Hej! Jag hoppas innerligt att någon sitter med en vettig lösning på mitt problem. Hemma hos mig ser det ut som följande.
Jag har många enheter som jag vill sammankoppla. Windowsdatorer (3st), ipad, smartphones och en macdator. Min tanke va direkt en NAS. Jag har en bra router som är stabil med hög hastighet såväl med som utan kabel, jag sitter nämligen med airport extreme. Jag har några lösa USB diskar som jag tänkte att jag kunde koppla in som nätverksdisk till AE.
Efter lite trixande vart det följande lösning.
AE --> En USB hub (separat strömförsörjd) --> USB hårddisk (separat strömförsörjd). Detta funkade kanonbra ända tills jag ville koppla in en till hårddisk.
Jag kopplade in en hårddisk som inte har separat strömförsörjning utan en som har USB drivning. Funkade kanonbra i ca 2-3 timmar, sedan tappar den kontakten. Jag ser den fortfarande i utforskaren, via airportverktyget osv men jag kan inte ansluta till den och browsa filerna. Trodde att det berodde på hdd, så jag bytte den mot en annan också USB driven. Samma problem. Tog bort min externa hdd med strömförsörjning och körde bara USB drivna disken. DÅ funkar det?!?!?!?!. Problemet är ju att jag vill köra två diskar (och det ska gå enligt apples hemsida). Diskarna är rätt formaterade (formaterade enligt alla konstens regler i macen innan jag stoppade in dom i AE). Har inte testat att köra två hdd med extern strömförsörjning, men det ska väl inte spela någon roll eftersom min USB hub har strömförsörjning. När min USB disk dör så kommer jag fortfarande åt disken med separat strömförsörjning så USB porten på AE fungerar fortfarande.
Förslag?
Sida 1 av 1
Airport extreme hårddisk
Skrivet 30 nov 2012, 23:17
Skrivet 30 nov 2012, 23:17
Skrivet 30 nov 2012, 23:31
Kan vara så att USB disken inte får tillräckligt med ström, när allt annat är inkopplat. Jag har en LaCie USB disk, där det ingick 2 USB strömsladdar. Detta i de fall då en USB kontakt inte kan ge tillräckligt med ström. I en del fall har jag varit tvungen att använda bägge sladdarna för att få kontakt med disken.
Skrivet 30 nov 2012, 23:31
Kan vara så att USB disken inte får tillräckligt med ström, när allt annat är inkopplat. Jag har en LaCie USB disk, där det ingick 2 USB strömsladdar. Detta i de fall då en USB kontakt inte kan ge tillräckligt med ström. I en del fall har jag varit tvungen att använda bägge sladdarna för att få kontakt med disken.
Skrivet 30 nov 2012, 23:40
Ja tyvärr så har jag testat med båda USB sladdarna instoppade, så det har jag redan uteslutit. Jag tror jag har uteslutit de flesta enkla lösningarna (förutom att köpa en ny disk eller en riktig NAS, vilka inte är några alternativ för mig i dagsläget). Omformaterat, formaterat med lite olika inställningar, testat med andra diskar, testat med en disk åt gången och köra uteslutningsmetoden. Det jag tycker är så konstigt är att jag får kontakten under ett par timmar, dom kan till och med gå ner i viloläge och jag kan väcka dom igen... men efter ett par timmar så går inte det heller.
Skrivet 30 nov 2012, 23:40
Ja tyvärr så har jag testat med båda USB sladdarna instoppade, så det har jag redan uteslutit. Jag tror jag har uteslutit de flesta enkla lösningarna (förutom att köpa en ny disk eller en riktig NAS, vilka inte är några alternativ för mig i dagsläget). Omformaterat, formaterat med lite olika inställningar, testat med andra diskar, testat med en disk åt gången och köra uteslutningsmetoden. Det jag tycker är så konstigt är att jag får kontakten under ett par timmar, dom kan till och med gå ner i viloläge och jag kan väcka dom igen... men efter ett par timmar så går inte det heller.
Sida 1 av 1

Logga in
Bli medlem

Citera flera inlägg