app och kolla hur den är sparad på telefonen, antingen i telefonminnet eller på SD-minneskortet. Om du t.ex. klickar på Adboe Flash player (som är min första app) så får du upp info om appen. På den sidan kan jag också OM det går (alla appar kan inte flyttas) att välja Flytta till SD-kort. Adobe Flash kan INTE flyttas men du förstår nog principen. Upprepa för samtliga appar du hämtat. Jag har dock personligen valt att ha kvar en del appar jag använder frekvent i telefonminnet eftersom jag antar att det är snabbare än SD-minneskortet.

 

Du kan också ta en titt på vilka appar som Körs (istället för att välja Hämtade i det valet, enl. ovan), men där är jag mer osäker på om det hjälper att avsluta några. Jag brukar avsluta appar som jag vet inte används just nu, t.ex. Youtube. Dock verkar min telefon ibland direkt återstarta några per automatik och varför vet jag dessvärre inte.

 

I samma bild som Flytta till SD-kort finns dessutom två rutor till: Rensa data och Rensa cacheminne. Rensa data tar bort dina inställningar i varje app så gör INTE det med appar där du vill spara dina inställningar och definitivt inte i appar som används av hela telefonen som t.ex. grundinställningar. Gör bara detta i appar som du känner till! Jag brukar dock själv radera det mesta i de appar som jag känner igen för att frigöra minne, men det får du som sagt avgöra själv.

 

Det andra bättre sättet som också frigör betydligt mer minne är att trycka Radera cacheminne. Jag brukar på t.ex. YouTubeappen hitta enorma mängder cacheminne som enbart tar upp plats. Detta raderar jag alltid. Jag har också sett att en del appar såsom t.ex Skype och WhatsApp också tar upp stora mängder cacheminne (flera Mb). Så för att frigöra minne följ det jag skrivit och utvärdera själv vad du vågar radera eller inte. Det fungerar varje gång för min del! Jag brukar få felet när telefonen vill uppdatera stora appar (t.ex. Google Maps) eftersom det kräver mycket tillgängligt telefonminne. Tyvärr hjälper det förmodligen INTE att du tar bort foton etc. för de lagras sannolikt på SD-minneskortet redan från början och det är inte de som är flaskhalsen.

 

Tyvärr är nackdelen med denna telefon att den har så lite telefonminne, vilket jag iofs visste när jag köpte eftersom jag satsade på att få den bästa kameran istället. I dagsläget bör alla nya telefoner vara utrustade med mycket mer telefonminne så jag tror problemet är i princip obefintligt numera. Detta är dock en sak man bör kolla upp när man en gång köper ny telefon!

 

mvh

Kristoffer

 

Tack snälla Kristoffer för ett mycket bra svar.Jag har en Neo..tror det är ungefär lika.Ska prova detta o är övertygad om att det kommer bli bättre.Tack än en gång.Gott Nytt År.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som också tar upp mycket minne och som du bör tömma är webläsaren. Den finns också under appar... här hade jag flera onödiga Mb... GOTT NYTT ÅR!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ned appen App2SD så ser du enkelt vilka program som kan flyttas till SD-kort samt vilka som är stora och tar mycket plats.

 

Exempelvis kanske Office-program följt med telefonen? Om du inte har behov av det, avinstallera alla uppdateringar av det och leta sedan reda på det bland alla appar i telefonen och inaktivera det.

Gör man så med ett av de program som följde med telefonen, ett av de förinstallerade, tar de inte mycket utrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ju ett välkänt problem för flera mobiltillverkare, har haft samma problem, det slutande med en ny lur istället med större minne.

 

Glöm inte bort bara att vissa program/appar går inte att flytta till ett SD-kort, detta gör ju också att du pinglan100 kanske har oturen att inte kunna flytta något.

 

Men vi får hoppas på turen för din del, programmet som Monshi tipsar om är annars bra på att lösa detta problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja alltså Xperialurarna från samma tidsperiod har sannolikt samma grundinstallerade program och det är endast ett fåtal appar t.ex. Facebook, Flashplayer och en del tillverkarsepcifika appar såsom Smartconnect etc. som inte går att flytta och som är förinstallerade (däremot går vissa av dem att radera). Det telefonminne som därefter är över räcker naturligtvis till att behålla de förinstallerade apparna samt att genomföra uppgraderingar av dessa, annars vore telefonen oanvändbar redan från början.

 

Redan när jag köpte min telefon så var det en av väldigt få som endast hade 320 Mb telefonminne (lagringsutrymme). Samsung Galaxy SII och iPhone 4s som var de jag också sneglade på hade redan då flera Gb i telefonminne, vilket naturligtvis låg Xperian i fatet. Modellen Neo som pinglan100 har, har samma storlek på telefonminnet som min Xperia Arc S så det råder ingen tvekan om att vi har samma problem och jag kan försäkra att lösningen ovan avhjälper felet. Nya Xperia V har däremot 8 Gb interminne och precis som Laso menar så går ju tekniken framåt. Numera finns det nog inga high-end telefoner, om vi kan benämna dessa så, som har under Gb i internminne.

 

Jag förstod faktiskt inte riktigt hur App2SD skulle underlätta eftersom all den infon redan finns i telefonerna från början? Såväl nyttjande av minne (telefonminne eller SD-kort), vad som tar upp plats, storlek på de respektive apparna, deras cacheminne samt storlek på data etc. finns direkt i samma meny. Dessutom så kräver det ju en installation av ytterligare en app och det utrymmet har hon ju inte nu, i vart fall inte i själva telefonminnet.

 

App2SD tilltrots så kräver väl ändå den appen att man går in i telefonens egna inställningar för att ta bort t.ex. cacheminne och dylikt och detta har man som sagt redan full kontroll över i ovan beskrivna procedur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

App2SD visar snabbt vilka program som går att flytta.

Visar även effektivt vilka program, inklusive systemappar, som tar mycket plats.

 

Just förinstallerade kan man numera avinstallera i princip hela appen i SE-telefoner. Efter avinstallation av alla uppdateringar av en förinstallerad, ej flyttbara app, kan man leta reda på det som finns kvar av den och inaktivera den så att den blir än mindre och aldrig uppdaterar sig igen.

 

App2SD kan även rensa alla appars cache. Den vet jag dock inte om den inte ofta ligger på SD-minnet redan, den borde det.

 

App2SD är dessutom liten och brukar få plats. Det går alltid att frigöra lite utrymme så att man får in den.

 

Men det är väldigt klent med minne i Neo och Arc. Väldigt klent.

Bråkar själv med min Neo till och från i jakt på att frigöra minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av få appar som både håller reda på minnet och dödar program samt fungerar.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.symantec.monitor&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5zeW1hbnRlYy5tb25pdG9yIl0.

 

Dock startas ju en del program igen automatiskt..

 

Jag använder Llama https://play.google.com/store/apps/details?id=com.kebab.Llama&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5rZWJhYi5MbGFtYSJd och har där skapat en aktivitet som dödar appar varje gång skärmen släcks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast Mikale83, att döda appar i Android-systemet gör ingen nytta, snarare skada. Du sparar inget minne på att döda dem, det sköter operativsystemet automatiskt.

 

Enda du gör är att det kostar batteri att återstarta applikationen när du så vill istället för att återväcka den från minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...