Om man blandar en kortlek hur stor är då sannolikheten att två kort av samma valör hamnar efter varandra?
Jag har testat att blanda en lek och titta efter ett par gånger och det visar sig att denna sanolikhet är ganska stor. Jag fick denna fundering från en vadslagning. Vadslagningen var följande; blanda en lek och ta sedan ett kort i taget från toppen och titta på det. Innan du tittar på det ska du gissa vilken valör den har. Om du har fel lägg ner kortet på bordet med bildsidan neråt och gissa nästa. Vadslagningen går ut på att man ska gissa fel på vartenda kort. Om man säger att sannolikheten att gissa fel per kort är 12/13 så kan vi räkna på (12/13)^52=~2% vilket inte är helt korrekt men visar att det är ganska små odds att klara detta. Det finns en strategi där man hela tiden gissar på det kort som nyss vändes. Sannolikheten för att lyckas då är samma sannolikhet som "sannolikheten att två kort av samma valör ligger bredvid varandra". Därav min fråga. Skulle också vara intressant att höra lite om denna vadslagning. En annan strategi skulle vara att gissa Ess på första, 2 på andra, 3 på tredje osv genom leken. Annars vore det bästa om man kunde memorera korten och när fyra kort av samma valör har kommit, tex alla Damer, så gissar man bara på Dam resten av korten. Så min frågor är:
- Finns det nån optimal taktik? (Memorera korten är antagligen den bästa, samt lite extra tänk vad man ska gissa)
- Finns det annars nån bra taktik som inte är för svår att lära sig? (Inte alla som orkar lära sig memorera en lek)
- Om man blandar en kortlek, hur stor är då sannolikheten att två kort av samma valör hamnar efter varandra?
Hoppas på en intressant diskussion!
//Jesper

Logga in
Bli medlem

Citera flera inlägg